تاریخ: ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۳۱
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۲۷۳۲۳۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رکود مهمان کوتاه مدت بازار‌های جهانی

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار‌های جهانی به میانگین‌های خود یعنی اعدادی بالاتر از قیمت‌های فعلی خواهد رسید. شرایطی که در این بازار‌ها حکمفرماست موقتی بوده، شاید در کوتاه مدت فشار را داشته باشیم، اما در میان مدت با برطرف شدن مسائل این بازار شرایط بهتر خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، یک مدیر دارایی و کارشناس بازار سرمایه در مورد شرایط جاری بازار سرمایه به بورسان گفت: عرضه و تقاضا در بازار‌های جهانی دچار اخلال شده و به صورت واقعی اتفاق نمی‌افتد. دلیل اصلی آن هم این است که چین بار دیگر کرونا را جدی گرفته و قرنطینه‌ها را به طور جدی پیگیری می‌کند، به همین دلیل، تقاضا در چین به شدت کاهش یافته است.

احسان حریرچی عنوان کرد: جنگ اوکراین و روسیه باعث شده آلمان به عنوان بزرگ‌ترین بازنده جنگ به واسطه نرخ گاز و برق، متضرر و تراز تجاری آلمان بعد از ۳۰ سال منفی شود.

وی ادامه داد: به طور قطع، پس از آلمان، اتحادیه اروپا هم دچار مشکل شده و تقاضا در اروپا بسیار کاهش خواهد یافت.

این کارشناس اظهار کرد: بحث آمریکا و نرخ فدرال رزرو از دیگر مواردی است که عرضه و تقاضا را با اخلال مواجه کرده است. به طوری که برنامه افزایش نرخ بهره در آمریکا و فدرال رزرو باعث کاهش قیمت‌های کامودیتی شده است و مجموع این موارد باعث شده فشار مضاعفی به بازار‌های جهانی وارد شود.

حریرچی معتقد است که بازار‌های جهانی به میانگین‌های خود یعنی اعدادی بالاتر از قیمت‌های فعلی خواهد رسید. شرایطی که در این بازار‌ها حکمفرماست موقتی بوده، شاید در کوتاه مدت فشار را داشته باشیم، اما در میان مدت با برطرف شدن مسائل این بازار شرایط بهتر خواهد شد.

وی توضیح داد: چین باید تصمیم بگیرد که آیا این روند خود را درباره قرنطینه به صورت دائم پیگیری کند یا نه؟ و یا اینکه جنگ اوکراین و روسیه روزی تمام خواهد شد و آلمان هم از بحران خارج و در آمریکا هم اگر تورم کاسته و شرایط نرمال شود، انتظار می‌رود نرخ بهره هم کاهش یابد.

به گفته این کارشناس، اگر هر کدام از این آیتم‌های یاد شده از بین بروند، شرایط اقتصاد جهانی می‌تواند بهتر شود. اما با توجه به شرایط پیش روی، به نظر می‌رسد افق روشنی در شرایط فعلی برای افزایش نرخ‌های جهانی نداریم.

وی در پایان بر سهامداری در بازار سرمایه تاکید کرد و افزود: در اقتصادی که حدود ۴۰ درصد افزایش نقدینگی و نرخ تورم بالا را دارد به نظر می‌رسد که سهامدار بودن می‌تواند مناسب باشد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده