تاریخ: ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۳۴
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۲۵۰۰۱۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

اجرای طرح افزایش ظرفیت تولید سیمان در خراسان‌شمالی تبلوری از همت مهندسان ایرانی

‌می‌متالز - کارخانه سیمان بجنورد طی سالیان اخیر توانسته علی‌رغم گذشت بیش از ۲۰ سال از فعالیت خود همچنان سرزنده و بالنده‌تر از گذشته به فعالیت خود ادامه دهد.

به گزارش می‌متالز، کارخانه سیمان بجنورد طی سالیان اخیر توانسته علی‌رغم گذشت بیش از ۲۰ سال از فعالیت خود همچنان سرزنده و بالنده‌تر از گذشته به فعالیت خود ادامه دهد. در این راستا به گپ و گفتی با بلندهمتان این صنعت در خراسان‌شمالی پرداخت.

مهندس معصومی، مدیرعامل کارخانه سیمان که با حضور خود در این کارخانه جان دوباره‌ای به روحیه نیروی انسانی فعال در این مجموعه داده بود از زوایای دیگری نسبت به افزایش ظرفیت کارخانه سیمان بجنورد پرده‌برداری کرد که در ادامه می‌خوانیم.


این تصمیم افزایش ظرفیت کارخانه از چه مسیری به اجرا رسید؟


پیش‌ازاین ۲۱ میلیارد تومان هزینه برای انجام و اجرای این طرح افزایش ظرفیت خط ۱ کارخانه سیمان انجام‌شده بود، اما متأسفانه طرح عقیم مانده بود و به بهره‌برداری نرسید. با حضور بنده و مهندس لک در کارخانه سیمان بجنورد تصمیم بر انجام کار‌های بر زمین‌مانده، سرمایه‌گذاری‌های جدید و کار‌های و اقدامات نو گرفته شد که با توجه به تجربه و دانش فنی مهندس لک به‌عنوان مدیر کارخانه سیمان، اتمام پروژه افزاش ظرفیت در دستور کار قرار گرفت.


برآورد مالی اجرای این طرح چه میزان بود؟


پس از برآورد‌های لازم انجام‌شده از سوی تیم فنی، ۱۴.۵ میلیارد تومان برای اجرای این طرح در نظر گرفته شد که با توجه خاص شستا برای اجرا نیز مواجه شد و کار از اواسط سال ۹۹ به‌صورت اولیه در راستای طراحی و آماده‌سازی بستر اجرا کلید خورد.


چه میزان این طرح به طول انجامید؟


بعد از آغاز کار‌های اولیه در اواسط سال ۹۹، از ابتدای آذرماه ۱۴۰۰ توقف خط ۱ تولید برای اجرای طرح افزایش ظرفیت محقق شد و در پیش‌بینی‌های اولیه، اتمام عملیات در پایان اسفندماه امسال در نظر گرفته‌شده بود که با تلاش جهادی و مجدانه عوامل فنی کارخانه سیمان بجنورد، ۴۰ روز زودتر این عملیات به پایان رسید و در آستانه ۲۲ بهمن شاهد پایان عملیات فنی اجرای طرح افزایش ظرفیت خط ۱ کارخانه سیمان بودیم.


انجام این طرح پس از ۱۳ سال چه پیامی را می‌تواند به نمایش بگذارد


این طرح که یک تابو برای عوامل فنی شده بود با کمتر از ۱میلیون دلار هزینه اجرایی شد که در جای خود بسیار جالب‌توجه است. این اقدام و حرکت نشان‌دهنده این است که روحیه خودباوری در میان نیروی انسانی رکن اساسی کارخانه سیمان محسوب می‌شوند، ایجادشده و پرورش‌یافته است.

نیروی انسانی بومی فعال در کارخانه سیمان که بالغ‌بر ۴۰ درصد آنان از روستا‌های اطراف مجموعه هستند و اغلب نیرو‌ها نیز بومی خراسان‌شمالی هستند، به این روحیه خودباوری رسیدند که می‌توان کار‌های بزرگی را با اتکا به توان فنی و دانششان اجرایی کنند که این ثمره کار در سایه صداقت و عدالت در کارخانه است.


همکاری نهاد‌های استانی با کارخانه سیمان به چه صورت هست؟


استاندار جدید خراسان‌شمالی، مدیران شرکت نفت، صمت، اداره کار و شرکت گاز با همکاری مراجع قضایی و انتظامی همراه و همگام با کارخانه سیمان در حال حرکت هستند و نیاز‌های این مجموعه را رفع می‌کنند و دکتر پاک مهر نیز به‌عنوان نماینده استان در مجلس بسیار پیگیری‌های فرا استانی در راستای حل مشکلات و تحقق خواسته‌های کارخانه سیمان بجنورد در وزارتخانه‌های مختلف داشته است، که از تمامی این مجموعه‌ها و افراد تقدیر می‌شود.

مهندس لک، مدیر کارخانه سیمان بجنورد ازجمله چهره‌های شاخص و فعال در عرصه سیمان کشور است که با حضور در استان خراسان‌شمالی جان دوباره‌ای به شرایط این کارخانه بخشیده است. در گفتگو با این مهندس موی سپید کرده در صنعت سیمان کشور، به شرایط فعلی کارخانه و به‌خصوص خبر مسرت‌بخش افزایش ظرفیت تولید این مجتمع صنعتی پرداختیم.

مهندس لک: به میمنت دهه‌ی مبارک فجر در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در سال تولید و مانع زدایی‌ها و پیگیری‌های مدیریت محترم سیمان تأمین و هلدینگ فارس خوزستان و هیات مدیره‌ی شرکت مقرر شد در سال جاری افزایش ظرفیت سیمان بجنورد اجرایی شود که با تلاش و برنامه‌ریزی کل همکاران سیمان بجنورد، کار‌های طراحی و مهندسی و ساخت تمام قطعات بخش پخت ما توسط کل کارکنان کارخانه‌ی سیمان بجنورد انجام شد.


برای این افزایش ظرفیت چقدر زیرساخت‌هایی نیاز بود؟


برای همین افزایش ظرفیت نیاز به یک دستگاه الکتروموتور هزار و شش‌صد کیلووات بود که با همکاری دوستان تحریم‌ها دور زده شد و این الکتروموتور از کشور فنلاند و طی کردن مقاصدی به کارخانه رسید.

در سال ۷۶ خط یک سیمان بجنورد با دو هزار تن تولید روزانه به بهره‌برداری رسیده و در سال ۸۷ خط دوم به ظرفیت سه هزار و سیصد تن در روز بهره‌برداری رسیده که درمجموع ظرفیت تولید کارخانه سیمان بجنورد به پنج هزار و سیصد تن در روز افزایش یافت.


با این افزایش ظرفیت اخیر چه میزان به تولید روزانه کارخانه سیمان بجنورد افزوده شد؟


با این عملیات افزایش ظرفیت هشت‌صد تن به ظرفیت نامی کارخانه اضافه شد یعنی خط یک ما از دو هزار تن به دو هزار و هشت‌صد در روز رسید که مجموع ظرفیت دو خط کارخانه به شش هزار و صد تن در روز رسید و انشالله با این روند تولید پنجاه‌درصد این تولید، مصرف استان خراسان‌شمالی خواهد بود و پنجاه‌درصد دیگر به استان خراسان رضوی و استان گلستان و مازندران ارسال خواهد شد.


درباره فرآیند فنی این افزایش ظرفیت توضیحاتی ارائه کنید.


عملیات خیلی مرتب و برنامه‌ریزی‌شده‌ای بود و از زمانی که ما توقف کارخانه به دلیل قطعی گاز ایجاد شد، عملیات افزایش ظرفیت انجام شد و قطعات قدیمی باز و قطعات جدید با جرثقیل سیصد و شصت به ارتفاع نود متری انتقال داده شد و عملیات نصب انجام شد.

