تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۴۳
بازدید: ۱۲۵
کد خبر: ۲۵۱۵۳۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس:

طرح درج قیمت تولیدکننده دست دلالان را از سفره مردم قطع می‌کند

‌می‌متالز - نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس‌شورای‌اسلامی پنجشنبه شب ۱۹ اسفند ماه در مراسم تجلیل از برگزیدگان صنعت، و معدن استان یزد که با حضور معاون وزیر صمت برگزار شد با اشاره به طرح درج قیمت تولیدکننده بر کالا‌ها گفت: این طرح خوب وزارت صمت، دست دلالان را از سفره مردم قطع می‌کند.

به گزارش می‌متالز، محمدصالح جوکار، افزود: یزد استانی معدنی است و این منابع خدادادی امروز در اختیار اقتصاد کشور قرار گرفته و شهرک‌های صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی، مزایای بسیاری را برای ما ایجاد کرده است.

وی اعنوان کرد: در کنار این‌ها، هم‌نوایی مدیران یزد در حمایت و پیشتیبانی از صنعت‌گران یزد بسیار اثر داشته است.

جوکار ادامه داد: در دهه‌های اخیر شاهد بودیم که بخش صنعت و معدن پیشتاز رشد اقتصادی در کشور ما شده و در چشم‌انداز اقتصادی کشور به عنوان یک راهبرد اساسی به آن نگاه شده است، بنابراین می‌توان گفت که در حوزه صنعت و معدن با اشتغال‌زایی مولد، توانسته‌ایم سرانه درآمد کشور را افزایش دادا و در کنار آن سفره مردم را غنی کنیم.

وی توضیح داد: امروز ۴۰ تا ۵۰ درصد تولید ناخالص ملی ما مربوط به حوزه صنعت و معدن است، همچنین بیش از ۳۳ درصد اشتغال و ۷۵ درصد صادرات غیرنفتی نیز در این حوزه صورت گرفته که نشان‌دهنده نقش صنعت در رشد اقتصادی کشور ماست.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس ادامه داد: صنعت‌گران و معدن‌کاران به عنوان پیشران‌های این عرصه و فعالان اثرگذار در امر جهش تولید، افزایش بهره‌وری و سرانه درآمد کشور به شمار می‌روند.

جوکار با اشاره به نام‌گذاری سال ۱۴۰۰، عنوان کرد: توانستیم بخشی از این شعار را محقق کنیم و امیدواریم در سال آینده با حضور دولت کارآمد و انقلابی، این روند را تسریع کرده و مشکلات پیش روی صنعت‌گران از جمله کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش را برطرف کنیم.

وی گفت: ۷۴ هزار میلیارد سپرده مردم در سال ۱۴۰۰ در بانک‌ها بود که تنها ۴۹ هزار میلیارد آن تبدیل به تسهیلات شد و در اختیار واحد‌های تولیدی قرار گرفت که این میزان ۶۶ درصد سپرده‌ها را تشکیل می‌دهد در حالی که در سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ نسبت منابع نسبت به تسهیلات، ۱۱۵ درصد بود و این تفاوت این پیام را می‌دهد که بخش مهمی از سرمایه‌های استان از یزد خارج می‌شود.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس یادآور شد: در ۱۸ ماه گذشته، ۱۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پول از استان یزد خارج شده و استانی که روزی سرمایه استان‌های دیگر را جذب می‌کرده امروز به این وضعیت رسیده در حالی‌که یزد بهشت سرمایه‌گذاری ایران است.

جوکار افزود: امیدواریم که صنعت‌گران و کارآفرینان با مدیریت جدید استان و مدیران دیگر بتوانند زمینه‌های مشارکت بیشتر مردم و سرمایه‌گذاران در استان را فراهم کنند.

وی عنوان کرد: اگر کمک‌ها و فعالیت‌های اجتماعی صنعت‌گران و معدن‌کاران یزد نبود، نمی‌توانستیم از شرایط بحرانی کرونا خارج شویم، زیرا این‌ها بیمارستان‌ها را حمایت و همراهی کردند.

جوکار در مورد تمرکززدایی نیز توضیح داد: یزد استان سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی است و بسیاری از مشاغل غیرحاکمیتی را می‌توان به بخش‌خصوصی واگذار کرد و دولت نباید در همه امور تصدی‌گری کند.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس در مورد نقش کارگاه‌های کوچک در رشد اقتصادی کشور عنوان کرد: بیش از نیمی از صنایع تولیدی ما کارخانه‌های زیر ۵۰ نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند و اگر این واحد‌ها در روستا‌ها و شهر‌های کوچک ایجاد شوند به طور یقین مشکلاتی که امروز در حوزه اقتصاد داریم، برطرف خواهد شد.

وی در مورد بودجه ۱۴۰۱ نیز بیان کرد: نگاه دولت ثبات اقتصادی، استفاده نکردن از صندوق توسعه و استقراض از بانک مرکزی و همچنین استفاده بهینه از منابع ارزی به ویژه ارز ترجیحی است.

جوکار تصریح کرد: برای آماده کردن نهاده‌های دامی و کالا‌های اساسی مردم، اختیار به عهده دولت گذاشته و ۹ میلیارد دلار به دولت اعطا شد تا دچار گرانی در این کالا‌ها برای مردم نباشیم.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس در مورد موضوع حمایت از تولید نیز افزود: گرچه مجلس مصوباتی برای رفع موانع تولید داشت، اما با مشکلات برق و گاز تولید کاهش یافت، بنابراین این شرکت‌ها موظف شدند که ضرر‌های صنعت‌گران به واسطه قطع برق و گاز را جبران کنند.

جوکار در مورد درج قیمت‌ها روی کالا‌ها بیان کرد: این کار بسیار خوبی است که از مرحله تولید تا مصرف درج قیمت، انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بخشی از گرانی‌ها متوجه دلالانی است که از تولیدکننده تا مصرف‌کننده فعالیت می‌کنند و این طرح دست دلالان را از سفره مردم قطع می‌کند و امیدواریم این کار نو که در دولت سیزدهم آغاز شده، منشأ خیر و برکت برای مردم باشد.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده