تاریخ: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۴۰
بازدید: ۱۱۳
کد خبر: ۲۴۸۳۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس قوه قضائیه اعلام کرد:

دستورات مهم برای تحقیق و تفحص از سازمان بورس / پیگیر شخصی از وضعیت

‌می‌متالز - رئیس قوه قضائیه با اعلام پیگیری شخصی و سه ماهه از وضعیت بورس، چند دستور و ماموریت به اعضا هیئت تحقیق و تفحص از سازمان بورس و بازار سرمایه داد.

به گزارش می‌متالز، غلامحسین محسنی اژه‌ای در جلسه با اعضای هیات تحقیق و تفحص از سازمان بورس و بازار سرمایه اعلام کرد: از حدود ۳ ماه پیش شخصاً پیگیر تعیین تکلیف گزارش‌های سازمان بازرسی در مورد بورس و پیگیری و تعقیب تخلفات و جرائم احتمالی هستم.

این موضوع به دلایلی، چون دربرگیری بالای جامعه و سرمایه گذاری چند ۱۰ میلیون نفر از اقشار متوسط و پایین، ضرر تعداد زیادی از سهامداران در نتیجه عدم آگاهی و شناخت لازم، حایز اهمیت بسیاری است.

در زمینه آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی به سهامداران برای جلوگیری از متضرر شدن، اقدامات مقتضی از سوی نهاد‌های مسوول انجان نشد. در حالی که
بورس و سرمایه‌گذاری مردم در این بازار به مثابه فرصتی است که باید از آن جهت هدایت نقدینگی و منابع مالی به سمت تقویت توان تولیدی و رشد اقتصادی بهره برد.

حال که از فرصت مطلوب بهره‌گیری از ظرفیت بورس و سرمایه‌گذاری مردم به نحو مطلوب استفاده نشد و مشکلات و آسیب‌هایی برای چند ۱۰ میلیون نفر از مردم ایجادشد، دشمنان نیز در پی سوء‌استفاده و پیشبرد اغراض به‌واسطه این مشکل و آسیب هستند.


چند دستور و ماموریت و پرهیز از هر چشم‌پوشی


بنابراین به دلیل دربرگیری بالای بورس، اغماض و چشم‌پوشی نسبت به جرائم و تخلفات افرادی که احیاناً خیانت یا کوتاهی و قصور کرده‌اند به هیچ وجه پذیرفته نیست.

هیات تحقیق و تفحص از سازمان بورس باید گزارشی جامع، متقن و مستند را تدوین کند. دستگاه قضایی نیز در تحقق این مهم از هیچ کمک و مساعدتی به این هیات فروگذار نخواهد کرد.

مأموریت سازمان بازرسی هم کمک و مساعدت همه‌جانبه به هیات تحقیق و تفحص از سازمان بورس و بازار سرمایه و فعالیت شعب ویژه رسیدگی به تخلفات و جرائم بورسی در دادگاه و دادسرا بوده و دستگاه قضایی هم برای تعیین شعبه مخصوص هیات تحقیق و تفحص از سازمان بورس آماده است.

همچنین به دادستان کل کشور دستور داده شد حسب اقتضاء و انتفاع حداکثری مردم و سرمایه‌گذاران خرد و حقیقی به موضوعات بورسی و شورای عالی بورس ورود کند.


توصیه‌هایی به اعضای هیات تحقیق و تفحص از سازمان بورس


در جریان تحقیق و تفحص باید با اتخاذ تدابیر و راهکار‌هایی تخصصی و عالمانه، تمام ابعاد و زوایای مقوله بورس، شفاف و روشن شود تا هم شرایط استیفای حقوق مردم فراهم و هم از بروز مشکلات و آسیب‌های مشابه بعدی پیشگیری و جنبه بازدارنده موضوع نیز تقویت شود.

تدوین و نهایی کردن گزارش تحقیق و تفحص در کوتاه‌ترین زمان ممکن با استفاده از نیروی انسانی بیشتر و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و امکانات دستگاه‌های نظارتی، توصیه دیگر به اعضای هیات تحقیق و تفحص از سازمان بورس است.

پیشنهادی مهم، برای عملیات تاثیرگذار این است که با توجه به زمانبر بودن فرآیند نهایی شدن، قرائت و ارجاع گزارش‌ها، اعضای هیات تحقیق و تفحص از سازمان بورس می‌‎توانند در طول بررسی‌ها و تحقیقات به محض مشاهده تخلف و جرم، موضوع را موردی با سرعت و فوریت به هیات‌های رسیدگی به تخلفات، شعبه دادسرا و سایر مراجع قضایی ارجاع دهند تا هم از گسترش دامنه تخلف و جرم جلوگیری شود و هم در حصول نتیجه نهایی تحقیق و تفحص، تسریع و تسهیل صورت گیرد.


دستور رسیدگی به مصادیق تخلفات گذشته و حال حاضر بورسی


اعضای هیات تحقق و تفحص هم مصادیقی از تخلفات بورسی سال‌های گذشته و دوره فعلی بیان کردند که رئیس قوه قضائیه از نمایندگان خواست همین موارد هم به‌فوریت جهت رسیدگی به دستگاه قضا ارسال شود.

تاکید مستمر و همیشگی به سازمان بازرسی کل کشور، تعقیب و پیگیری موضوعات مورد رسیدگی تا حصول نتیجه نهایی است و در قضیه بورس نیز این مهم صادق است. امید است اعضای هیات تحقیق و تفحص از سازمان بورس نیز با همکاری همه دستگاه‌های ذیربط گزارشی جامع، مستند و متقن را که حائز بازدارندگی، آسیب‌زدایی و جهات پیشگیرانه باشد، تدوین و ارائه کنند.


خواسته‌های اعضای هیات تحقیق و تفحص از بورس


اعضای هیات تحقیق و تفحص از بورس و بازار سرمایه هم در مورد ضرورت پشتیبانی‌های قضایی و حقوقی عدلیه از هیات تحقیق و تفحص، ایجاد شعبه خاص برای رسیدگی به پرونده‌های تخلفات بورس و بازار سرمایه، ضرورت بازپس‌گیری دارایی‌های غیرمشروع متخلفان بورسی، جلب اعتماد مجدد مردم به بورس، ایجاد انگیزه برای مردم جهت کمک به اقتصاد ملی، لزوم شناسایی و برخورد با منافذ و رانت‌های اطلاعاتی موجود در بورس، رسیدگی به ابهامات در زمینه فعالیت شرکت‌های حقوقی و ضرورت پاسخگویی روسا و مسوولان وقت بورس، نکاتی مطرح کردند.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده