تاریخ: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۳۶
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۲۵۰۵۸۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بهبود وضعیت معادن در گرو توافق برجام/ عملکرد معاونت معدنی وزارت صمت قابل قبول است

‌می‌متالز - در سال ۱۴۰۰، از طرفی شاهد سنگین‌تر شدن تحریم‌ها بودیم، اما از جهتی دیگر، شاهد شکل‌گیری مذاکرات برجام در وین بودیم که می‌تواند نویدبخش این باشد که سال آینده را به خوبی شروع کنیم، زیرا ممکن است تحریم‌ها از بین برود و می‌تواند نویدبخش گشایش‌هایی در صنعت آهن و فولاد کشور نیز باشد.

به گزارش می‌متالز، عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه سال ۱۴۰۰ تنش‌های زیادی برای صنعت فولاد به همراه داشت، گفت: اگر سایه تحریم‌ها از اقتصاد ایران از جمله صنایع فولادی کشور برداشته شود، وضعیت تولید، اشتغال و ارزآوری کشور بهبود خواهد یافت.

بهرام شکوری در رابطه با وضعیت صنعت فولاد در سال جاری گفت: سال ۱۴۰۰، سالی پرتنش برای همه حلقه‌های زنجیره فولاد بود چراکه انتخابات ریاست جمهوری امسال، تغییراتی را در دولت ایجاد کرد و در طول سال، شاهد قطعی برق و گاز بودیم که بیشتر از همه، فولادی‌ها را تحت تأثیر قرار داد. علاوه بر این، سیاست‌گذاری‌هایی جدید در این حوزه ایجاد شد و تغییراتی در حوزه معاونت معدنی وزارت صمت شکل گرفت، همه از عوامل تأثیرگذار روی زنجیره بودند.

شکوری درباره اتفاقات بین‌المللی تأثیرگذار روی صنعت فولاد کشور گفت: در سال ۱۴۰۰، از طرفی شاهد سنگین‌تر شدن تحریم‌ها بودیم، اما از جهتی دیگر، شاهد شکل‌گیری مذاکرات برجام در وین بودیم که می‌تواند نویدبخش این باشد که سال آینده را به خوبی شروع کنیم، زیرا ممکن است تحریم‌ها از بین برود و می‌تواند نویدبخش گشایش‌هایی در صنعت آهن و فولاد کشور نیز باشد.

وی تصریح کرد: بر خلاف تصور برخی افراد که معتقد بودند، معاونت معدنی وزارتخانه حتما باید معدنی باشد، ارزیابی واقعی اینگونه نیست چراکه در بسیاری از برهه‌های زمانی در حوزه معاونت معدنی یک متخصص معدنی روی کار بود، اما حوزه معدن توسعه خوبی پیدا نکرد و متأسفانه مشکلات متعددی برای بخش معدن ایجاد شد. با این وجود در سازمان‌هایی مانند ایمیدرو هم دیدیم افرادی که معدنی نبوده‌اند، موفق‌تر عمل کرده‌اند.

عضو اتاق بازرگانی ایران افزود: آقای محتشمی‌پور با اینکه پیش از این فعالیتی در حوزه معدن نداشته‌اند، اولین اقدامات خود را بسیار تأثیرگذار و به‌جا انجام داده است و در مسائلی از جمله ماشین‌آلات، واردات آن‌ها و یا ساماندهی برخی توافقنامه‌ها و بخشنامه‌ها موفق عمل کرده است و در حال حرکت دادن این جریانات به سمت توسعه بخش معدن است بنابراین، می‌توان گفت تغییرات می‌تواند منجر به توسعه بخش معدن باشد، ولی در مجموع، سالی پرتنش برای صنعت و بازار فولاد بود.

منبع: فولادیان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده