تاریخ: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۲:۱۱
بازدید: ۴۸۹
کد خبر: ۲۵۰۹۵۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

فلزات غیرآهنی پیشتاز بازار‌های جهانی

‌می‌متالز - چهارمین همایش و نمایشگاه چشم انداز فلزات غیر آهنی با حضور مسوولان بخش معدن و فعالان این حوزه در محل هتل المپیک برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، این همایش در چهارمین دوره خود با تاکید بر شناسایی فرصت‌ها و چالش‌ها برگزار شد تا بخش معدن از فرصت‌های موجود در حوزه فلزات غیر آهنی غافل نشود.

در سال‌های گذشته توجه به حوزه فلزات آهنی (زنجیره فولاد) باعث شد تا حوزه فلزات غیر آهنی شامل مس، آلومینیوم، سرب و روی، طلا و... آن طور که باید مورد توجه مسوولان قرار نگیرد.

البته در یک الی دو سال اخیر رشد ناگهانی قیمت‌های مس و آلومینیوم در بازار‌های جهانی باعث شد تا نگاه به این حوزه با تغییراتی همراه شود. در واقع شرکتی همچون شرکت ملی صنایع مس ایران با بهره برداری از فرصت پیش آمده توانست علاوه بر رشد درآمدی خود، ارز حاصل از صادرات را راهی طرح‌های توسعه کرده و در کنار آن به سراغ توسعه اکتشافات رفت تا بتواند از ذخایر بیشتری به ویژه در عمق استفاده کند.

در مراسم افتاحییه این همایش اردشیر سعد محمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با تاکید بر عوامل اثرگذار بر رشد تقاضای مس، بیان کرد: رشد اقتصادی و تغییرات مصرف از اصلی‌ترین دلایل برای افزایش تقاضای فلزات در سال‌های پیش رو است، کشور‌های مطرح صنعتی جهان همچون چین و ایالات متحده آمریکا برنامه‌ریزی بلند مدتی برای سرمایه گذاری در این بخش داشته اند.

وی با تاکید بر اقتصاد سبز اظهار کرد: باید با اقتصاد جهان سبز همراه شد، زیرا مهم‌ترین عنصر در راستای تحقق اقتصاد سبز، مس خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به افزایش مصرف کاتد مس گفت: مصرف کاتد مس طی در ده سال آینده به ۱۰ میلیون و ۶۷۴ هزار تن خواهد رسید که نشان از اهمیت بالای این فلز استراتژیک در آینده صنعت و اقتصاد جهان دارد. همچنین توسعه تولید خودرو‌های برقی نقش مهمی در افزایش مصرف مس دارد.

به گفته سعد محمدی، مس، عامل مهمی در انرژی تجدیدپذیر است، بر همین اساس، برآورد می‌شود که استفاده از این فلز روند رو به رشدی در آینده انرژی‌های تجدیدپذیر جهان خواهد داشت.

اما از مهمترین اقدامات شرکت ملی توسعه اکتشافات است که به نتایج خوبی در این زمینه دست پیدا کرده است، سعدمحمدی با اشاره به این موضوع گفت: معدن مس سریدون، با همت و تلاش متخصصان داخلی و کارشناسان شرکت ملی صنایع مس ایران اکتشاف شد که این امر، یک افتخار ملی به حساب می‌آید.

البته توجه به تکنولوژی و استفاده از نیروی انسانی کارآمد از دیگر مواردی است که شرکت ملی مس به آن توجه داشته تا بتواند به بهره وری مورد نیاز دست پیدا کند.

وی ادامه داد: شرکت ملی صنایع مس ایران توانسته با عملکرد بی‌نظیر خود، نام ایران را میان ۱۰ کشور برتر جهان جهت سرمایه گذاری و توسعه صنعت مس به ثبت رساند و هم اکنون در رتبه هفتم قرار داریم که در آینده نزدیک، یک رتبه صعود خواهیم کرد.

به گفته مدیر عامل شرکت ملی مس، مجموع ظرفیت سالانه پروژه‌های شرکت ملی صنایع مس ایران حدود ۱۰ میلیون تن است و چهار میلیارد و ۲۱۶ میلیون تن ذخایر اکتشاف شده معدنی فلز مس در حال حاضر به ثبت رسیده است.

سعد محمدی با اشاره به افزایش قیمت مس افزود: قیمت مس در آینده افزایشی است و احتمالا طی سه ماه دوم سال جاری میلادی به ۱۱ هزار دلار خواهد رسید. ما نیز برای استفاده از این فرصت طرح‌هایی را در دستور کار قرار داده ایم. در واقع ۲۹ طرح توسعه تا سال ۱۴۱۰ برای شرکت ملی صنایع مس ایران تعریف شده است که از سه طرح طی سال آینده بهره برداری خواهد شد.

در ادامه این مراسم مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر جذب سرمایه گذار بیان کرد: هر چقدر تکنولوژی پیشرفت کند اهمیت وجود فلزات غیر آهنی پیش از پیش احساس می‌شود. امروز فلز مس در کمتر جایی است که کاربرد نداشته باشد در نتیجه باید به سرمایه گذاری در این حوزه‌ها توجه داشت.

وی تاکید کرد: متاسفانه بر اساس مطالعات انجام گرفته در بین ۹ کشور همسایه ایران جزو ۱۰ شریک اول تجاری قرار ندارد.

خوانساری با اشاره به واردات تکنولوژی نیز بیان کرد: نمی‌توان تکنولوژی را در کشور‌های همسایه بدست آورد برای این موضوع باید به سراغ دیگر کشور‌ها برویم.

وی افزود: فراموش نکنیم در یک زنجیره ارزش مهم‌ترین مساله این است که برداشت‌ها مطابق با نیاز اقتصاد کشور باشد.

سعد عبدی، مدیر امور برنامه‌ریزی و نظارت شرکت ملی صنایع مس ایران نیز در این همایش بیان کرد: صنعت مس در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از کشور‌های قرار گرفته است. امروز متوسط قیمت مس به ۹ هزار و ۸۶۲ دلار بر تن رسیده که دلیل این افزایش قیمت، پاندمی کرونا و کمبود عرضه در سطح جهانی است.

مدیر امور برنامه‌ریزی و نظارت شرکت ملی صنایع مس ایران تصریح کرد: موجودی مس جهان بر اساس آمار بورس فلزات لندن و بورس شانگ‌های چین رو به کاهش است و بر همین اساس به دلیل کمبود عرضه، قیمت مس روند صعودی به خود گرفته است.

وی با اشاره به فلزات همراه مس افزود: در معادن مس جهان، علاوه بر مس، فلزاتی همچون طلا، کبالت، نیکل، مولیبدن و... وجود دارد که تنها ۶۷ درصد از مواد معدنی این معادن را مس تشکیل می‌دهد و بنابراین می‌توان برنامه ریزی جهت استخراج و تولید این فلزات قرار دارد.

علیرضا طاری مدیرعامل مجتمع طلای موته دیگر سخنران این همایش اظهار کرد: ذخایر معدنی طلا در جهان نشان می‌دهد یک توازن در تولید و اکتشافات طلا وجود داشته است و بیشترین ذخایر مربوط به استرالیا در سال ۲۰۲۱ بوده است.

وی گفت: ۸۰ درصد از تولید طلای جهان در شبه جزیره هند و آمریکا بوده و در سال‌های اخیر توزیع در اکثر قاره‌ها یکسان شده است.

طاری درباره این نیز اظهار کرد: ایران از ۷۳۹ تن تنها ۱۰ تن را بهره‌برداری کرده است. ایران ۱.۴ درصد از ذخایر دنیا را داراست، اما تنها ۳ دهم درصد از این میزان را برداشت می‌کند. البته فراموش نکنیم معدن کاری در ایران کمی سخت است به عنوان مثال دریافت مجوز زیست محیطی معادن در ایران حدود ۷ سال زمان می‌برد، اما در کانادا ۲۷۹ روز است.

وی تاکید کرد: در ۱۳ استان کشور معادن طلا وجود دارد. میزان تقاضا طلا در کشور روند کاهشی داشته است. ۱۱.۲ تن ظرفیت تولید سالیانه طلا در کشور است.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده