تاریخ: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۱۶
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۲۵۶۰۲۲
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
مدیر عامل «گروه صنعتی نوردکاران فولادغرب»:

ضربه مصالح غیر استاندارد به صنعت ساختمان

‌می‌متالز - در حال حاضر روش ساخت‌وساز غالب در کشور روش سنتی است که به لحاظ کیفیت غیرقابل کنترل بوده و امکان دخل و تصرف برای ارتقای مشخصات فنی آن بسیار مشکل است. به همین دلیل از متوسط طول عمرکوتاهی نیز برخوردار است. همچنین به دلیل عدم امکان مدیریت صحیح و برنامه‌ریزی دقیق، قیمت تمام شده روش‌های سنتی در مقابل محصول نهایی آن گران و در کل فرآیند زمان‌بری است.

به گزارش می‌متالز، مهم‌ترین مساله در حال حاضر گذار آرام و مدبرانه از ساخت و ساز سنتی به روش‌های صنعتی‌سازی ساختمان است. سیاست‌های کلان باید به گونه‌ای باشد که با استفاده از ابزار‌های حاکمیتی دو بخش افزایش تولید و عرضه مسکن و مهار سوداگری به صورت توامان مورد توجه قرار گیرد، در غیر این صورت اتخاذ راهکار‌های ناقص، تک بعدی و کوتاه‌مدت، مشکلات موجود بر سر راه تولید مسکن را بحرانی‌تر خواهد کرد. مسکن به عنوان یک مساله استراتژیک نیازمند آن است که به صورت یک بسته کامل سیاستی دیده شود و طی یک فرآیند کامل برنامه‌ریزی شده و با تعیین یک متولی از ابتدا تا انتهای برنامه وظیفه پیگیری، اجرا و نظارت صورت پذیرد.

پس از گذشت سال‌های متمادی و تلاش مستمر جهت بهبود کیفیت، صنعتی‌سازی ساختمان به واسطه گسترش و پذیرش تکنیک‌های خلاق در صنعت ساخت و ساز به بار نشست، تلاش‌هایی که حاصل احساس نیاز جهت پاسخگویی به رشد تقاضا، تامین کیفیت مطلوب و کاهش قیمت ساختمان بود. تولید صنعتی ساختمان که حاصل این سخت‌کوشی‌ها است، مرهون دو نقطه عطف اصلی یعنی استفاده از تکنیک‌های مدرن و خلاق مهندسی در ساماندهی تولید در تقابل با شیوه‌های هزینه‌بر سنتی ساختمان‌سازی است؛ بخش اول، یعنی استفاده از تکنیک‌های مدرن و جایگزین شدن با شیوه‌های مهارتی فنی موسوم به دوره آغازین عصر ماشینی از اوایل قرن نوزدهم میلادی و بخش دوم که همان دوره پساصنعتی است از اواسط قرن بیستم آغاز شده و به عصر اطلاعات موسوم است.

صنعتی‌سازی ساختمان در کشور‌های پیشرفته توانسته است تا حدی جایگاه خود را پیدا کند و سهم قابل ملاحظه‌ای از تولید ساختمان را به خود اختصاص دهد. این سهم در کشور ما بسیار ناچیز بوده و نیازمند حمایت بیشتر تلاشگران این عرصه است. با توجه به ضرورت صنعتی‌سازی ساختمان و اهمیت تبیین جایگاه واقعی آن در میان صنایع کشور و با عنایت به حمایت‌های دولت جهت اجرای بخشی از سیاست‌های سند چشم‌انداز و برنامه‌های توسعه کشور، شناسایی توانمندی‌های بالقوه و بالفعل داخلی و خارجی ضروری به نظر می‌رسد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تاثیر فناوری و استفاده از مصالح روز با محمدرضا حسن پور، مدیرعامل «گروه صنعتی نوردکاران فولادغرب» به گفتگو نشسته‌ایم.

با توجه به رشد دانش در ساخت‌وساز در جهان چرا عمر ساختمان‌های ما همچنان در وضعیت نامناسبی قرار دارد؟

میانگین عمر ساختمان در اروپا بیش از یک قرن برآورد می‌شود و این در حالی است که عمر سازه‌های ساختمانی در کشورمان در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن به یک‌چهارم این عدد می‌رسد. میانگین عمر ساختمان‌های مسکونی ایران از حدود ۳۰ سال در دهه ۵۰ به ۲۵ سال در عصر حاضر تنزل یافته است. این معضل زاییده عواملی است که همگی باعث رواج بسازبفروشی شده‌اند. سال‌هاست که بخش مسکن در کشور با چالش ورود افراد غیرحرفه‌ای و بی‌صلاحیت در عرصه ساخت‌و‌ساز مواجه است.

ورود مجریان ذی‌صلاح به عرصه ساخت‌و‌ساز از سوی متولیان بخش مسکن به‌عنوان یک مطالبه عمومی مطرح می‌شود. بحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان و اصل مراقبت و نگهداری از ساختمان به بوته فراموشی سپرده شده است؛ سالانه ارقام هنگفتی از تولید ناخالص داخلی کشور بر اثر تخریب زودهنگام سازه‌ها نابود می‌شود. اما مردم دیگر حلقه این زنجیره هستند که عموما نسبت به تکنولوژی‌های جدید و امتحان پس‌داده با چشم تردید می‌نگرند و به‌کارگیری یا سرمایه‌گذاری در سازه‌های نوین را نوعی ریسک می‌پندارند.

با توجه به اهمیت کیفیت و سبک‌سازی ساخت و ساز در ایران که جزو کشور‌های زلزله‌خیز است محصولات شما به چه میزان منطبق با این شرایط است؟

در مجموعه فولادغرب با انجام ساعت‌ها کار کارشناسی و بررسی بهترین مدل‌های ساندویچ پانل موجود در بازار‌های جهانی، همچنین بررسی مشکلات فنی که در تولیدات برخی از شرکت‌های پیشین در ایران صورت گرفته، اقدام به طراحی و ساخت ساندویچ پانل‌های سبک و در عین حال مقاوم کرده‌ایم. این محصولات مقاومت و ماندگاری بالا را در کنار بهره‌وری در مواد مصرفی و انرژی، همچنین زیبایی بصری را به ارمغان می‌آورد. از طرف دیگر ما در مجموعه فولاد غرب موفق شده‌ایم اولین و تنهاترین خط تولید سازه‌های سبک فولادی در منطقه را راه‌اندازی کنیم.

«Light Steel Frame» سازه‌های سبک فولادی یا به اختصار LSF سازه‌های پیش‌ساخته‌ای هستند که از نورد سرد ساخته شده و به عنوان جایگزین سازه‌های فلزی، بتنی یا هر نوع حائل دیگر مورد استفاده در ساختمان‌سازی، به‌کار گرفته می‌شود.

این سازه‌ها به دلیل وزن سبک، سادگی و سرعت اجرا، انعطاف‌پذیری در طراحی، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، مطابقت با تمام اقلیم‌های آب و هوایی و از همه مهم‌تر مقاومت بالا در برابر زلزله بسیار مورد توجه قرار دارند.

صنعتی‌سازی ساختمان از جمله عوامل مهم در افزایش تولید و برقرارکننده تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار است. محصولات شما تا چه میزان در تحقق این اهداف نقش آفرین بوده است؟

محصولات ما هم در حوزه ساندویچ پانل‌ها و هم در حوزه سازه‌های سبک فولادی سرعت در ساخت و کاهش هزینه‌های بالا دستی را برای متقاضیان به ارمغان می‌آورد. اورلپ یا همپوشانی ساندویچ پانل‌های این مجموعه برابر با نمونه‌های موفق خارجی است. زبان طراحی این محصولات به نحوی است که در مدت زمان بسیار کوتاهی پوشش سازه‌ها را تامین کرده و تمامی استاندارد‌های ساخت‌وساز را به‌دنبال داشته باشند. سازه‌های سبک فولادی این شرکت به همراه تیم خبره طراحان و نصابان خود، با در اختیار داشتن استاندارد‌های بین‌المللی توانایی اجرای پروژه‌های ساختمانی مدرن را دارد و بنا را در حداقل زمان و حداکثر کیفیت با قیمت مناسب احداث و تحویل مشتریان می‌دهد. سرعت، دقت و کاهش هزینه‌های ساخت و ساز می‌تواند به‌عنوان یک ناجی امن در بازار توفانی و پرتلاطم مسکن به واقعی‌سازی قیمت‌ها کمک کند.

به چه میزان به استفاده از فناوری و تولیدات مدرن، اما منطبق با شرایط کشور (بومی‌سازی) معتقد هستید و در این راستا چه اقداماتی داشته‌اید؟

ماشین‌آلاتی که هم‌اکنون در خطوط تولید ساندویچ‌پانل‌ها و قاب‌های سبک فولادی این مجموعه به‌کار گرفته شده از برترین و به روزترین تولیدکننده‌ها در کلاس‌جهانی تدارک دیده شده است. بومی‌سازی در سازمان ما به‌عنوان تکمیل کننده تکنولوژی به‌شمار می‌رود. با بومی‌سازی تکنولوژی توانسته‌ایم محصولاتی مطابق با اقلیم، اقتضائات و نیاز‌های بازار‌های داخلی و نیز کشور‌های همسایه طراحی و روانه بازار کنیم. ترویج تفکر ساخت سازه با معیار‌های پایداری و بهینه‌سازی مصرف، به تلاش‌ها در راستای حفظ محیط زیست ارج می‌نهد و یاری می‌رساند.

ساندویچ‌پانل‌های شما تا چه میزان توانسته در ساخت با کیفیت و سریع موثر باشد؟

تمامی تولیدات ساندویچ‌پانل‌ها در مجموعه ما در سه مرحله مواد اولیه و پیش تولید، در مرحله ساخت و بسته‌بندی و دست آخر در مرحله نصب و مراحل بعد از آن توسط واحد کنترل کیفی و آزمایشگاه‌های معتبر درون و برون‌سازمانی پایش می‌شود. برابر بازخورد‌هایی که از مشتریان گرفته‌ایم توانسته‌ایم نظر مثبت ایشان را در تمامی مراحل اخذ کنیم.

نگاه شما به تولید مصالح ساختمانی زیرپله‌ای و غیر استاندارد چیست؟ و مقصر اصلی افزایش این نوع کالا‌ها را چه ارگانی می‌دانید؟

استفاده از مصالح غیراستاندارد خسران مطلق است. این مصالح علاوه بر تبعات اقتصادی گزاف صدمات جبران‌ناپذیری را در حوزه محیط زیست و انرژی به بار می‌آورند. این مصالح به دلیل عدم ثبات قیمتی در بازار و ضعف در نظارت راه خود را به بازار پیدا می‌کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده