تاریخ: ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۵۴
بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۲۴۹۳۵۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک تحلیلگر بازار سرمایه مطرح کرد:

از تثبیت نرخ بهره بین‌بانکی تا کاهش هزینه‌های تأمین مالی تولید

‌می‌متالز - بعد از هفته‌ها روند صعودی در نرخ بهره بین بانکی اخیراً روند حرکتی این نرخ نزولی شده تا شاید پایانی بر یکی از دغدغه‌های اهالی بازار سرمایه باشد.

به گزارش می‌متالز، بهروز شهدایی، تحلیلگر بازار سرمایه با بررسی تأثیر نرخ بهره بین‌بانکی بر حوزه ریسک و بازدهی بازار سرمایه، گفت: نرخ بهره بین بانکی یکی از مهمترین شاخص‌های سنجش وضعیت اعتباری در بازار پول به شمار می‌رود. این نرخ یکی از اصلی‌ترین نماگر‌های سیاست‌های پولی هر کشور تلقی می‌شود و نوسانات نرخ بهره بین‌بانکی همواره مورد بحث میان اهالی اقتصاد بوده است.

او ادامه داد: نرخ بهره بین بانکی به طور مستقیم در بازار سرمایه اثرگذار نیست، اما به عنوان سیگنالی برای تعیین مسیر نرخ بهره در کل اقتصاد تلقی می‌شود؛ نرخ بهره بین‌بانکی بر بازار پول همچون سپرده‌های بانکی و همچنین جهت‌دهی نرخ بهره موثر اوراق و نیز "نرخ سود تسهیلات بانکی به تولیدکننده ها" اثرگذار است.

شهدایی گفت: ثبات در نرخ بهره بین‌بانکی، تثبیت نرخ سود سپرده‌های مدت‌دار بانکی را در پی دارد و به تثبیت نرخ سود تسهیلات بانکی و در نتیجه کاهش هزینه‌های تأمین مالی بخش‌های واقعی اقتصاد کشور می‌انجامد و از این حیث نقش بسزایی در رشد بازار سرمایه به عنوان آیینه بخش واقعی و شفاف اقتصاد کشور خواهد داشت.

این تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه نرخ بهره بین‌بانکی، بر روند نرخ بهره در آینده تأثیرگذار است، اظهار کرد: با کاهش یا افزایش نرخ بهره، تصمیم‌های اقتصادی مردم تغییر می‌کند. هرچه این مقدار بیشتر باشد مردم تمایل بیشتری دارند تا پول‌های خود را در بانک سرمایه‌گذاری کنند و تعداد کمتری اقدام به وام گرفتن می‌کنند و هر چه نرخ بهره کمتر باشد، تمایل افراد برای واگذاری دارایی‌های خود به بانک کمتر شده و از طرفی تعداد وام‌گیرندگان افزایش می‌یابد، زیرا مجبور نیستند هزینه زیادی را به عنوان بهره به بانک‌ها بپردازند.

منظور از نرخ بهره بین بانکی، نرخی است که در بازار بین بانکی تعیین می‌شود. این نرخ بر سایر بازار‌ها تأثیر می‌گذارد؛ افزایش آن، هزینه تأمین کسری را افزایش می‌دهد و بانک‌ها حاضر می‌شوند با نرخ‌ها بالاتری به سپرده‌گذار‌ها سود پرداخت کنند تا کسری خود را جبران کنند.

او افزود: آن چیزی که بر بازار سرمایه تأثیر مستقیم دارد، نرخ بهره کم ریسکی است که امروز در بازار متشکل مالی وجود دارد. نرخ بهره بین‌بانکی بیشتر در میان خود بانک‌ها و بانک‌هایی که از قدرت جذب سپرده بالایی برخوردار هستند، تأثیرگذار است.

این تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه بانک مرکزی، بانک‌ها را به یک نرخ بهره مشخص محدود کرده است، تصریح کرد: این اقدام بانک مرکزی شامل پول‌های خیلی درشت با شرایط خاص نمی‌شود؛ در نتیجه بانک‌ها به‌طور معمول قادر به جذب منابع بیشتری از آنچه که در حال حاضر دارند، نمی‌توانند داشته باشند. بنابراین، بهره بین‌‎بانکی تأثیر آنی کمتری نسبت به نرخ بهره در بازار بدهی بر بازار سرمایه دارد.

شهدایی، تثبیت نرخ بهره بین‌بانکی را در ارتباط با رشد بازار سرمایه بسیار مهم خواند و خاطرنشان کرد: ثبات در نرخ بهره بین‌بانکی به تثبیت نرخ سود سپرده‌های مدت‌دار بانکی می‌انجامد و از افزایش آن پیشگیری می‌کند. این موضوع، تثبیت نرخ سود تسهیلات بانکی و در نتیجه کاهش هزینه‌های تأمین مالی بخش‌های واقعی اقتصاد کشور را در پی دارد. از سوی دیگر، موجب کفایت ذخائر بانک‌ها و افزایش قدرت آن‌ها برای تقویت اعتباری واسطه‌ها و نهاد‌های مالی بازار سرمایه می‌شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده