تاریخ: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۰۱
بازدید: ۱۱۹
کد خبر: ۲۵۱۲۶۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
معاون تکنولوژی و توسعه فولاد هرمزگان اعلام کرد؛

لزوم به کارگیری روش بهینه فرآوری سرباره مطابق با نیاز کشور

‌می‌متالز - معاون تکنولوژی و توسعه فولاد هرمزگان گفت: باید روش بهینه فرآوری سرباره متناسب با نیاز‌های کشور انتخاب و به کارگرفته شود و ضرورت‌های محیط زیستی نیز باید مورد توجه باشد.

به گزارش می‌متالز، علیرضا کاظمی دبیر دومین کنفرانس بین المللی فولاد سازی و ریخته‌گری مداوم و معاون تکنولوژی و توسعه فولاد هرمزگان درخصوص اقتصاد چرخشی در صنعت فولاد گفت: اقتصاد چرخشی، اقتصادی است که بتواند بار طبیعت را کاهش دهد. در ۵۰ سال گذشته سرمایه‌گذاری زیادی برای تولید فولاد مقاوم با بار کمتر صورت گرفته و وزن مصنوعات فولادی تا ۴۰ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه عمده‌ترین محصولات جانبی مهم در صنعت فولادسازی سرباره، غبار و گاز‌های فرآیندی است، گفت: در بسیاری از کشور‌های دنیا سرباره‌های آهن و فولاد سهم قابل توجهی در اقتصاد چرخشی در صنعت فولاد دارند.

دبیر دومین کنفرانس بین المللی فولاد سازی و ریخته‌گری مدام درخصوص بازیافت این مواد نیز گفت: در اتحادیه اروپا ۷۰ درصد سرباره فولادسازی به مصارف جاده سازی می‌رسد، این میزان در درژاپن ۱۰۰ درصد بوده و اولین کاربرد آن نیز در صنعت سیمان است.

وی با اشاره به اینکه اصلی‌ترین کاربرد سرباره فولادسازی در صنعت راه سازی است، ادامه داد: برای فرآوری سرباره دو روش فرآوری سرد و گرم وجود دارد، در ایران نیز فولاد مبارکه فرآوری سرد و گرم را به کار گرفته است و فولاد خوزستان نیز دو روش فرآوری سرد را دنبال می‌کند.

کاظمی با اشاره به تاییدیه راه آهن جمهوری اسلامی ایران مبنی بر استفاده از سرباره نیز گفت: در ایران نیز باید روش بهینه فرآوری سرباره متناسب با نیاز‌های کشور انتخاب و به کارگرفته شود. همچنین ضرورت‌های محیط زیستی نیز باید مورد توجه باشد. مسئله دوم تولید غبار است به ازای تولید هر تن مذاب حدود ۱۳ کیلوگرم غبار ایجاد می‌شود و یکی از کار‌های مهم که در اروپا انجام شده است بازیافت غبار‌ها در کوره قوس است.

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده