تاریخ: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۴۷
بازدید: ۲۳۴
کد خبر: ۲۴۸۴۲۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک اقتصاددان عنوان کرد:

بازار سرمایه «چشم انتظار کاهش نرخ بهره بدون ریسک» بازار پول

‌می‌متالز - از دید اقتصادی، اگر نرخ بهره بدون ریسک به زیر ۲۰ درصد کاهش یابد، اتفاق خوبی است در غیر این صورت با مشکلات زیادی در جذب منابع در بخش واقعی اقتصاد و تولید مواجه خواهیم شد.

به گزارش می‌متالز، یک اقتصاددان با بیان اینکه بازار سرمایه و بازار پول هر دو رقیب یکدیگر هستند و نرخ بهره تعیین کننده است که پس انداز روانه بانک شود یا در بازار سرمایه مورد استفاده قرار گیرد، گفت: در این مدت نرخ بهره در بازار پول به شدت افزایش یافته است. نرخ بهره بانکی از ۱۵ درصد به ۲۲ درصد و نرخ اوراق منتشر شده از سوی دولت که توسط خود یا پیمانکاران در بازار توزیع می‌شود به ۲۵ درصد رسیده است.

مصطفی صفاری با اشاره به اینکه بازار سرمایه در کشور ما ریسک پذیر است و مسائل مربوط به بودجه هم بر آن تاثیر گذار است، عنوان کرد: سیاست‌های غلط، بازار سرمایه را به سمت فروش اوراق دولتی برای تامین کسری بودجه سوق می‌دهد. بنابراین، باید به سمت تدوین برنامه‌های درست و منطقی به منظور رونق و رشد بازار سرمایه حرکت کرد.

وی با بیان اینکه ده فرمانی که در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تصویب شده در صورت اجرا می‌تواند باعث بهبود بازار شود، اضافه کرد: متاسفانه در بدنه دولت افرادی موافق اجرا شدن این ده بند نیستند، اما موضوع افزایش درآمد شرکت‌های بورسی با کاهش نرخ بهره بدون ریسک بعد از خروج بودجه از مجلس، از اهیمت چندانی برای فعالان بازار برخوردار است.

وی افزود: از دید اقتصادی، اگر نرخ بهره بدون ریسک به زیر ۲۰ درصد کاهش یابد، اتفاق خوبی است در غیر این صورت با مشکلات زیادی در جذب منابع در بخش واقعی اقتصاد و تولید مواجه خواهیم شد.

این اقتصاددان در مورد بورس گفت: بورس دماسنج اقتصاد یک کشور است، اما در اقتصاد شاخص دیگری هم وجود دارد که بیانگر اوضاع و احوال اقتصاد است. بورس یکی از حساس‌ترین شاخص‌های اقتصادی در تمام دنیا و نشان دهنده تحولات سیاسی و اقتصادی است که در جامعه رخ می‌دهد.

صفاری خاطر نشان کرد: متاسفانه ۸۰ درصد از تحولات بازار سرمایه ناشی از عوامل بیرونی بازار، چون تحولات اقتصادی، بودجه، نرخ بهره، تحولات سیاسی، تحولات پس از برجام، نرخ ارز در بودجه و حتی تحولات قضایی است که بر بازار تاثیر گذار هستند و با وجود این عوامل خارجی نمی‌توان انتظار آرامش و پایداری صد در صدی از بازار سرمایه داشت.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده