تاریخ: ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۲۹
بازدید: ۲۷۶
کد خبر: ۲۵۳۵۶۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
با آشکارتر شدن تأثیر تحریم‌ها مشخص شد؛

قیمت‌های صادراتی فولاد روسیه پایین‌تر از سطح بازار

‌می‌متالز - منابع خبری گزارش دادند که قیمت‌های صادراتی فولاد روسیه به غیر از فولاد تخت در هفته منتهی به ۴ آوریل، کمتر از سطح بازار‌های جهانی بود و از زمانی که پوتین تصمیم حمله به اوکراین گرفت، تعداد کشور‌هایی که مایل به خرید محصولات روسیه بودند به شدت کاهش یافته است.

روسیه تنها با قیمت‌های پایین قادر به جذب خریدار است

به گزارش می‌متالز، از زمان تهاجم روسیه به اوکراین، تحریم‌های اعمال شده توسط «غرب» و پتانسیل محدودیت‌های تجاری بیشتر، خریداران را از خرید محصولات فولادی با مبداء روسیه باز داشته است.

ترکیه همچنان یکی از مراکز صادراتی کلیدی است و خریداران همچنان در حال بررسی امکان خرید محصولات فولادی تخت روسیه هستند. همچنین شنیده شد که تامین کنندگان تنها از اواسط ماه مارس محصولات فولادی را به این مقصد عرضه می‌کنند.

یک تاجر از ترکیه گفت: ترکیه برای محصولات فولادی بلند [در حال حاضر]کاملاً خودکفا است و ما نیاز شدیدی به واردات آن نداریم. بنابراین، برای جذب خریداران در اینجا، صادرکنندگان روسیه باید قیمت‌های بسیار جذابی را ارائه دهند، به همین دلیل است که تامین‌کنندگان روسی ممکن است قیمت این محصولات را کم و بیش مطابق با بازار نگه دارند.

خرید محصولات نیمه تمام نیز گزینه‌ای برای خریداران در ترکیه است، اما باز هم صادرکنندگان روسی تنها با قیمت‌های پایین قادر به جذب خریداران در آنجا خواهند بود.

یک تاجر از مصر گفت: در بازار فولاد تخت، پیشنهادات روسیه در همان سطح تامین کنندگان چینی است، اما روسیه محصولاتش را با تحویل فوری پیشنهاد می‌کند در حالی که چینی‌ها محموله را در ژوئن ارائه می‌دهند – به این معنی که نیازی به کاهش قیمت به طور کامل ندارند.

این تاجر در ادامه افزود: برای فولاد بلند و محصولات نیمه تمام، پیشنهادات روسیه نیز [در حدود]معیار چین است، اما با برخی مزیت‌های قیمتی.

بازار فولاد تخت روسیه/ سکوت و رکود

ارزیابی قیمت فست مارکت در روز دوشنبه برای کویل نورد گرم فولادی صادراتی fob دریای سیاه، ۹۵۵ – ۹۹۰ دلار در هر تن بود که نسبت به یک هفته قبل بدون تغییر بود.

منابع گفتند که در اوایل هفته منتهی به دوشنبه، پیشنهادات NLMK روسیه قرار بود ۱۱۰۰ دلار در هر تن cfr در ترکیه یا نزدیک به ۱۰۴۰ دلار در هر تن فوب باشد، اما منابع گفتند که این فولادساز از زمان پیشنهادات قبلی خود در دو هفته پیش به بازار بازنگشته است.

آخرین پیشنهادات کویل نورد گرم از MMK با قیمت ۱۰۱۵ – ۱۰۴۰ دلار به ازای هر تن cfr در ترکیه یا نزدیک به ۹۵۵ – ۹۸۰ دلار در هر تن فوب شنیده شد که مطابق با آخرین فروش کویل نورد گرم از چین به ترکیه بود.

با وجود تلاش صادرکنندگان کویل نورد گرم از روسیه برای حفظ پیشنهادات مطابق با سطح بازار در ترکیه، هیچ فروشی به مقصد تأیید نشد. منابع گفتند، در همین حال، چین حدود ۲۰۰۰۰۰ تن کویل نورد گرم را در ماه مارس به ترکیه فروخت.

ارزیابی قیمت فست مارکت در روز دوشنبه برای کویل نورد سرد فولادی صادراتی fob دریای سیاه، ۱۰۵۵ – ۱۰۹۰ دلار در هر تن بود، که نسبت به هفته گذشته بدون تغییر بود، در حالی که ارزیابی قیمت برای ورق فولادی سنگین ۸ – ۵۰ میلی متری صادراتی fob دریای سیاه نیز در قیمت ۹۵۵ – ۹۹۰ دلار در هر تن ثابت بود.

