به گزارش میمتالز، «بهرام شکوری» رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی ایران پیرامون آخرین وضعیت صادرات محصولات معدنی ایران به کشورهای همجوار و هدفهای صادراتی گشور در ماههای پایان سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: خوشبختانه میزان ارزش و حجم صادرات محصولات معدنی ایران به کشورهای منطقه و دیگر بازارهای صادراتی خواهان این گونه محصولات، از رشد قابل توجهی نسبت به سال گذشته برخوردار بوده است، اما متاسفانه به دلیل وجود رقابت منفی میان صادرکنندگان این قبیل محصولات، اقلام معدنی ارسال شده از سوی ایران با قیمت صادراتی پایین تری نسبت به دیگر رقبای خارجی به فروش میرسند.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی ایران همچنین خاطر نشان کرد: طبیعتا با اکتفا کردن به بازارهای صادراتی منطقهای و همجوار نمیتوان این انتظار را داشت که ارزش صادراتی محصولات معدنی کشور رشد قابل توجهی را در سال آینده نسبت به سال جاری را تجربه کند؛ در حال حاضر کشور عراق به عنوان یکی بزرگترین از بازارهای صادراتی ایران و در عین حال بهترین مشتری منطقهای کشورمان، بخش قابل توجهی از میزان خرید محصولات معدنی را به خود اختصاص داده است.
وی در ادامه کاهش ارزش پول ملی کشور طی چند سال اخیر را فرصتی برای افزایش صادرات عنوان کرد و پیرامون این مساله گفت: کاهش ارزش پول ملی در اقتصاد هر کشوری کشور فی نفسه یک موضوع نامطلوب است، ولی در نهایت بروز چنین اتفاقی میتواند به عنوان ابزاری کارآمد، تبدیل به محرکی برای رشد صادرات آن کشور عمل کند؛ به عنوان مثال ترکیه یکی از همنی کشورهاست که همزمان با با افت قیمت لیر با افزایش صادرات قابل ملاحظهای مواجه شده است.
شکوری در پاسخ به این سوال که آیا همزمان با کاهش نرخ ارز و افزایش ارزش ریال در مقابل دلار، به دلیل به نتیجه رسیدن مذاکرات وین، امکان ریزش ارزش صادراتی محصولات معدنی وجود دارد، گفت: طبیعتا کاهش قیمت ارز در بازار در جایگاه خود از تاثیرگذاری به سزایی در فرایند کاهش ارزش صادراتی کشور برخوردار خواهد بود، اما نکتهای که در این خصوص باید را در نظر داشت این است که همزمان با بروز چنین شرایطی، دولت موظف است که در کنار رفع تحریمهای بین المللی موانع موجود بر سر تولید و صادرات محصولات معدنی را هم برای فعالان حاضر در این حوزه رفع کند. مطمئنا با رفع برخی از موانع دست و پا گیر بخش صنایع و معادن کشور میتواند از نقش آفرینی پر رنگ تری در افزایش ارزش صادراتی کشور برخوردار شود.
عضو اتاق بازرگانی ایران در پایان خاطر نشان کرد: درحال حاضر محصولات زنجیرهای فولاد، بیشترین سهم صادراتی کشور در حوزه مواد معدنی در قیاس با دیگر محصولات به خود اختصاص دادهاند؛ در جایگاههای بعدی، مس و آلومینیوم در جایگاههای دوم و سوم صادراتی کشور قرار دارند که مطمئنا با حمایت دولت از فعالین این حوزه و با با متنوع سازی بازارهای صادراتی ارزش صادراتی این قبیل محصولات هم در سالهای آینده افزایش پیدا خواهد کرد.
منبع: بازار نیوز