تاریخ: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۱۹
بازدید: ۱۶۳
کد خبر: ۲۵۱۷۵۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در آخرین سه‌شنبه ۱۴۰۰؛

سامانه هوشمند پایش و نظارت بازار سرمایه رونمایی می‌شود

‌می‌متالز - سازمان بورس و اوراق بهادار، امروز از سامانه هوشمند پایش و نظارت بازار سرمایه رونمایی می‌کند؛ سامانه‌ای که قرار است چتر نظارتی نهاد ناظر بازاسرمایه را کامل‌تر از قبل بر روی همه معاملات اشخاص حقیقی و حقوقی گسترده کند.

به گزارش می‌متالز، براساس ماده (۲) قانون بازار اوراق بهادار، مهمترین اهداف سازمان بورس و اوراق بهادار ساماندهی، حفظ و توسعه بازار برمبنای شفافیت، منصفانه بودن، کارایی و نظارت بر حسن اجرای قانون مذکور در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران است.
از جمله اقدامات لازم در راستای این اهداف، نظارت بر نحوه انجام معاملات اوراق سهام در بورس و فرابورس است که این نظارت در دو قالب اقدامات پیشگیرانه و کشف تخلف انجام می‌شود.
یکی از دغدغه‌های مسوولان قضایی و فعالان بازار سرمایه، نظارت بر عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی از یکسو و پیشگیری و پیگیری تخلفات از سوی دیگر است که در همین راستا سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام به راه اندازی بزرگترین مرکز نظارت هوشمند کرده است. سامانه هوشمند پایش و نظارت بر بازار سرمایه که قرار است امروز از آن رونمایی شود، مجهز به پنج سامانه نظارتی مختلف است.
سامانه «بیدار» که بر مبنای پایگاه داده تحلیلی، اطلاعات تراکنش‌ها و معاملات، گزارش‌های و هشدار‌های نظارتی را طراحی می‌کند؛ این سامانه با انواع رنج کشی‌ها می‌تواند برخورد کند.
سامانه «نهان» به آمار لحظه‌ای تراکنش‌ها دسترسی دارد که می‌تواند معاملات چرخشی و عرضه و تقاضای همزمان را رصد و کنترل کند.
سامانه «آرامیس» به طور برخط و تاریخی، سطر به سطر معاملات را بررسی و در مورد سفارش چینی‌های صورت گرفته از سوی افراد مختلف هشدار صادر می‌کند.
سامانه «سانا» به شکل یکپارچه ثبت، رهگیری و گزارش تخلفات را بر عهده دارد و می‌تواند با طراحی گراف روابط و نسبت ها، با وقوع تخلفات، برخورد کند.
سامانه «دیده بان سلامت بازار» هم که ناهنجاری‌های بازار سرمایه را از سوی مردم، ثبت و ضبط می‌کنند.
هماهنگی این پنج سامانه می‌تواند نورافکن نظارتی سازمان بورس را بر روی کل بازار بگستراند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده