تاریخ: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۱:۱۵
بازدید: ۱۴۱
کد خبر: ۲۴۸۶۹۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در بازار دوم معاملات بورس رقم خورد:

مشخصات جامع شرکت ۱۹۹.۹ میلیارد تومانی آماده عرضه اولیه ۱۵ درصدی

‌می‌متالز - مشخصات جامع شرکت آلومینای ایران با سرمایه ۱۹۹.۹ میلیارد تومانی که به تازگی در بازار دوم معاملات بورس درج و آماده عرضه اولیه ۱۵ درصدی سهام شده، بررسی شد.

به گزارش می‌متالز، شرکت آلومینای ایران از ۱۹ بهمن در پلاک ۵۹۹ با نماد "آلومینا" در بخش ساخت فلزات اساسی در بازار دوم معاملات بورس درج شد تا در صف عرضه اولیه ۱۵ درصدی (۱۲ درصد به عموم و ۳ درصد سهمیه صندوق‌های سرمایه‌گذاری) سهام بایستد. همچنین از سهامدار عمده تعهد عرضه ۷ درصد دیگر ظرف مدت حداکثر ۳ ماه پس از تاریخ عرضه اولیه اخذ شده است.


معرفی شرکت


 شرکت آلومینای ایران طبق مصوبه ۲۴ بهمن سال ۷۸ هیات وزیران بصورت سهامی خاص تاسیس و ۲۱ اردیبهشت سال ۷۹ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید و حسابرس و بازرس قانونی شرکت از ابتدا تاکنون سازمان حسابرسی است. طبق مصوبه مجمع فوق العاده ۲۸ خرداد سال ۸۵، مرکز اصلی شرکت از تهران به جاجرم انتقال یافت و در اداره ثبت این شهرستان به ثبت رسید. فعالیت شرکت به عنوان مجری و بهره بردار طرح عمرانی تهیه آلومینا از بوکسیت در پیوست سه لایحه بودجه سال ۸۲ تایید شده است.

شرکت در راستای اصل ۴۴ طی مصوبه ۲۸ شهریور سال ۸۶ هیات وزیران، مشمول واگذاری به بخش غیردولتی قرار گرفت. در سال ۹۱ به استناد بند ۵۹ ماده واحده بودجه و در اجرای مصوبات هیات وزیران این شرکت به وزارت کار (سازمان تامین اجتماعی) بابت رد دیون دولت واگذار شد، اما متعاقباً آن هیات مصوبه‌های قبلی واگذاری را لغو و مقرر کرد شرکت به موسسه صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد واگذار شود.

واگذاری مذکور نیز بنا به تصمیم به مراجع ذیربط اجرایی نشد و در اجرای تصویب نامه ۱۳ اسفند سال ۸۷ شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴، سازمان خصوصی‌سازی مقرر کرد، زمان واگذاری سهام از طریق فرابورس حداکثر ۵ درصد از سهام متعلق به دولت بصورت ترجیحی به کارکنان شرکت واگذار شود و عرضه ۵۱ درصد سهام شرکت از طریق فرابورس ۲۰ اسفند سال ۹۳ نیز به دلیل تصمیم دولت مبنی بر اینکه تا زمان افتتاح طرح تولید شمش واگذاری متوقف شود، موضوع واگذاری محقق نشده است.

مجدداً هیات واگذاری در جلسه ۱۱ اردیبهشت سال ۹۵ مقرر کرد سهام مذکور از طریق فرابورس به بهای کارشناسی به بخش‌های غیردولتی واگذار شود، اما برگزاری مزایده نیز به دلیل توقیف سهام شرکت در فرابورس به علت بدهی مالیاتی سازمان ایمیدرو صورت نگرفت. متعاقب آن در سال‌های ۹۵ و ۹۶ طی دو مرحله سهام شرکت مورد ارزیابی قرار گرفت، ولی با توجه به درخواست وزارت صنعت مبنی بر لغو واگذاری شرکت در جلسه ۳۰ دی سال ۹۶ هیات واگذاری، شرکت آلومینای ایران به عنوان ۲۰ درصد سهم دولت از فعالیت‌های مربوطه از فهرست بنگاه‌های مشمول واگذاری خارج شد.

اما مجدداً شرکت به استناد مصوبه ۱۵ اردیبهشت سال ۹۷ واگذاری در فهرست بنگاه‌های مشمول واگذاری قرار گرفته و تاریخ تصویب صورت‌های مالی در فهرست واگذاری قرار دارد. شرکت به موجب پروانه بهره برداری ۲۵ خرداد سال ۸۳ صادره از وزارت صنایع و معادن استان خراسان با ظرفیت اسمی ۲۵۰ هزار تن اکسید آلومینیوم (پودر آلومینا) و ۳۰ هزار تن هیدروکسید آلومینیوم از سال ۸۳ شروع به فعالیت تولیدی کرد. همچنین پروانه بهره برداری سازمان صنعت استان خراسان شمالی برای تولید شمش آلومینیوم با ظرفیت اسمی ۴۰ هزار تن در ۱۹ تیر سال ۹۸ صادر شد.


موضوع فعالیت اصلی


موضوع اصلی فعالیت شامل بهره برداری از معادن بوکسیت و تولیدات جانبی در داخل و خارج، اکتشاف و استخراج مواد اولیه از معادن به غیر از معادن نفت، گاز و پتروشیمی و تاسیس و ایجاد و یا توسعه کارخانه‌های فرآوری بوکسیت؛ تولید آلومینا؛ آلومینیوم؛ محصولات جانبی و هرگونه اقدام در این رابطه در داخل یا خارج، انجام و مبادرت به کلیه عملیات بازرگانی اعم از خرید و فروش؛ صادرات و واردات مواد اولیه و محصولات تولیدی و ماشین آلات و تجهیزات؛ ملزومات و قطعات یدکی که به طور مستقیم و غیر مستقیم با موضوع فعالیت شرکت در ارتباط باشد، است.


سرمایه و ترکیب سهامداران


سرمایه شرکت با ۲۰۸۷ نیروی انسانی در بدو تاسیس ۱۰ میلیون تومان بوده که طی یک مرحله افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی به ۱۹۹.۹ میلیارد تومان رسیده است. مالکیت ۱۰۰ درصدی سهام این شرکت به ایمیدرو تعلق دارد.


برنامه‌های آتی افزایش سرمایه


طبق مصوبه ۲۹ آذر سال ۹۹ هیات مدیره، سازمان خصوصی سازی به عنوان متولی واگذاری شرکت آلومینای ایران مقرر کرده در خصوص افزایش سرمایه شرکت از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت (زمین و ساختمان) با اخذ گزارش کارشناس رسمی عضو کانون کارشناسان رسمی دادگستری اقدامات قانونی لازم جهت افزایش سرمایه صورت پذیرد تا سرمایه از ۱۹۹.۹ میلیارد به ۱.۲ هزار میلیارد تومان افزایش یابد.


نقاط قوت و ضعف

مشخصات جامع شرکت ۱۹۹.۹ میلیارد تومانی آماده عرضه اولیه ۱۵ درصدی


فرصت‌ها و تهدید‌ها

مشخصات جامع شرکت ۱۹۹.۹ میلیارد تومانی آماده عرضه اولیه ۱۵ درصدی


کاربرد ۳ محصول تولیدی

مشخصات جامع شرکت ۱۹۹.۹ میلیارد تومانی آماده عرضه اولیه ۱۵ درصدی



مواد اولیه و نحوه تامین آن


مواد اولیه شرکت عمدتا سنگ بوکسیت، سنگ آهک، سود کاستیک، آند و کراش بت است. بوکسیت و سنگ آهک مورد نیاز از معادن شرکت در جاجرم، استان‌های یزد، سمنان، کهگیلویه و بویر احمد، طبق قرارداد‌های منعقده با پیمانکاران استخراج و به شرکت منتقل می‌شود. سود کاستیک از پتروشیمی اروند و آند و کراش بت از طریق واردات تامین می‌شود. حدود ۶۸ درصد از مواد مصرفی را سنگ بوکسیت و ۲۱ درصد را سنگ آهک تشکیل می‌دهد.


نحوه قیمت گذاری


تعیین قیمت فروش آلومینا طبق کارگروه آلومینیوم در ایمیدرو و بر حسب قیمت جهانی و طبق توافق و انعقاد قرارداد و برای فروش آلومینیوم براساس کشف نرخ عرضه مورد پذیرش بورس کالا مطابق با بخشنامه شورای رقابت صورت می‌گیرد. در خصوص سایر محصولات نیز وضعیت عرضه و تقاضای بازار اصلی‌ترین عامل در نرخ گذاری محصولات تولیدی است.


رقبای اصلی داخلی و خارجی


شرکت تولید آلومینای ایران به عنوان اولین و تنها تولید کننده آلومینا در خاورمیانه با هدف تولید سالانه ۲۵۰ هزار تومان آلومینا به عنوان ماده اولیه تولید آلومینیوم است. این شرکت در سال حدود ۲۴۰ هزار تن پودر آلومینیوم تولید می‌کند تنها تولید کننده انحصاری محصول در داخل است. از این مقدار با توجه به افتتاح خط اول پروژه شمش آلومینیوم به ظرفیت ۴۰ هزار تن باید ۸۰ هزار تن از پودر آلومینا تولیدی در خود شرکت مصرف و معادل ۱۲۰ هزار تن باقی مانده عمدتاً به شرکت‌های آلومینیوم ایران، آلومینیوم المهدی و آلومینیوم جنوب فروخته می‌شود.

با توجه به اینکه ظرفیت تولیدی آلومینیوم ایران در حال حاضر ۷۷۲ هزار تن است، لذا نیازمند حدود ۱.۵ میلیون تومان پودر آلومینا است که با توجه به تولید ۲۴۰ هزار تن پودر آلومینا در شرکت آلومینای ایران این شرکت ۱۵ درصد از نیاز داخل را تامین می‌کند. با توجه به ظرفیت ۷۷۲ هزار تن آلومینیوم در ایران، شرکت آلومینای ایران با ظرفیت ۲۴۰ هزار تن دارای سهم بازار ۵ درصدی است.

مجموع ۲۲۰ شرکت تولید آلومینیوم در جهان وجود دارد که کل ظرفیت آن‌ها ۶۳ میلیون تن است. چین با ۱۱۷ کارخانه و بیش از ۳۱ میلیون تن ظرفیت بزرگترین تولید کننده این محصول در جهان است. روسیه با ۱۳ کارخانه تولید آلومینیوم و با تولید بیش از ۹ میلیون تن در جایگاه دوم جهان و آمریکا نیز با ۱۹ کارخانه و برخورداری از ظرفیت حدود ۹ میلیون تنی در جایگاه سوم تولید آلومینیوم جهان قرار دارد. ایران با برخورداری از ۵ کارخانه تولید آلومینیوم و ظرفیت ۷۷۲ هزار تن رتبه ۱۶ را در سطح جهانی دارد.


صورت سود و زیان سه سال مالی اخیر

مشخصات جامع شرکت ۱۹۹.۹ میلیارد تومانی آماده عرضه اولیه ۱۵ درصدی


سیاست تقسیم سود


طبق اعلام شرکت آلومینای ایران با توجه به دولتی بودن شرکت، سود حاصله بابت طرح‌های توسعه هزینه شده است.

مشخصات جامع شرکت ۱۹۹.۹ میلیارد تومانی آماده عرضه اولیه ۱۵ درصدی


پیش بینی سود هر سهم سال ۱۴۰۰

مشخصات جامع شرکت ۱۹۹.۹ میلیارد تومانی آماده عرضه اولیه ۱۵ درصدی


پیش بینی صورت سود و زیان چهار سال مالی آینده

مشخصات جامع شرکت ۱۹۹.۹ میلیارد تومانی آماده عرضه اولیه ۱۵ درصدی


درآمد‌های بالقوه شرکت در سال‌های آتی

مشخصات جامع شرکت ۱۹۹.۹ میلیارد تومانی آماده عرضه اولیه ۱۵ درصدی

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده