تاریخ: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۱:۵۶
بازدید: ۳۹۸
کد خبر: ۲۴۸۹۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پاییز پر فراز و نشیب بورس

دیده‌بان بورس چهارشنبه (۲۸ آذر)

می متالز - در حالی به آخرین روز معاملاتی ماه آذر می‌رسیم که طی این ماه شاخص کل بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ واحد از ارتفاع خود را از دست داده و به نظر می‌رسد این پایان کار بورس در آخرین ماه پاییزی نباشد. جدی‌ترین نگرانی بازار سهام طی هفته‌های اخیر مجددا عیان شده و بازارهای جهانی سقوط قابل توجهی را تجربه کرده‌اند. مساله‌ای که محل اصلی تمرکز معامله‌گران در آخرین روز معاملاتی هفته و ماه خواهد بود.
دیده‌بان بورس چهارشنبه (۲۸ آذر)

به گزارش می متالز، شاخص کل بورس فصل پاییز را با جهش‌های متوالی آغاز کرد و در حال به پایان رساندن این فصل با روندی معکوس است. نماگر کل بازار که در نیمه اول مهر ماه به اوج تاریخی خود در کانال ۱۹۵ هزار واحدی رسیده بود در پی دومینویی از اتفاقات روند معکوس را در پیش گرفت و در آخرین مرحله در سایه ریزش قیمت‌ها در بازار جهانی روند افت محسوس را تجربه می‌کند.

نگرانی با ابعاد جهانی

معاملات شب گذشته بازارهای جهانی یکی دیگر از تهدیدهای بالقوه بازار سهام را به فعلیت رساند. در داد و ستدهای شب پیش قیمت نفت تگزاس با افت بیش از ۷ درصدی تا سطوح نزدیک به ۴۶ دلار سقوط کرد و هر بشکه نفت برنت سطوح پایین‌تر از ۵۶ دلار را به ثبت رساند.

تاثیر ریزش قیمت نفت،‌ چه بر سهام و چه بر فضای کلان اقتصاد کشور بارها شرح داده شده است. در چنین شرایطی انتظار واکنش سهامداران به این مساله تا حدود زیادی طبیعی به نظر می‌رسد. رسیدن میزان تولید امریکا و روسیه به سقف‌های تاریخی در زمینه تولید نفت،‌ افزایش ذخایر موجودی این محصول،‌ عقب‌نشینی خریداران از تحویل فیزیکی این محصول، انتشار اخباری در رابطه با سطح ۲ میلیون بشکه‌ای صادرات نفت ایران علی‌رغم تحریم‌ها، آمار اقتصادی ضعیف‌تر از انتظارات چین و انتظار برای ضعف تقاضا در آینده همه از دلایل ریزش قیمت نفت شمرده می‌شوند. در کنار همه این مسایل به نظر می‌رود با از دست رفتن برخی سطوح مهم حمایتی برخی نرم‌افزارهای تریدر نیز در افزایش فشار فروش نقش گسترده ای داشته اند.

علاوه بر نفت، فلزات پایه نیز شب خونینی را پشت سر گذاشتند. قیمت هر تن مس در معاملات شب گذشته بازار فلزات لندن در پی افت ۲.۸۶ درصدی سطح حساس ۶ هزار دلاری را از دست داد و به ۵۹۵۵ دلار رسید. روی نیز با افت ۱.۵ درصدی تا سطح ۲۵۰۷ دلار به ازای هر تن عقب نشست. جدا از عملکرد ضعیف اقتصادی چین در برهه‌های اخیر، افزایش موجودی انبارهای مرتبط با بازار فلزات لندن در افت قیمت این محصولات تاثیر قابل‌ملاحظه‌ای داشته است.

امید به بازگشت روند؟

در سایه تنش‌های بازارهای جهانی، تمامی عوامل موثر بر داد و ستدهای سهام در کوتاه‌مدت رنگ باخته‌اند. تحلیل‌های منتشر شده گواه آن است که بازار سهام از لحاظ بنیادی به کف‌های حمایتی و بدبینانه خود رسیده است. با این حال فرض ثبات شرایط حاکم بر بازار از جمله فرض‌های لازم برای واکنش متناسب با این سطوح است.

ادامه این روند می‌تواند دامنه ریزش شاخص را به سطوح پایین‌تر نیز بکشاند. در این صورت باید امیدوار بود که بازارهای جهانی رنگ آرامش دوباره بگیرند.

در رابطه با قیمت نفت به نظر می‌رسد تحقق این آرامش در کوتاه مدت امر دشوارتری باشد. اما در رابطه با فلزات پایه، فعالان بازار در انتظار تصمیم فدرال رزرو در رابطه با دفعات افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۱۹ هستند. تصمیماتی که در پایان شب (به وقت تهران)‌ اعلام خواهد شد. در صورت تصمیم به کاهش دفعات افزایش نرخ بهره انتظار واکنش مثبت فلزات و دیگر کامودیتی‌ها به این خبر وجود دارد.

با این حال به نظر می‌رسد باید چشم انتظار اصلی را به مذاکرات چین و امریکا و توافق برای آتش‌بس جنگ تجاری بست.

رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

 الف) کلان: با نزدیک شد به پایان سال میلادی و وعده اروپا برای ایجاد سازوکار و مالی اتحادیه اروپا با ایران بر سر مسایل تجاری، فدریکا موگرینی؛ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گردهمایی خلع سلاح و جلوگیری از گسترش تسلیحات با اشاره به برجام و اینکه این توافق کانال‌های تازه ای برای تعامل با ایران بوجود آورده است تاکید کرد: در شرایطی که توافق هسته ای در کار نباشد هر گونه تعامل با ایران بسیار دشوارتر و نه ساده تر خواهد بود.

ب) صنایع: دیوان محاسبات به دلیل ابهام در قرارداد شرکت بول فرانسه با سازمان امور مالیاتی، خواستار تعیین تکلیف قرارداد شد. کامل تقوی نژاد؛ رییس سازمان امورمالیاتی اعلام کرده شرکت بول فرانسه از خرداد سال جاری قراردادی درخصوص نرم افزار یکپارچه سازمان مالیاتی ندارد و تغییرات و اصلاحات مورد نیاز با دانش بومی و داخلی سازمان انجام می‌شود اما به نظر می‌رسد ابهامات درباره این قرارداد هنوز پایان نیافته است.

همچنین علی اکبر شامانی؛ مدیرکل دفتر صادرات در بخشنامه‌ای به گمرک‌های اجرایی موضوع ممنوعیت صادرات کره، انواع حبوبات و برخی کالاها کالاهای کشاورزی از اول دی ماه ۹۷ و رفع ممنوعیت صادرات کیسه پلی پروپلین را ابلاغ کرد.

ج) شرکت‌ها: مجمع بانک سرمایه به دلیل عدم حد نصاب قانونی بیش از ۵۰ درصدی به تنفس کشیده شد. زمان تشکیل مجمع نوبت دوم متعاقبا اعلام خواهد شد اما بنا بر اعلام برخی مسئولان حاضر در جلسه به احتمال زیاد دو هفته آینده خواهد بود. شرکت آسان پرداخت با ارسال اظهار نظر حسابرس به سازمان بورس و اوراق بهادار، یک گام دیگر برای افزایش سرمایه ۵۰ درصدی برداشت.

امیر مسعود رزازان؛ معاون مدیرعامل بانک تجارت در امور مالی با اشاره به فرایند در حال انجام تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت مجموعه گفت: با وجود این‌که املاک «وتجارت» در سایر استان‌ها به جز تهران دارای پراکندگی است اما با تلاش مدیران شعب استان‌ها، عملیات ارزیابی تمامی املاک شهرستان‌ها با موفقیت به پایان رسیده و پیش‌بینی می‌شود کار ارزیابی املاک تهران نیز تا پایان ماه جاری به اتمام برسد.

در همین حال خیراله خادمی؛ معاون وزیر راه و شهرسازی از امضای قرارداد خرید ۱۵ هزار تن ریل UIC۶۰ (ریل ملی) با ذوب‌آهن اصفهان خبر داد. از سال ۹۲ تاکنون حدود ۶۰ هزار تن ریل وارد کشور شده است.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد