تاریخ: ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۱۹
بازدید: ۲۱۰
کد خبر: ۲۴۹۶۷۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

طرح درج قیمت تولید کالا به دنبال شفافیت و پیشگیری از سود غیرمنطقی واسطه‌ها است

‌می‌متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: تمام مشکلات موجود در بازار با اجرای این طرح درج قیمت تولید بر کالا حل نمی‌شود بلکه هدف این طرح فقط شفاف‌سازی در بازار و پیشگیری از سود‌های غیرمنطقی واسطه‌ها است.

به گزارش می‌متالز، عباس تابش روز سه‌شنبه در نشست تشریحی طرح درج قیمت تولید کالا در سالن یادگار امام (ره) استانداری سمنان با بیان اینکه نباید مقصر همه مشکلات بازار را این طرح دانست گفت: وقتی قیمت تولید کالا بر اساس ضوابط هیات تصویب قیمت تعیین شود، نگرانی از بابت نظارت‌ها وجود ندارد و مشکلی برای تولیدگنندگان ایجاد نخواهد شد.

وی افزود: کارگاه‌های زیرپله‌ای همواره وجود داشتند و این چالش ارتباطی به طرح درج قیمت تولیدکننده بر کالا ندارد. همان‌گونه که تا کنون قیمت مصرف کننده بر کالا درج می‌شد، از اکنون قیمت تولیدکننده درج می‌شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: بسیاری از تولیدکنندگان اعتراض دارند که آخر سال زمان مناسبی برای اجرای این طرح نیست، زیرا چشم امید آنان در همه سال به شب عید است. این حرف حس بی‌اعتمادی به مصرف کنندگان می‌دهد و این شبهه را ایجاد می‌کند که تولیدکنندگان قصد سودجویی دارند.

تابش بیان کرد: معیار تعیین قیمت تولیدکننده، رقابت و یا توافق ۲ تولیدکننده نیست بلکه هزینه‌های تمام شده در تولید است؛ بنابراین اگر قیمت تمام شده یک واحد تولیدی بیشتر از رقیب می‌شود، باید روند تولید بررسی و اصلاح شود و تقصیری متوجه طرح درج قیمت تولیدکننده بر کالا نیست.

وی افزود: قانونی مبنی بر ممنوع بودن افزایش منطقی قیمت کالا وجود ندارد و برای افزایش قیمت بر اساس ضوابط منعی نیست.

درج قیمت تولید کالا جایگزین فاکتور

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: پیش از اجرای این طرح، بسیاری از افراد از ارائه فاکتور خرید به بهانه‌های مختلف طفره می‌رفتند، اما اکنون همان افراد تمام فضای مجازی را از فاکتور‌های دست‌نویس پرکرده‌اند در حالی که با اجرای این طرح فاکتور‌ها از درجه اعتبار ساقط می‌شود و تنها معیار، قیمت تولید درج شده بر روی کالا است.

تابش بیان کرد: اگر قرار بود ابتدا تولیدکنندگان را کامل قانع کنیم و سپس طرح اجرا شود، برخی افراد سودجو با صدای بلند خود مانع از اجرای طرح می‌شدند؛ با این حال پیش از آغاز طرح، ۳۰۰ نفر ساعت جلسه توجیهی برگزار شد.

وی افزود: اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده بر کالا‌ها بر اساس ماده ۲۳ سیاست کلی اقتصاد مقاومتی و با هدف شفاف‌سازی فرآیند تولید و توزیع کالا طراحی و اجرا شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ابراز داشت: برای اجرای این طرح مستندات تولید ۸۴ هزار قلم کالا بررسی و مشخص شد برخی از این کالا‌ها پس از توزیع در شبکه فروش تا ۱۶۰ درصد افزایش قیمت داشته اند.

وی با بیان اینکه تاکنون هفت هزار کالا مشمول طرح درج قیمت تولیدکننده شده‌اند، اظهار داشت: با این کار قیمت چهار هزار و ۵۰۰ کالا از پنج تا ۶۵ درصد کاهش یافته است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در ادامه سفر یک روزه خود به سمنان، از چند واحد تولیدی نیز بازدید می‌کند.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده