تاریخ: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۲۳
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۲۵۰۶۳۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرکل منابع طبیعی استان یزد:

کمتر از یک درصد درآمد معادن نصیب یزد می‌شود

‌می‌متالز - مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد با اشاره به سهم ۱۲ تا ۱۵ درصد درآمد معادن در استان گفت: متاسفانه از این درآمد کمتر از یک درصد نصیب این خطه می‌شود.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا آخوندی شنبه شب به مناسبت هفته منابع طبیعی (۱۵ تا ۲۱ اسفندماه) در نشست با خبرنگاران افزود: درآمد معادن استان حدود چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که از این مبلغ فقط ۶۰۰ میلیون تومان آن در اختیار استان قرار گرفت.

وی اظهار کرد: معادن سهم خود را پرداخت می‌کنند، اما از سوی خزانه به استان اختصاص داده نشده است که امیدواریم در این زمینه چاره اندیشی شود.

آخوندی با بیان اینکه طبق قانون باید تمامی این مبلغ به حساب استان واریز می‌شد، خاطرنشان کرد: اگر این مبلغ به صورت کامل به استان باز می‌گشت مشکل بسیاری از طرح‌ها در راستای بازسازی عرصه‌های منابع طبیعی ناشی از اکتشاف و بهره برداری از معادن رفع می‌شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد در بخشی دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در راستای پویش نهالکاری «ایرانی سرسبز، ایرانی قوی» حدود ۳۰۰ هزار اصله نهال در استان در حال توزیع است.

وی با بیان اینکه طرح یاد شده از ۹ دی در استان آغاز و همچنان ادامه دارد افزود: تاکنون در شهر یزد ۱۷ هزار اصله نهال توزیع شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد ادامه داد:اعتبارات ملی استان به این اداره کل در سال‌جاری ۸۲ میلیارد تومان مصوب شد که ۲۰ درصد آن تاکنون تخصیص یافته و در بخش اعتبارات استانی هم حدود هشت میلیارد بود که ۵۴ درصد آن اختصاص یافت.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان یزد نیز در این نشست یادآور شد: این یگان آمادگی دارد که هر گونه گزارش حریق یا تصرف و تجاوز در منابع طبیعی را به ویژه در ایام تعطیلات نوروز از طریق سامانه ۱۳۹ یا تلفن ۱۵۰۴، دریافت و رسیدگی کند.

سرهنگ محمد زارع با بیان اینکه بیشترین تماس شهروندان با سامانه یاد شده مربوط به تصرف اراضی ملی است افزود: امسال ۱۵ مورد حریق در وسعت ۲۱ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان رخ داد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان یزد هم گفت: از دهه ۶۰ تاکنون دو هزار و ۲۰۰ طرح آبخیرداری با ظرفیت ۴۰ میلیون مترمکعب در استان ایجاد شد که سالانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون مترمکعب از سیلاب‌ها و رواناب‌ها را مهار و کنترل می‌کند.

سید رضا باقری افزود: امسال ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای آبخیزداری استان در نظر گرفته شده و طرح‌های این بخش هم ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

۹۸ درصد از مساحت یزد به وسعت هفت میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهد که چهار میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مراتع استان برابر ۶۰ درصد آن عمدتا از نوع متوسط و مراتع ضعیف است.

زندگی پنج هزار خانوار روستایی یزد به مراتع وابسته است و ۴۰۰ خانوار بهره بردار گیاهان دارویی و صنعتی در استان نیز فعالیت دارند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) یزد

عناوین برگزیده