تاریخ: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۳۲
بازدید: ۲۰۳
کد خبر: ۲۴۸۱۴۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
اختصاصی از «گروه پیشرانان پیشرفت ایران»:

تجلی خوش می‌درخشد/ ۶ غول بورسی پیشران کدامند؟

‌می‌متالز - کگل، کچاد، فولاد، ومعادن، فملی و پارسان ۶ غول «گروه پیشرانان پیشرفت ایران» هستند که مسوولیت سرمایه‌گذاری در ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی و معدنی را بر عهده دارند.

به گزارش می‌متالز، «گروه پیشرانان پیشرفت ایران» از مجموعه‌ای از ۶ غول صنعتی و معدنی کشور تشکیل شده است که همگی بورسی هستند.


۶ غول «گروه پیشرانان پیشرفت ایران» چه شرکت‌هایی هستند؟


شرکت معدنی و صنعتی گل گهر «کگل»، مجتمع فولاد مبارکه «فولاد»، شرکت ملی صنایع مس ایران «فملی»، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو «کچاد»، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات «ومعادن» و شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان «پارسان» ۶ غول «گروه پیشرانان پیشرفت ایران» هستند که مسوولیت سرمایه‌گذاری در این ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی و معدنی را بر عهده دارند.

این پروژه‌ها توسط «گروه پیشرانان پیشرفت ایران» در ۱۳ استان و ۲۷ شهرستان اجرا خواهند شد.

جزئیات ۴۸ پروژه «گروه پیشرانان پیشرفت ایران»


از جمله مهم‌ترین نتایج اجرایی شدن پروژه‌های «گروه پیشرانان پیشرفت ایران» می‌توان به ۱۱ میلیارد دلار صادرات سالانه، تولید ۵۴ میلیون تن محصول معدنی، فلزی و پتروپالایشی، معادل ۲۰ میلیارد دلار درآمد سالانه پس از بهره‌برداری و ایجاد ۲۱ هزار شغل مستقیم و ۶۴ هزار شغل غیرمستقیم اشاره کرد.


معدن مس جانجا در شمال سیستان و بلوچستان


سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌و گوی زنده تلویزیونی دیروز در ارتباط با ۴۸ پروژه «گروه پیشرانان پیشرفت ایران» گفت: این پروژه‌ها از آغاز، در دوره راه‌اندازی و پس از تکمیل و شروع به فعالیت اشتغالزا خواهند بود.

وزیر صمت گفت: این ۴۸ پروژه به لحاظ ابعاد گسترده‌ای که دارند در دوره راه‌اندازی و احداث اشتغال قابل توجهی ایجاد می‌کنند و باعث رونق تولید می‌شوند و با شروع به کار یک جهش چشمگیر را شاهد خواهیم بود.

وی در ادامه گفت: یکی از این ۴۸ پروژه، پروژه معدن مس جانجا در شمال سیستان و بلوچستان با بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است. احداث این پروژه چندین سال طول می‌کشد و برای حدود یک هزار نفر شغل ایجاد می‌کند و بعد از اتمام پروژه، ۳ هزار شغل مستقیم و ۵ هزار شغل غیرمستقیم ایجاد می‌کند.


برنده معدن مس جانجا کیست؟


مرتضی علی اکبری مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات گفت: تجلی با مشارکت در کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های چادرملو، گل گهر، گهرزمین، صنایع و معادن غدیر و به رهبری شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در مزایده معدن طلا و مس جانجا برنده شده است.

فاطمی امین در یکی از مصاحبه‌های خود گفته بود، کنسرسیوم برنده مزایده باید ۴۰ درصد سهام این معدن را به مردم واگذار کند تا توزیع ثروت محقق شود و مردم منطقه از این معدن سود ببرند.

وی با بیان اینکه اشتغال و سهامداری، منافع مردم در واگذاری این معدن خواهد بود، اضافه کرد: مردم هم از اشتغال و هم از دارایی معدن سود می‌برند و در واقع عضو این کنسرسیوم هستند.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده