تاریخ: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۸:۴۰
بازدید: ۱۲۷
کد خبر: ۲۶۱۴۰۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

خبر جدید برای بازارها/ افزایش صادرات نفت، دلار را ارزان می‌کند؟

‌می‌متالز - بلومبرگ اعلام کرده که شاید آمریکا اجازه دهد نفت ایران بدون توافق هسته‌ای وارد بازار‌های جهانی شود. این خبر به معنای افزایش فروش نفت و بازگشت دلار‌های نفتی به ایران است. خبری که می‌تواند بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش می متالز، اگرچه اخبار سیاسی درباره روند مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا امیدبخش نیست، امروز خبر رسیده که ممکن است آمریکا محدودیت صادرات نفت ایران را کاهش و اجازه دهد که ایران نفت بیشتری وارد بازار جهانی کند. این تصمیم احتمالا پس از آن گرفته شد که جنگ روسیه و اوکراین قیمت جهانی نفت را به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش داد و به بیش از ۱۲۰ دلار در هر بشکه رساند.

کشورهای اروپایی با تحریم نفت روسیه موافقت کردند و همین اقدام قیمت نفت را افزایش داده است. حالا نیاز است که عرضه نفت به بازار افزایش پیدا کند تا قیمت‌ها کمی کاهش پیدا کند. ایران بهترین گزینه برای فروش و صادرات نفت است. البته اگر تحریم‌های آمریکا اجازه دهد.امروز بلومبرگ گزارش داده که احتمالا آمریکا به ایران اجازه می‌دهد که بدون احیای توافق ۲۰۱۵، ایران بتواند نفت خود را به بازارهای جهانی صادر کند. چراکه قیمت بنزین در آمریکا به ۴.۸۰ دلار در هر گالن رسیده و بایدن برای کاهش قیمت بنزین تحت فشار است.

به گفته تحلیلگران اگر این تصمیم آمریکا اجرایی شود ایران می‌تواند روزانه ۵۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه نفت وارد بازارهای جهانی کند. همچنین ابران حدود ۱۰۰ میلیون بشکه نفت در انبار دارد که می‌تواند به سرعت فروخته شود.


تاثیر افزایش صادرات نفت بر بازارها

یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت دلار در ایران، کاهش صادرات نفت و محدود شدن منابع ارزی بود. تلاش ایران برای رسیدن به توافق هسته‌ای هم گشایشس برای صادرات نفت و افزایش درآمدهای نفتی بود. حتی در هفته گذشته هم مقامات دولت بارها اعلام کردند که صادرات نفتی و درآمد ارزی دولت افزایش پیدا کرده و احتمالا این عوامل می‌تواند روی قیمت دلار اثر بگذارد.اما دلار در روزهای اخیر تحت تاثیر اخبار برجام بود. اخباری که می‌گوید امید به احیای برجام کاهش پیدا کرده و حتی ممکن است در جلسه هفته جاری شورای حکام، قطعنامه جدیدی علیه ایران صادر شود.

اما حالا بلومبرگ گزارش داده که ممکن است آمریکا مجوز صادرات نفت بیشتر را به ایران بدهد. چنین خبری می‌تواند به معنای افزایش صادرات نفت و دٰرآمدهای نفتی باشد. خبری که می‌تواند بازار ارز و طلا را تحت تاثیر قرار دهد.

چراکه در هفته گذشته قیمت دلار صرافی ملی مرز ۲۶ هزار تومان را رد کرد و قیمت دلار بازار ازاد هم وارد کانال جدیدی شد که پیش از این فقط یکبار آذرماه سال ۹۹ تجربه کرده بود. حالا نگاه بازارها به جلسه پیش روی شورای حکام است. چراکه هر تصمیمی در این جلسه بر قیمت بازارها در ایران اثر می‌گذارد. اما خبر جدید بلومبرگ می‌تواند خبر نشست شورای حکام را تحت تاثیر قرار دهد و حداقل تاثیر این جلسه را -در صورت صدور قطعنامه علیه ایران- خنثی کند.

اما اگر قطعنامه علیه ایران صادر نشود و صادرات نفت افزایش پیدا کند، این دو خبر می‌تواند روند صعودی قیمت دلار را متوقف و آن را وارد کانال‌های قیمتی پایین‌تر کند. امروز هم اعلام شد که بانک مرکزی سعی دارد با افزایش عرضه ارز به بازار قیمت دلار را به ۲۹ هزار تومان برساند و مجوز این کار در جلسه سران سه قوه صادر شده است.

بر این اساس باید منتظر کاهش قیمت دلار در بازار بود.

 

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده