تاریخ: ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۵۶
بازدید: ۱۲۳
کد خبر: ۲۵۲۷۹۵
معاون امور اقتصادی بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد؛

محدودیتی برای انتقال کالا از بندر چابهار وجود ندارد/ ارائه تخفیفات ویژه برای سرمایه گذاران

می متالز - معاون امور اقتصادی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: کشتی‌های بندر چابهار با ظرفیت ۱۰۰هزار تن هیچ محدودیتی برای بارگیری محصولات معدنی ندارد و جرثقیل‌ها و تجهیزات جانبی نیز ظرفیت بزرگی برای تخلیه و بارگیری مواد معدنی به شمار می‌آید.

به گزارش می متالز، حسین شهدادی افزود: انبار کردن مواد معدنی تا سه ماه در بندر چابهار مشمول معافیت از پرداخت هزینه‌های انبارداری خواهد بود و بخشی از این تخفیف‌ها به خاطر ظرفیت‌هایی است که در شرق کشور وجود دارد.

وی بیان کرد: ۲۰درصد جمعیت کشور در پهنه شرقی سکونت دارند و سالانه ۲۵میلیون تن واردات کالاهای اساسی به کشور صورت می‌گیرد که حدود ۲۰درصد از این میزان سهم استان‌های شرقی کشور است.

معاون امور اقتصادی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار در راستای تامین این کالاها می‌تواند بسیار اثرگذار واقع شود. این بندر، ظرفیت بزرگی برای واردات غلات به کشور محسوب می‌شود و سال گذشته نیز یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن غلات از طریق بندر چابهار تخلیه و بارگیری شده است.

معاون امور اقتصادی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان اظهار کرد: در بندر چابهار با دو رویکرد ترانزیت و اتصال افغانستان و کشورهای حوزه CIS (کشورهای مستقل همسود) از طریق دریا به بازارهای جهانی و نیز بحث صادرات و واردات برای استان های شرقی و جنوب شرق کشور، سرمایه گذاری‌هایی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: چابهار تنها بندری است که توسط اپراتور خارجی مدیریت می شود و شرکتی هندی در این حوزه فعالیت دارد. این شرکت نیز تجهیزاتی را به آنجا منتقل کرده و از آن استفاده می‌کند. همچنین، برای تامین اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای افزایش تجهیزات برنامه‌ریزی صورت گرفته است.

شهدادی با تاکید بر اینکه به فعالان اقتصادی اطمینان می‌دهیم که امکان ارسال و واردات کالا از طریق بندر چابهار به تمام نقاط دنیا میسر است، افزود: در بحث ترانزیت که از کارکردهای مهم بندر چابهار است نیز، آمادگی همکاری با فعالان اقتصادی را داریم.

وی ادامه داد: بندر چابهار فاصله بسیار نزدیکی با بنادر غرب کشور هندوستان دارد و با حضور شرکت هندی در بندر چابهار، محدودیت‌های کمتری در چابهار برای مراوده با بنادر هندی ایجاد می شود. عمده کالاهای صادراتی از این بندر به غرب هندوستان ارسال می‌شود و از آنجا ترانشیپ به جنوب شرقی آسیا امکان‌پذیر است.

شهدادی با بیان اینکه مسیر ترانزیتی  جدید باعث کاهش هزینه‌های حمل کالا شده است، گفت: این مسیر با هزینه کمتر و سرعت انتقال بیشتر ظرفیت خوبی برای جابه‌جایی کالا به شمار می‌آید و هزینه کانتینری را از ۳۰۰۰ به ۱۵۰۰ دلار کاهش داده است. همچنین، محدودیتی برای انتقال هیچ کالایی از طریق این بندر وجود ندارد.

معاون امور اقتصادی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به توافق روسای جمهور هند و افغانستان و ایران برای ترانزیت کالا از طریق بندر چابهار اظهار کرد: طی دو سال گذشته دولت هند اقدام به ارسال حدود ۲۰۰هزارتن کالای ترانزیتی گندم از طریق بندر چابهار کرده و با انتقال به مرز میلک و ماهیرود، این کالاها به افغانستان انتقال یافته است.

شهدادی در توضیح سایر ظرفیت‌های این بندر نیز گفت: ۷۵درصد هزینه های انبارداری در این بندر نسبت به سایر بنادر کشور دارای تخفیف است. همچنین هزینه تخلیه و بارگیری برای کالاهای کشورمان در این بندر دریافت نمی شود. در ظرفیت های معدنی سه ماه معافیت هزینه انبارداری وجود دارد و برای کالاهای ترانزیتی هم ۳۰ درصد نسبت به سایر بنادر تخفیف قائل می شویم و علاوه بر تخفیفات تخلیه و بارگیری، تخفیفاتی برای سرمایه گذاری ها نیز وجود دارد. زیربناها و اسکله در این بندر ایجاد شده و فرصت خوبی برای سرمایه گذاری در زمینه لجستیک مثل ساخت انبار و کارخانه های فراوری و بسته بندی وجود دارد. ما در چابهار زمینی با هزینه بسیار پایین تحت عنوان اجاره ثابت و مبلغی برای اجاره متغیر در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهیم.

وی خاطرنشان کرد: هند هم تخفیفاتی برای کالاهایی که از بندر چابهار وارد این کشور می شود، قائل است و ۴۰ درصد در عملیات هندلینگ کالا تخفیف اعمال می‌گردد. علاوه بر هزینه های کالا، هزینه های کشتی مثل پهلوگیری و توقف کنار اسکله و... در این کشور مشمول ۴۰ درصد تخفیف هستند که این امر، هزینه انتقال کالا از طریق دریا را کاهش می دهد. با این تفاسیر، ظرفیت خوبی برای سرمایه گذاری وجود دارد و از شرکت های خراسان رضوی در این زمینه دعوت می کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران استان سیستان و بلوچستان (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده