تاریخ: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۲۲
بازدید: ۲۶۶
کد خبر: ۲۵۰۵۲۸
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
رئیس اتحادیه سیمان و مصالح ساختمانی خراسان‌جنوبی:

قیمت مصالح ساختمانی در خراسان جنوبی ۵۰ درصد افزایش یافت

‌می‌متالز - رئیس اتحادیه سیمان و مصالح ساختمانی خراسان ‎جنوبی با اشاره به اینکه قیمت مصالح ساختمانی از ابتدای سال حدود ۵۰ -۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: مقصر این گرانی مصالح فروش و حتی تولیدکننده نیست.

به گزارش می‌متالز، سید امیر حسین علوی با اشاره به اینکه در حاضر در بازار مسکن در خراسان‌جنوبی رکود حاکم است، اظهارکرد: متأسفانه شهرداری با استناد به طرح تفضیلی بیرجند، سختگیری‌هایی برای فعالان در حوزه ساخت و ساز مسکن در مواردی، چون تراکم پایه را اعمال می‌کند، در حالی که در همین طرح تفضیلی دست انبوه ساز را در مؤلفه‌هایی بازگذاشته است.

رئیس اتحادیه سیمان و مصالح ساختمانی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: اگر به همین روال پیش برویم، به تبع رکود ساخت و ساز، فروش مصالح ساختمانی نیز کاهش پیدا کند در آینده با سونامی بیکاری در خراسان‌جنوبی رو به رو خواهیم بود.

علوی با اشاره به اینکه در حال حاضر برخی از انبوه ساز‌ها از بیرجند رفته‌اند، بیان‌کرد: هر چند قیمت مصالح ساختمانی از ابتدای سال حدود ۵۰ -۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است، ولی مقصر این گرانی مصالح فروش‌ها و حتی تولید کننده‌ها نیستند.


مقصر گرانی مصالح ساختمانی


وی گفت: وقتی قیمت حامل‌های انرژی، چون گاز، حقوق و بیمه کارگران و مهم‌تر از همه کرایه حمل و نقل به شدت افزایش پیدا می‌کند، آیا باید افزایش قیمت مصالح ساختمانی را باز هم به گردن مصالح فروش و یا حتی تولید کننده انداخت.

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: قیمت سیمان به علت ورود بسیاری از کارخانه‌ها در بورس در نوسان بوده و افزایش قیمت داشته است.

علوی ادامه‌داد: البته با تمام این مسائل، وقتی افزایش قیمت را در کالاهایی، چون مواد خوراکی و ... با افزایش قیمت در مصالح ساختمانی مقایسه می‌کنیم، در می‌یابیم به نسبت برخی کالاها، افزایش قیمت در مصالح ساختمانی چندان زیاد نبوده است.


برخی انبوه‌ساز‌ها از بیرجند رفته‌اند


وی گفت: صنعت ساختمان به بسیاری از مشاغل دیگر وابسته است و رکود در صنعت ساختمان بی شک به بسیاری از کسب و کار‌های دیگر آسیب می‌زند و از این نظر باید نسبت به اوضاع ساخت و ساز در خراسان‌جنوبی توجه ویژه داشت.

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی یادآور شد: تعداد فعالان انبوه سازان و فعالان در صنعت ساختمان به همراه خانواده‌های آنان در خراسان‌جنوبی را محاسبه کنیم، آن وقت خواهیم فهمید که رکود ساخت و ساز به چه تعداد از شهروندان ما آسیب خواهد زد.

علوی یادآور شد: باید به این سؤال نیز پاسخ دهیم در شرایطی که انبوه ساز‌ها از بیرجند می‌روند آیا باز طرح هایی، چون نهضت ملی مسکن خواهد توانست گره از کار مسکن بگشاید؟

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده