به گزارش میمتالز، سید رضا فاطمی امین از روز نخست سکانداری بر وزارت صنعت، معدن و تجارت بر افزایش تولید خودرو به منظور تامین نیاز بازار و حذف قرعهکشی خودرو از طریق رشد عرضه تاکید کرده است.
وی اخیرا بیان کرد: ما ناگزیر هستیم برای کاهش قیمت و بهبود کیفیت، تیراژ خودرو را افزایش دهیم؛ بنابراین سال آینده یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید خواهد شد که بر همین مبنا با توجه به تامین نیاز بازار، قرعهکشی در سال ۱۴۰۱ حذف میشود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: تقریبا تقاضای خودرو تعداد یک میلیون و ۵۰۰ هزار در سال است که در حال حاضر ۵۰۰ هزار خودرو کمبود عرضه داریم که با توجه به افزایش تولید در سال آینده، نگران هستیم در نیمه دوم سال آینده حتی با کمبود تقاضا مواجه شویم.
فاطمی امین همچنین میزان تولید خودرو تا پایان سال جاری را یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه اعلام کرده است.
بر همین اساس، بررسی جدیدترین آمار تولید خودرو در ۹ ماه امسال نشان میدهد که ۶۷۰ هزار دستگاه انواع سواری تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۶۵۶ هزار و ۴۰۰ دستگاه)، ۲.۱ درصد افزایش داشته است.
سال گذشته هدفگذاری برای تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو بود، اما تا پایان سال ۹۰۳ هزار و ۳۱۴ دستگاه تولید شد. امسال با توجه به وعده وزیر صمت مبنی بر تولید یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو، باید منتظر ماند و دید که در مدت باقیمانده از سال جاری، ۴۰۰ هزار دستگاه دیگر تولید میشود یا خیر.
در این رابطه، رسول سلیمانی، کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: گلوگاه اصلی تولید خودرو نقدینگی بنگاه است. همچنین توان خرید مصرفکننده نیز مطرح میشود، زیرا با قیمتهای موجود در بازار، مردم نمیتوانند یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو بخرند. از سوی دیگر، خودروساز به اندازه کافی نقدینگی ندارد که قطعه بخرد و خودرو تولید کند.
وی افزود: ظرفیت تولید این حجم از خودرو وجود دارد. در سالهای قبل نزدیک به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شده بود.
این کارشناس صنعت خودرو ضمن اشاره به توان خرید مردم، بیان کرد: ظرفیت تقاضای بازار بین یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو است. البته این ظرفیت هم بستگی به اجرای طرحهایی جهت از رده خارج کردن خودروهای فرسوده دارد، زیرا در حال حاضر حداقل سه میلیون خودروی فرسوده در کشور وجود دارد که مالکان آنها توان خرید خودروی نو ندارند.
سلیمانی مطرح کرد: باید دولت طرحهایی در نظر بگیرد و مشوق و تسهیلاتی جهت خرید خودروی نو به صاحبان خودروهای فرسوده بدهد.
وی به نحوه تامین نیاز نقدینگی خودروساز اشاره و عنوان کرد: پیششرط تامین نقدینگی مورد نیاز خودروساز، اصلاح قیمت است. در حال حاضر بنگاههای خودروساز، ۸۳ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند و از طرفی دیگر نمیتوانند تسهیلات بانکی خاصی دریافت کند؛ بنابراین در چنین شرایطی، تنها راه موجود اصلاح قیمت است.
این کارشناس صنعت خودرو ابراز کرد: در مورد کیفیت خودرو باید اقداماتی همچون رقابتپذیری و تقویت استانداردهای موجود انجام شود، اما نکته این است که بازار حداقل به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو نیاز دارد. برای فروش بیشتر خودرو باید طرح جایگزینی خودروهای فرسوده انجام شود.
سلیمانی اذعان کرد: ۶۵ درصد قیمت خودرو از قیمت دلار تبعیت میکند و با شرایط تورمی، چارهای غیر از افزایش قیمت نداریم، زیرا مواد اولیه داخلی خودرو همچون ورق، فولاد و … با قیمت دلار به خودروساز فروخته میشود. مواد اولیه وارداتی هم مستقیم با قیمت دلار به خودروسازی تحویل داده میشود.
وی اضافه کرد: بنابراین ۶۵ درصد قیمت خودرو مربوط به قیمت دلار است و ۳۵ درصد باقیمانده نیز متاثر از تورم است؛ بنابراین اگر کماکان تورم داشته باشیم، قیمت خودرو باید افزایش یابد، زیرا قیمت نهادههای تولید این کالا افزایش مییابد.
این کارشناس صنعت خودرو در مورد فروش اموال مازاد خودروسازان، خاطرنشان کرد: اگر خودروساز اموال مازاد خود را بفروشد، بعید است که از طریق این منابع ۸۳ هزار میلیارد تومان زیان انباشته را پوشش دهد؛ بنابراین چیزی باقی نمیماند که با آن مواد اولیه بخرد و قیمت نهایی خودرو را کاهش دهد.
منبع: فلزات آنلاین