بازار سیم مفتول روسیه/ کاهش شدید قیمت‌ها

با توجه به تعداد محدود مقاصد و مشتریان آماده برای خرید فولاد روسیه، قیمت مفتول صادراتی از این کشور طی هفته به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

هفته گذشته یک محموله در اسرائیل به قیمت ۹۴۵ دلار در هر تن سی اف آر رزرو شده و به گفته فروشنده، هزینه حمل ۹۵ دلار در هر تن است که معادل ۸۵۰ دلار در هر تن فوب است.

اوایل هفته گذشته یک منبع تجاری مستقر در اروپا نیز اشاره کرد که مواد روسی در منطقه خاورمیانه – شمال آفریقا (Mena) با قیمتی معادل ۸۵۰ – ۸۶۰ دلار در هر تن فوب دریای سیاه عرضه شده است.

ارزیابی قیمت فست مارکت در روز دوشنبه، برای سیم فولادی (کیفیت مش) صادراتی fob دریای سیاه، ۸۵۰ – ۸۶۰ دلار در هر تن بود که ۲۵ – ۶۰ دلار در هر تن کاهش یافته است.

پس از ثبت این ارزیابی، یک کارخانه روسی گزارش داد که سیم فولادی را به قیمت ۸۷۰ دلار در هر تن فوب دریای سیاه عرضه می‌کند.

بازار بیلت فولادی روسیه/ بدون پیشنهاد، بدون معامله

قیمت بیلت روسیه نیز در هفته گذشته به میزان قابل توجهی هم از نظر پیشنهادات و هم از نظر معاملات کاهش یافت.

در هفته گذشته پیشنهادات رسمی شمش فولادی از برخی کارخانه‌های روسیه به ۸۰۰ – ۸۱۰ دلار در هر تن فوب دریای سیاه کاهش یافت که نسبت به قیمت ۸۲۰ – ۸۵۰ دلار به ازای هر تن فوب در یک هفته قبل کاهش یافته است.

منابع بازار گزارش دادند که کارخانه‌ها آماده مذاکره با قیمت‌های پایین‌تر هستند.

طبق شنیده ها، قیمت‌ها در معاملات هفته گذشته حتی پایین‌تر هم بوده است.

در ترکیه، چندین رزرو بیلت با قیمت ۸۳۰ – ۸۵۰ دلار به ازای هر تن cfr گزارش شده است که معادل ۷۷۵ – ۷۸۵ دلار به ازای هر تن فوب دریای سیاه است.

در مصر، یک محموله ۱۰۰۰۰ تنی به قیمت ۸۳۰ دلار در هر تن به فروش می‌رسد که هزینه حمل و نقل آن به مقصد حدود ۷۰ تا ۷۵ دلار در هر تن است.

بازار اسلب روسیه / آرامش در بازار

بازار اسلب فولادی در هفته منتهی به دوشنبه نسبتاً آرام‌تر بود.

چندین منبع بازار گفتند که NLMK در تلاش است تا حد ممکن مواد را به واحد‌های اروپایی خود بفروشد و بنابراین تقریباً به طور کامل در بازار نقدی غایب است.

با این حال، سه منبع از فروش ۸۶۰ تا ۸۷۰ دلاری در هر تن فوب دریای سیاه به ترکیه خبر دادند.

این معامله زمانی انجام شد که پیشنهاد رسمی این شرکت در اوایل هفته گذشته ۹۰۰ دلار در هر تن فوب گزارش شد.

ارزیابی قیمت هفتگی فست مارکت برای اسلب فولادی صادراتی fob دریای سیاه ۸۶۰ – ۸۷۰ دلار در هر تن بود که، ۳۰ – ۴۰ دلار در هر تن کاهش یافت.

یک منبع تجاری در اروپا از اینکه فعالان بازار ترکیه در حال رزرو مواد روسی بودند متعجب شد.

وی خاطرنشان کرد: «من مواردی را که ترکیه بیلت روسی می‌خرد، درک می‌کنم، اما وقتی صحبت از واردات اسلب می‌شود، فقط کارخانه‌های بزرگ به آن نیاز دارند. همه آن‌ها محصولات خود را به آمریکا و اروپا می‌فروشند بنابراین، خطر قرار گرفتن تحت تحریم‌ها بسیار بیشتر از تامین سود خوب است.»

در آسیا، پیشنهادات اسلب از طرف تامین کننده روسی Evraz با قیمت ۸۳۰ تا ۸۵۰ دلار در هر تن cfr شنیده شد، اما در چند هفته گذشته خبری از فروش اسلب نشده است.

منابع بازار گفتند که Severstal که به طور سنتی محصولات فولادی تخت تمام شده را قبل از تحریم‌ها به اروپا می‌فروخت، ممکن است بخشی از این حجم را به صورت فولاد تخت و تختال مجدداً به آسیا اختصاص دهد، اما تا زمان انتشار هیچ پیشنهادی برای هیچ کدام از این مقاصد گزارش نشده بود.

منبع: آرتان پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده