تاریخ: ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۱۹
بازدید: ۳۶۸
کد خبر: ۲۵۳۰۸۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

قیمت فولاد در اروپا به بالاترین حد خود رسیده است

‌می‌متالز - چین بزرگترین بازار فولاد جهان همچنین خطرات صعودی را برای بازار‌های جهانی فولاد به همراه دارد. قرنطینه در مرکز تانگشان برخی از ۱۹ کوره بلند را در این منطقه بسته است و قیمت‌های بالاتری را به دنبال دارد. به دلیل انتظارات برای افزایش تقاضای چین، قیمت‌های هر دو کالا در سنگاپور امسال بیش از ۳۵ درصد افزایش یافته است.

به گزارش می‌متالز، در سه هفته پس از تهاجم روسیه به اوکراین، قیمت‌های فولاد اروپا ۵۱ درصد افزایش یافت، زیرا محموله‌های آن کشور‌ها از بازار خارج شدند.

به گزارش بلومبرگ، این وضعیت برای بهبود اقتصاد این قاره دردسرساز است، زیرا فولاد همچنان یک عنصر اساسی برای اقتصاد مدرن است. قیمت‌های صعودی، علاوه بر هزینه‌های فزاینده برق، تولیدکنندگان و سازندگان اروپایی را با یک انتخاب سخت مواجه می‌کند گرانی را به مشتریان خود منتقل کنند یا تولید را کاهش دهند.

اروپا برای یک پنجم واردات فولاد خود به روسیه و اوکراین متکی بود و این تأثیر با افزایش هزینه‌های انرژی که کارخانه‌های فولاد را مجبور به کاهش تولید کرد، تشدید شد. با این حال، کشور‌های دیگر از جمله ایالات متحده و ترکیه نیز تحت تأثیر از دست دادن محصولات کلیدی قرار گرفته‌اند.

جنگ در اوکراین، علاوه بر اختلالات قبلی در زنجیره تأمین، منجر به کمبود برخی از گرید‌های فولاد شده است. این شامل کورتن، یک فولاد زنگ‌زده طبیعی است که در ساخت‌وساز استفاده می‌شود.

فولاد کورتن که بیشتر در اوکراین تولید می‌شود، در حال حاضر کاملاً در دسترس نیست. این بدان معناست که هر سایتی که در آن از کورتن استفاده می‌شود ناگزیر باید تولید را متوقف کند.

به گفته گرانت اسپور، تحلیلگر بلومبرگ، بخش خودرو و کالا‌های مصرفی را بیشترین ضربه را متحمل شده‌اند و قیمت بیشتر فولاد خطر نابودی تقاضا را به همراه دارد.

اسپور گفت: ناگهان خودروی شما ۷۰۰ تا ۸۰۰ یورو افزایش یافته است. این کار حاشیه سود شما را از بین می‌برد، بنابراین شما چاره‌ای جز افزایش قیمت ندارید.

این ضربه در سراسر اقیانوس اطلس نیز طنین‌انداز است. قیمت فولاد در آمریکا از زمان تهاجم روسیه به روسیه، پس از سقوط بی‌سابقه در سال گذشته، حدود ۵۶ درصد افزایش یافته است. کوره‌های قوس الکتریکی که حدود ۷۰ درصد از تولید فولاد آمریکا را تشکیل می‌دهند بیش از نیمی از محموله‌های آهن خام اصلی خود را از اوکراین و روسیه دریافت می‌کنند.

کاهش آهن خام باعث افزایش در دسترس بودن قیمت مواد اولیه دیگر، قراضه با عیار بالا می‌شود، زیرا سایر تولیدکنندگان مانند ترکیه و مصر به دنبال محدود کردن منابع هستند.

دن دمار، مدیر فروش شرکت Heidtman Steel Products گفت: اگر آن‌ها نمی‌توانند آهن خام را از اوکراین و روسیه تهیه کنند، باید ضایعات تهیه کنند و بهترین مکان برای تهیه ضایعات ایالات متحده است؛ بنابراین برای حفظ آن در اینجا، قیمت باید افزایش می‌یافت.

چین بزرگترین بازار فولاد جهان همچنین خطرات صعودی را برای بازار‌های جهانی فولاد به همراه دارد. قرنطینه در مرکز تانگشان برخی از ۱۹ کوره بلند را در این منطقه بسته است و قیمت‌های بالاتری را به دنبال دارد. به دلیل انتظارات برای افزایش تقاضای چین، قیمت‌های هر دو کالا در سنگاپور امسال بیش از ۳۵ درصد افزایش یافته است.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده