تاریخ: ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۰۶
بازدید: ۱۷۵
کد خبر: ۲۵۰۰۱۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کام شیرین گمرک سایر استان‌ها از صادرات سیمان کهگیلویه و بویراحمد/ مشکلی که باید برطرف شود

‌می‌متالز - سیمان ظرفیت مهمی در افزایش صادرات محصولات غیرنفتی کهگیلویه و بویراحمد است، اما سیمان تولیدی از گمرک استان صادر نمی‌شود.

به گزارش می‌متالز، سال گذشته دو میلیون و ۳۴۹ هزار دلار محصول شامل پودر و عصاره شیرین بیان، محصولات آرایشی و بهداشتی و میوه خشک از استان کهگیلویه و بویراحمد به کشور‌های آلمان، امارات، عراق، آفریقای جنوبی و روسیه صادر شد.

اما این همه محصولات صادراتی کهگیلویه و بویراحمد نبود و ۵ میلیون و ۴۵ هزار دلار کلینکر سیمان مارگون به عراق و کویت صادر شد تا صادرات استان در سال۹۹ به ۷ میلیون و ۶۶۰ دلار افزایش یابد.

صادرات در سال ۱۴۰۰ هم ادامه داشت و ۲ میلیون و ۲۴ هزار دلار ارزش دلاری کالا‌های صادراتی در ۱۱ ماهه سال جاری بود، ضمن اینکه ۳ میلیون و ۹۱۴ هزار دلار کلینکر سیمان مارگون و دو میلیون و ۲۳۹ هزار دلار کلینکر سیمان یاسوج صادر شد و تا جمعا صادرات به ۸ میلیون و ۱۷۹ هزار دلار برسد.

افزایش صادرات محصولات استان به اروپا، آفریقا و حتی کشور‌های آسیایی همسایه خبر خوبی است، اما آنچه قابل تامل است اینکه محصولات سیمان مارگون و یاسوج از گمرک استان ارسال نمی‌شود.

سید احسان عسکری در کارگروه صادرات غیر نفتی در همین خصوص گفت: در جلسه‌ای با حضور نمایندگان سیمان مارگون و یاسوج این مشکل بررسی و برای رفع این مشکل بزرگ تصمیم‌گیری می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد همچنین به خدماتی که کارخانه‌های سیمان مارگون و یاسوج در تهران ارائه می‌دهد واکنش نشان داد و گفت: حتی کارت بازرگانی دو کارخانه سیمان یاسوج و مارگون در تهران صادر می‌شود که تا زمانی که این خدمات به استان آورده نشود، استان خدمتی به این دو کارخانه ارائه نمی‌دهد.

وی در ادامه سخنان خود به نحوه برگزاری نمایشگاه‌های فصلی در استان انتقاد کرد و گفت: نمایشگاه‌های فصلی که در استان برگزار می‌شود، بیشتر شبیه مغازه‌داری است.

این مسوول با بیان اینکه نمایشگاه‌ها نباید رقیب باید بازار باشند و بازار را تضعیف کنند، گفت: اگر نمایشگاه‌ها به همین منوال برگزار شوند اقتصاد استان متحمل ضرر و زیان می‌شود.

وی بر تعیین تکلیف نمایشگاه‌ها در استان تاکید کرد و یادآور شد: اگر قرار است نمایشگاه‌ها کسب و کاری برای برخی‌ها ایجاد کنند برگزاری آن‌ها سودی ندارد، ضمن اینکه مشخص شود نمایشگاه‌های سال‌های اخیر که در استان برگزار شده چه سودی برای استان داشته است.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده