تاریخ: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۴۰
بازدید: ۱۲۸
کد خبر: ۲۵۱۰۲۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
یک نماینده مجلس:

هدفگذاری تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تا ۱۴۰۴/ از برنامه عقب هستیم

‌می‌متالز - دهقانی گفت: هدفگذاری ما برای فولاد که اساسی‌ترین عنصر و ماده خام کل صنایع کشور و دنیاست ۵۵ میلیون تن تا سال ۱۴۰۴ است که البته از برنامه عقب هستیم.

به گزارش می‌متالز، دکتر الله وردی دهقانی، نماینده مجلس شورای اسلامی با برنامه «گفتگوی اقتصادی» درمورد موانع صنعت فولاد گفتگوی تلفنی کرد.
دهقانی گفت: ما در سال ۱۳۹۹ با بحرانی در عرصه فولاد مخصوصاً زنجیره فولاد مواجه بودیم و مشکلاتی وجود داشت، اما کمیسیون صنایع از همان زمان ورود کرد و مانع صادرات بی رویه در نهاده‌های فولاد شد و قانونی را هم مصوب کرد.

وی افزود: هدفگذاری ما برای فولاد که اساسی‌ترین عنصر و ماده خام کل صنایع کشور و دنیاست ۵۵ میلیون تن تا سال ۱۴۰۴ است که البته از برنامه عقب هستیم، اما هر یک از بخش‌های زنجیره تولید فولاد هم مسائل و مشکلات خاص خودشان را دارند.

نماینده مجلس شورای اسلامی بر لزوم تدوین برنامه خاص در داخل کشور و کشور‌های همسایه به ویژه در افغانستان که مستعد معدن آهن است تأکید و اظهارکرد: سیاست گذاری‌ها در این زمینه باید مدون و اجرایی شوند.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر لزوم جلوگیری از خام فروشی و لزوم فرآوری مواد اولیه و تبدیل به محصولی دیگر گفت: این زنجیره باید تا پایان مورد توجه قرار گیرد.
دهقانی اظهارکرد: ما توانایی و پتانسیل بسیار بالایی در صنعت فولاد کشورمان داریم، اما همچنان با ظرفیت پایین کار می‌کنیم لذا نیاز است که ارزش افزوده ایجاد کرده و محصولات را به صورت نهایی صادر کنیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی، صنایع فولادی را بسیار مهم و استراتژیک دانست و گفت: هر یک از بخش‌های زنجیره تولید فولاد تشکلات صنفی دارند و هریک از این‌ها هم حامی منافع تشکل‌های خودشان هستند لذا تعارضاتی بینشان وجود داشته و دارد، اما امکان ندارد که از تولید حمایت کنیم و از تولیدکننده حمایتی نشود.

دهقانی معتقد است که واردات محصولات فولادی و موادی که در داخل کشورمان تولید می‌شوند هیچ ضرورتی ندارد و جلوی آن هم گرفته می‌شود.


تولید ۶ میلیون تن فولاد به تأخیر افتاد


مهندس حامد ضیایی، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی با بیان اینکه انجمن، پیگیر مسائل تولید سازه‌های فولادی در کشور است گفت: مهم‌ترین مشکلی که در زمینه واردات وجود دارد مربوط به قرارداد‌هایی است که با شرکت‌های خارجی و یا به صورت تهاتر انجام می‌شود.

وی افزود: ما در زمینه تولید سازه فولادی بیش از ۶۰۰ کارخانه فعال داریم که همه با کیفیت‌های بالا و ظرفیت‌های مختلف می‌توانند کار‌های تولید را انجام دهند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی تأکیدکرد: طبق قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار بخش دولتی باید با تشکل‌های مربوطه در این زمینه همکاری و هماهنگی داشته باشد، اما هنوز اعتقاد و یا این عادت وجود ندارد که از توانمندی بخش خصوصی استفاده کامل شود.

ضیایی با تأکید بر اینکه واردات در این صنعت باید مدیریت شده انجام شود گفت: در قانون «جهش تولید مسکن» باید الزام شود که سازه آن از کارخانه‌های مجوز دار برای تولید تهیه شود.

همچنین مهندس وحید یعقوبی معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: این صنعت بار‌ها از سوی آمریکا مورد تحریم قرار گرفته و این نشان می‌دهد که دشمن برای زمین زدن و متوقف فولاد ایران تلاش‌های زیادی کرده است.

وی افزود: صنعتگران ما نشان دادند که توقف صنعت فولاد، شدنی نیست چراکه هم صادرات فولاد را افزایش دادیم و هم تولید فولاد را.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، تأمین انرژی کارخانه‌های فولادی را بسیار ضروری دانست و گفت: توسعه زیرساخت‌ها همگام با این صنعت اتفاق نیفتاده است، به طور مثال ما امسال حدود سه ماه شاهد قطعی برق در کارخانجات فولادی بودیم و در ماه‌های سرد سال هم مشکل تأمین گاز را داشتیم و به خاطر همین موضوع هم باعث شد که از تولید حدود ۶ میلیون تن فولاد عقب بمانیم.

منبع: رادیو گفت و گو

عناوین برگزیده