آجر‌های موردنیاز این عملیات که از شرکت فرآورده‌های نسوز ایران خریداری‌شده بود و علیرغم فصل سرد سال و شرایط سخت جوی تلاش بسیار خوب و همکاران باعث شد که در روز بیست و یکم بهمن‌ماه با رعایت شرایط ایمنی و سپس تنظیم پروتکل اتمام عملیات و امضای پروتکل توسط کل مدیران شرکت در ساعت هشت و سی دقیقه‌ی بیست و یکم بهمن‌ماه مقارن با دهه مبارک فجر راه‌اندازی انجام شود و از روز بیست و سوم افزایش ظرفیت طبق دستورالعمل پلکانی شروع شد و در روز بیست‌وپنج بهمن ظرفیت خط یک‌به‌دو هزار و هشت‌صد تن در روز رسید.


درباره کیفیت سیمان تولیدشده در کارخانه سیمان بجنورد هم توضیحاتی داشته باشید.


نکته‌ی حائز اهمیت این هست که کیفیت سیمان بجنورد در چند کارخانه‌ی شمالی و شرقی کشور جز بهترین‌ها محسوب می‌شود و چیزی که برای مدیران هولدینگ سیمان تأمین و فارس خوزستان و هیات مدیره ارزش بالایی داشت که علاوه برافزایش ظرفیت، کیفیت هم ارتقا داشته باشد و خوشبختانه با گزارش‌ها و آزمایش‌هایی که به‌صورت روزانه و حتی ساعتی در حال انجام است، کیفیت تولید خط یک از حالت بسیار خوبی که بود بهتر شد و به عبارتی الآن تولید سیمان بجنورد بیش از کارخانه‌ی سیمان شرق خواهد بود و ما عملاً ازنظر ظرفیت جزو سه تولیدکننده‌ی بزرگ محسوب این منطقه محسوب می‌شویم.


توزیع سیمان در بورس در حوزه شفافیت فروش کارخانه سیمان چه اثری داشته؟


از زمانی که سیمان در بورس فروش می‌رود همه فرآیند فروش شفاف شده و ما تنها شرکت کشور هستیم که بیش ازآنچه بورس برای ما سهمیه تأمین کرده سیمان تحویل دادیم و اگر نیاز و تقاضای بازار احساس شود به‌راحتی از هفته‌ی آینده پنجاه‌هزار تن سیمان در بورس ارائه می‌دهیم.


با توجه به شرایط قطع گاز در فصل سرد کشور چه برنامه‌ریزی برای تولید سیمان وجود داشته است


خراسان‌شمالی در انتهای شبکه‌ی گازرسانی کشور قرار دارد و اولین افت فشار‌ها در شبکه در استان ملاحظه می‌شود و بر اساس دستورالعمل ابلاغ‌شده گاز کارخانه از پانزدهم آبان ماه قطع شد. اما با سوخت پس‌انداز شده، توانستیم خط فعال داشته باشیم. برنامه‌ریزی‌هایی شده بود که در بازه‌ی مردادماه و در پیک مصرف برق تعمیرات انجام می‌شود و امسال در بهار سال جاری و ابتدای تابستان رکورد خوبی در تولید به ثبت رسید و ذخایر استراتژیک افزایش یافت و طبق برنامه‌ریزی‌ها در زمان توقف تولید اجرای عملیات افزایش ظرفیت محقق شد و به تولید سیمان ما هیچ لطمه‌ای وارد نشد و از ذخایر استراتژیک استفاده‌شده بود.

با توجه به برنامه دولت مردمی مبنی بر اجرای طرح تولید ملی مسکن، کارخانه سیمان به‌عنوان تأمین‌کننده اصلی ساخت این واحد‌های ساختمانی، چه تعهدی در این قبال دارد.

ما قولی دادیم به طرح ملی مسکن که با توجه به تولید سیمان در استان هیچ نگرانی نداشته باشند و کل سیمان موردنیاز طرح ملی مسکن استان را کامل تقدیم خواهیم کرد؛ و هر محصولی که مدنظر باشد تحویل می‌شود و به‌جرئت می‌توان گفت که حتی برای استان خراسان رضوی و گلستان هم پیش‌بینی این اقدام شده است.


درباره استفاده از ظرفیت‌های بومی در تأمین افزایش ظرفیت کارخانه سیمان بفرمایید


صنایع مختلف فنّاوری‌ای مختلفی دارند و بعضی صنایع فنّاوری‌ای پیچیده‌تر دارد. وجود شرکت فولاد اسفراین در استان باعث شد تا بیشترین همکاری را با داشته باشیم و با یک تلفن خارج از عرف بازرگانی مواد موردنیاز ما که فولاد‌های بسیار گران‌قیمت و مخصوص هستند تحویل دادند. این همکاری فولاد اسفراین خیلی به ما کمک کرده است.

کارخانه آذین فورج اسفراین نیز توانست در این امر به کارخانه سیمان کمک کند و تأمین قطعات فنی که پیش‌ازاین وارد کشور می‌شود، این پروژه افزایش ظرفیت را به نتیجه‌ای بسیار مناسب برساند.

این اقدام برای افزایش ظرفیت تولید کارخانه سیمان که طی حرکتی جهادی اجرایی شد نشان از چابکی در ساختار اجرایی و تصمیم‌گیری کارخانه دارد، این فرآیندِ چه طور در کارخانه سیمان نهادینه‌شده است.

چابکی موجود در کارخانه سیمان بجنورد باعث شده تا تصمیمات کلان خیلی سریع انجام شود و از طریق اختیاراتی که مدیرعامل، جناب آقای معصومی تفویض کردند و حضور مستمر در جلسات معاملات باعث شده که تصمیم‌گیری‌ها خیلی سریع اتفاق بیفتد و به‌عنوان‌مثال طی دوازده ساعت تصمیم گرفته شد که جرثقیل سیصد و شصت تن از مشهد به استان بیاید و در کارخانه مستقر شود یا قطعه‌ای خریداری شود که در پی این چابکی، عملیات نیز به‌سرعت انجام شد. میزان همکاری مسوولان استانی با کارخانه سیمان به چه نحوی بوده است.

استاندار محترم، رئیس سازمان صمت استان، همچنین شرکت‌های گاز و نفت استان همراه با جناب آقای دکتر پاک مهر، نماینده محترم مردم استان در مجلس شورای اسلامی در بخش‌های مختلفی تمام تلاش و پیگیری‌های لازم را همواره برای تأمین نیاز‌های کارخانه سیمان بجنورد داشتند که از تمامی این افراد بسیار قدردان و سپاس گذاریم.

مهندس قلی پور، به‌عنوان مدیر تولید کارخانه سیمان بجنورد ازجمله دیگر فعالان عرصه جهاد اقتصادی در کارخانه سیمان است که باانرژی و روحیه‌ای بالا نسبت به اجرای پروژه افزایش ظرفیت کارخانه سیمان صحبت کرد.



درباره جزییات این افزایش ظرفیت خط ۱ کارخانه سیمان بفرمایید


افزایش ظرفیت خط یک سیمان واقعاً یک کار بسیار ارزشمند و تاریخی است که با زحمات دوستان محقق شد و کار بسیار خوبی انجام شد که باعث شد تا از تنگنا‌ها و گلوگاه‌های فشار‌های آتی، کارخانه را نجات دهد.


این افزایش ظرفیت باعث چه اتفاقی شده است؟


این افزایش ظرفیت باعث مازاد تولید می‌شود به‌نحوی‌که صدوبیست هزار تن تولید اضافی در شرایط مشابه مصرف سوخت قبلی باعث می‌شود که علاوه بر صرفه اقتصادی میزان فشار بر شبکه برق و گاز در فصل و سرد و گرم سال نیز کمتر شود و با این کار آورده‌ی بسیار خوبی برای شرکت ایجاد می‌شود که بین هشت میلیاردتا ۹ میلیارد تومان در سال اختلاف مصرف گاز و مواد اولیه برای شرکت ایجاد می‌کند که به‌نوعی بازگشت سرمایه و ارتقا سوددهی نیز محسوب می‌شود.


علاوه بر سود اقتصادی، چه کمک دیگری این افزایش ظرفیت به شرایط اقتصادی می‌کند؟


این افزایش ظرفیت و کاهش فشار بر سوخت موردنیاز کارخانه، باعث می‌شود تا مصرف مازوت در کارخانه سیمان نیز کاهش پیدا کند و حتی به مرز قطع مصرف مازوت نیز برسیم و امکان توقف زمستانه در خط تولید کارخانه نیز بیشتر می‌شود تا بتوان با دولت همکاری بهتری در مدیریت مصرف سوخت داشت.


حضور عوامل مختلف کارخانه سیمان در این اقدام به چه صورتی بوده است؟


اقداماتی که انجام‌شده شبانه‌روزی بوده و تمامی همکاران تا آخرین لحظات تا پاسی از شب و بامداد در حال کار بودند تا مانع از هرگونه عقب‌ماندگی در اجرای طرح باشند که از همه‌ی دوستان، همه‌ی کارگران و آقای مهندس لک و آقای مهندس معصومی که این فرصت را دادند تا قابلیت‌های عوامل کارخانه به نمایش دربیاید تشکر کنم.

مهندس جمشید ایزانلو که موی سپید کرده واحد فنی و مهندسی کارخانه سیمان بجنورد بود درباره عملیات نصب و طراحی این افزایش ظرفیت گفت: طراحی‌های لازم در کارخانه انجام‌شده و طی یکی دو ماه گذشته تجهیزات موردنیاز ساخته شد و مورد نصب قرار گرفت.

وی افزود: با نظارت دفتر فنی و مدیریت مکانیک و بهره‌برداری، نصب هرکدام از بخش‌ها انجام و راه‌اندازی شد و نظارت هم تأییدیه‌های بخش‌های مختلف کار را انجام داد.

ایزانلو به‌سختی‌های خاص این عملیات اشاره کرد و گفت: چند روزی دمای هوا زیر صفر بود و سرمای بسیار زیادی در شرایط پروژه ایجادشده بود، اما بالاخره کار انجام شد و مشکل خاصی ایجاد نشد.

مهندس اعلمی؛ مدیر مکانیک کارخانه‌ی سیمان بجنورد از دیگر جوانان خوش‌ذوق و پرانرژی کارخانه سیمان است که به تحقق رؤیایی ۱۳ ساله برایمان گفت.


این افزایش ظرفیت طی چه مدت اجرایی شد؟


طرح افزایش ظرفیت در دو ماه اخیر انجام شد و خوشبختانه ظرفیت کارخانه در خط ۱ افزایش پیدا کرد و بخش مکانیکال در مجموعه، بحث طراحی، ساخت و نصب اجزا را با کمک مهندس لک انجام داد به‌نحوی‌که از اوایل بهار امسال بعد از ساخت تجهیزات در حدود پاییز بود نصب قطعات آغاز شد و خوشبختانه در شرایطی که سرمای زمستان در ارتفاع آزاردهنده بود، ولی خوشبختانه طبق برنامه در مدتی که تعیین‌شده بود عملیات نصب انجام شد.


چه میزان از توان داخلی در این کار استفاده شد؟


قطعاتی که در این کار استفاده شد از فنّاوری‌های مختلفی استفاده‌شده بود که باهمت نیرو‌های فنی حاضر در کارخانه و همچنین صنایع مستقر در خراسان‌شمالی، این قطعات در داخل بخش کارگاه ساخت، ساخته شد و بسیاری از هزینه‌های پیش‌بینی‌شده نیز صرفه‌جویی شد.


این پروژه چه مدت‌زمان متوقف‌شده بود؟


حدود سیزده سال قبل کار‌های اولیه شروع‌شده بود که طرح اولیه توسط طراحان خارجی پیچیده بود و هر وقت که می‌خواستیم وارد اجرا شویم به مشکل برمی‌خوردیم، اما خوشبختانه با حضور مدیریت محترم عامل و مدیریت کارخانه، طراحی به‌صورت مجدد انجام شد و راهنمای مهندس لک باعث شد تا با طرحی بومی‌سازی شده جلو رفتیم و خوشبختانه نتیجه گرفتیم و بسیاری از هزینه‌ها نسبت به طرح خارجی کمتر شد و خوشبختانه بعد از سیزده سال این پرونده بسته شد و رؤیای غیرقابل‌باور ما محقق شد.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده