تاریخ: ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۲۶
بازدید: ۷۲۳
کد خبر: ۲۵۰۱۴۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

چالش جذب نخبگان در دولت مردمی

‌می‌متالز - تغییر و تحول در ساختار اداری و اقتصادی کشور به خصوص در سطوح عالی نیازمند تغییر در نظارت، رویه‌ها، قوانین و نیروی انسانی است.

به گزارش می‌متالز، ماه‌ها از روی کار آمدن دولت مردمی و انقلابی می‌گذرد و تحولات نسبتا خوب و مثبت پیش آمده در بخش‌های مختلف بدنه دولت، وقوع اتفاقات بهتری را نوید می‌دهد، اما بررسی‌ها نشان از آن دارد که همچنان بیش از ۸۰ درصد مدیران و مشاوران (بخوانید مسببان وضع موجود) بر سر کار و مسند قبلی حاضرند.

فارغ از چرایی و علل وقوع این مساله که ریشه در عدم تربیت نیروی انسانی و مدیران متخصص، متعهد، همسو با ارزش‌های انقلاب و البته متناسب با کرسی‌های مدیریتی مختلف دارد، آسیب شناسی اینکه چرا بعد از گذشت نزدیک به ۹ ماه از عمر این دولت همچنان وضع وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذیل آن‌ها تغییر نکرده است، از ملزومات تحقق تغییر و تحول وضعیت گذشته و اعتلای اوضاع مدیریتی و اقتصادی کشور است.

نتایج بررسی‌ها حاکی از آن است که قوانینی حاکم بر سازمان امور اداری و استخدامی کشور وجود دارد که مانع از جذب نیروی انسانی جوان و متخصص در بدنه‌ی دولت می‌شود که این موضوع می‌تواند پاشنه آشیل دولت مردمی در ماه‌های آینده باشد.

بسیاری از وزارتخانه‌ها در این موضوع دچار مشکلات جدی شده اند. قطعا تحول در دولت از اصلاح ساختار‌ها و نیروی انسانی آن آغاز می‌شود.

در دولت جدید بسیاری از وزارتخانه‌ها در بحث تغییر ساختار بسیار موفق عمل کرده اند تا جایی که ارکان و حوزه‌های ذیل آن‌ها متحول و مسیر مثبتی را در جهت خروج از رخوت، روزمرگی و البته اصلاح رویه‌های غلط اداری و سازمانی طی نموده است.

مشکلی که این روز‌ها گریبان اکثر این مراکز ارشد مدیریت کشور را گرفته است بحث تراکم رویه‌های اداری و فنی ذیل معاونت‌ها و مدیریت‌های کل و مجموعه دپارتمان‌های مجموعه‌های ارشد دولتی است. به شکلی که گا‌ها صدور و رسیدگی به ده‌ها هزار نامه و مکاتبه و ... دیگر فرصتی برای مدیران و کارشناسان ارشد این مجموعه‌های مدیریتی کشور باقی نمی‌گذارد تا به تحلیل، برنامه ریزی و توسعه سازمان و اصلاح و بهبود رویه‌ها بپردازند. در چنین شرایطی نقش نخبگان و جوانان دانشمند و متخصص کشور در کنار مدیران با تجربه و در جایگاه مشاور آن‌ها، نقشی بی بدیل و لازم به نظر می‌رسد که البته حلقه گمشده‌ی این زنجیره‌ی تحولی نیز می‌باشد.

متاسفانه علی رغم وجود دغدغه وزیر محترم و معاونین وی و پیگیری‌های مستمر آن‌ها، نخبگان و جوانان متخصص مستعد، علی رغم همکاری فعلی این جوانان و ارائه‌ی خدمات اقتصادی، اداری، فنی و مدیریتی به ارکان این وزارتخانه همچنان به لحاظ رابطه‌ی حقوقی پشت در‌های بسته‌ی این دولت قرار دارند و سازمان امور اداری و استخدامی بنا بر محدودیت‌های صدر الاشاره قادر به تعریف رده‌ی سازمانی و شناسه‌ی استخدامی برای این عزیزان نمی‌باشد.

نکته قابل توجه اینکه حتی مرکز سرمایه انسانی و سازمانی برخی وزارتخانه‌ها نسبت به معرفی افرادی از پرسنل خود که در حال انجام امور تسویه حساب و بازنشستگی هستند جهت جایگزینی این نیرو‌های جوان و متخصص، به نسبت ۳ به ۱ اقدام نموده اند که متاسفانه تا این لحظه همچنان مجوز استخدام این افراد توسط سازمان امور اداری و استخدامی صادر نشده است.

امید است با انعکاس این مشکل و توجه ویژه‌ی مسوولین امر این مساله به بهترین روش حل و فصل و این نخبگان جذب بدنه دولت گردند.

خادم جامعه‌ی معدنی کشور

محمد تقی رادمان

نظرات بینندگان
داداشی
Iran (Islamic Republic of)
تاریخ : ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۷
مشکل اینه که کسی بمن به عنوان نخبه توجه نمیکند
رزومه علمی و اعتقادی من بهتر از خیلی از مدیران حاضر است
عناوین برگزیده