تاریخ: ۰۴ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۵۳
بازدید: ۲۸۳
کد خبر: ۲۵۳۵۱
سرویس خبر : انرژی

رکورد ناکارآمدی و کاهش تولید در هلدینگ خلیج فارس شکسته شد؟

می متالز - روند ناکارآمدی در هلدینگ خلیج فارس به شدت ادامه دارد. درحالی تولید این مجموعه روز به روز در حال کاهش است که برخی از همراهان سیاست‌های امروزی این هلدینگ سعی دارند این مشکلات را بر گردن تحریم‌ها بیندازند و مشکلات مدیریتی موجود را کمرنگ جلوه دهند.
رکورد ناکارآمدی و کاهش تولید در هلدینگ خلیج فارس شکسته شد؟

به گزارش می متالز، در حالیکه آمارها حکایت از آن دارد که کاهش شدید تولید این هلدینگ به پیش از ۱۳ آبان ماه و آغاز تحریم‌ها بازمی‌گردد. بخشی دیگر از دلیل کاهش تولید این هلدینگ را نیز باید در عدم مدیریت مناسب فروش جستجو کرد که اوج این مشکل نیز پیش از آغاز تحریم‌ها با تغییر مدیریتی نامناسب در شرکت تجارت صنعت رقم خورده است.
بنابر مستندات موجود، کاهش تولید در هلدینگ خلیج فارس نسبت به مدت مشابه در سال قبل به رقم بی سابقه ۶۰۰ هزار تن رسیده است. کاهش تولیدی که هرگز در تاریخ پتروشیمی سابقه نداشته است. این موضوع وقتی بیشتر نگران کننده می‌شود که کارشناسان اعلام می‌دارند اکثر مجتمع های تولیدی هلدینگ خلیج فارس سال گذشته تعمیرات اساسی خود را انجام داده بودند و تعمیرات اجباری سال جاری برای پنهان داشتن ضعف و ناکارآمدی در مدیریت فروش است. دراین بین اگرچه مجتمع های پتروشیمی زیر ذره بین آمریکا در حهت جلوگیری از فروش محصولات رفته است اما برخی از مجتمع ها به راحتی قادر به فروش محصولات خود هستند. به عنوان مثال در حال حاضر انبارهای هلدینگ نفت و گاز پارسیان کاملا خالی است و به راحتی محصولات این هلدینگ به فروش می‌رسد. از سویی دیگر برخی از مجتمع‌های پتروشیمی که حتی در لیست تحریم نیز قرار دارند در حال حاضر به راحتی محصول خود را می‌فروشند. بنابراین تاکید بر عدم فروش محصولات به بهانه تحریم تنها حربه ای است که برخی از مسوولان برای ناکارآمدی خود به آن تکیه میکنند.
دراین بین کاهش تولید در هلدینگ خلیج فارس در حالی رخ داده که ربیعی در دیدار خود به اتفاق مدیران ستاد و شرکت های هلدینگ خلیج فارس در گزارشی خطاب به معاون وزیر نفت و مدیرعامل جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفته بود: "کل ظرفیت تولید مجموع هلدینگ خلیج فارس ۲۴ میلیون تن در سال است که برای نخستین بار در سال ۹۶کل تولید این شرکت  از مرز ۲۰ میلیون تن عبور کرد. امسال نیز علی رغم مشکلات و مسائل مربوط به تحریم، امیدواریم میزان تولید در حدود ۲۰ میلیون تن باشد". (دوشنبه ۲۶ آذرماه ۹۷ نیپنا)
این درحالی است که برخی از مجتمع های پتروشیمی تحت مدیریت هلدینگ خلیج فارس در بحرانی جدی به سر می‌برند. در حال حاضر پتروشیمی مهر که پنجاه درصد از سهام آن متعلق به هلدینگ خلیج فارس است در توقف کامل تولید(SHOT DOWN)  به سر می برد. برهمین اساس بسیاری از کارشناسان عدم اعلام این وضعیت هلدینگ خلیج فارس در نشست با وزیر نفت را در هاله ای از ابهام جستجو می‌کنند. دراین بین به نظر می‌رسد محمدی مدیرعامل تازه نفس شرکت ملی صنایع پتروشیمی باید با دقت بیشتری نسبت به شرایط امروز این هلدینگ ورود کند تا شاید مشخص شود که چرا مدیر بازنشسته این مجموعه با سابقه ای نه چندان درخشان چرا هنوز هم بر مسند مدیریت تکیه زده و درعین حال اصرار بر گماردن مدیران بازنشسته دیگر مجموعه های نفت در این هلدینگ دارد؟
درعین حال بسیاری از کارشناسان ورود نهادهای نظارتی به وضعیت امروز هلدینگ خلیج فارس و درصد تاثیرگذاری تحریم بر شرایط این هلدینگ را ضروری می‌دانند و معتقدند هر چه زودتر باید به داد هلدینگی رسید که قطعا امسال با کاهش شدید رتبه در میان ۱۰۰ شرکت برتر کشور مواجه خواهد شد.

منبع: نفتی ها
عناوین برگزیده
واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران
با حضور سهامداران عمده و اعضای هیات مدیره ایرالکو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، مدیر امور اراضی استان مرکزی و مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای باختر انجام شد؛

واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران