تاریخ: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۵۱
بازدید: ۴۶۹
کد خبر: ۲۴۸۰۸۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

جشنواره‌ای برای خودکفایی و حمایت بیشتر

‌می‌متالز - در چند سال اخیر و در پی تشدید تحریم ها، تاکید بر ساخت داخل یکی از راهکار‌های مهمی بود که در دستور کار بخش‌های نقش آفرین در صنعت کشور قرار گرفت.

به گزارش ‌می‌متالز، در شرایطی که کشور برای تامین ارز با مشکلات زیاد همراه بود، تکیه بر استعداد داخلی و فعالیت بیشتر شرکت‌های دانش بنیان توانست بر کاهش ارزبری اثر گذار باشد. از سویی دیگر این سیاست وابستگی به واردات قطعات و ماشین آلات و برخی تجهیزات را کاهش می‌داد و هزینه صرفه جویی شده را راهی توسعه هرچه بیشتر کشور می‌کرد.

در این میان، اما صنعت فولاد در مسیر ساخت داخل گام‌های خوبی برداشت و توانست بر اساس دستاورد‌های خود اولین دوره از جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران را کلید بزند.

جشنواره‌ای که شروع خوبی برای شناسایی نیاز‌های صنعت و رفع آن به واسطه شرکت‌های دانش بنیان بود.

از سویی دیگر این جشنواره فرصت خوبی است تا فولادسازان و شرکت‌های دانش بنیان روبه روی هم قرار گرفته و قرارداد‌هایی در راستای بومی سازی منعقد شود. همانطور که رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار کرده است: در مراسم امسال بیش از ۶۰۰ میلیون یورو تفاهم نامه بین شرکت‌های زنجیره فولاد و تأمین کنندگان داخلی در زمینه ساخت داخل امضا می‌شود.

اما اتفاق دیگر که باید آن را دستاورد مهمی برای این جشنواره دانست، حمایت از بومی سازی و نهضت ساخت داخل است.

نهضت بومی سازی در اولین دوره از جشنواره شکل گرفت و امروز در آستانه سومین دوره آن شاهد آن هستیم که ارزبری ۱۲۰ دلاری فولاد به ۸۰ دلار رسیده است. بدون شک این اتفاق بدون حمایت فولادسازان و همراهی دانش بنیان‌ها ایجاد نمی‌شد.

فولادسازان نشان دادند که آماده هر نوع حمایت در جهت رفع نیاز‌های خود هستند. اما دستاورد دیگر را باید در افزایش سرعت اجرای طرح‌های توسعه‌ای مشاهده کرد.

صرفه جویی ارزی در واحد‌های فولادی باعث شد تا بخشی از این ارز راهی طرح‌های توسعه‌ای شود. به شکلی که امروز شاهد هستیم فولادسازان برای سرمایه گذاری در صنعت گاز، علاوه بر ساخت نیروگاه برای تامین برق، اعلام آمادگی کرده اند.

در واقع جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران رویدادی است که توانایی‌ها در بخش‌های مختلف از سوی این صنعت را به رخ می‌کشد و می‌تواند فرصت آفرین باشد برای روز‌های پیش رو.

اینکه ارزبری ۳۵۰ دلاری صنعت فولاد در دهه ۶۰ امروز به ۸۰ دلار رسیده می‌تواند حاکی از ظرفیت‌های موجود باشد که به واسطه این جشنواره شناسایی می‌شود.

جشنواره‌ای برای خودکفایی و حمایت بیشتر

عناوین برگزیده