تاریخ: ۰۴ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۲۵
بازدید: ۲۳۴
کد خبر: ۲۵۳۶۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
فولاد خوزستان، پیشرو در تکمیل زنجیره فولاد

تلاش برای تکمیل زنجیره ارزش در راستای توسعه صنایع پایین دست

می متالز - یکی از مهم‌ترین مسایل در امر تولید، تامین کافی و به‌موقع مواد اولیه است.
تلاش برای تکمیل زنجیره ارزش در راستای توسعه صنایع پایین دست

به گزارش می متالز، در این راستا شرکت‌های صنعتی مادر در کشور نیازمند محل مناسب تامین مواد خود هستند. موضوع تکمیل زنجیره ارزش تولید خواه در سطح کلان کشور باشد (که از طریق پیوستگی تولید در هر واحد صنعتی و در یک حلقه مشخص از زنجیره صورت می‌گیرد) و یا در سطح یک شرکت خاص (تکمیل زنجیره از ابتدا تا انتهای تولید در آن)، باید با توجه به امکانات و پتانسیل‌های موجود صورت گیرد. در این راستا نیز شرکت فولاد خوزستان با استفاده از قابلیت‌های موجود کشور اقداماتی را برای این کار به انجام رسانده است.

یکی از مهم‌ترین مسایل در امر تولید، تامین کافی و به‌موقع مواد اولیه است. در این راستا شرکت‌های صنعتی مادر در کشور نیازمند محل مناسب تامین مواد خود هستند. موضوع تکمیل زنجیره ارزش تولید خواه در سطح کلان کشور باشد (که از طریق پیوستگی تولید در هر واحد صنعتی و در یک حلقه مشخص از زنجیره صورت می‌گیرد) و یا در سطح یک شرکت خاص (تکمیل زنجیره از ابتدا تا انتهای تولید در آن) باید با توجه به امکانات و پتانسیل‌های موجود صورت گیرد. در این راستا نیز شرکت فولاد خوزستان با استفاده از قابلیت‌های موجود کشور اقداماتی را برای این کار به انجام رسانده است.

یکی از نمونه این اقدامات، تملک کامل شرکت توسعه ملی است. واحد کنسانتره‌ و گندله‌سازی با ظرفیت تولید بیش از 2.5 میلیون تن کنسانتره و گندله در سنگان یکی از مهم‌ترین اقدامات فولاد خوزستان در این زمینه بوده است. در ادامه این اقدامات نیز شرکت فولاد خوزستان در پی آن است تا تملک قسمت بزرگی از شرکت فولاد اکسین را در اختیار بگیرد. در اختیار گرفتن سهم 60 درصدی سهام فولاد اکسین که متعلق به وزارت رفاه است باعث خواهد شد تا فولاد خوزستان اراده بیشتری داشته باشد تا از ماده خام و سنگ آهن اولیه به محصول نهایی فولادی دست یابد. محصولات فولادی که می‌تواند به‌صورت مستقیم و یا غیرمستقیم در صنایعی مانند فولادهای ساختمانی، خوروسازی، مخازن تحت فشار، کشتی سازی و ... مورد استفاده قرار گیرد. گفتنی است که شرکت فولاد اکسین در ابتدا قسمتی از فولاد خوزستان بود و به‌صورت یک واحد خط نورد ورق عریض در شرکت فولاد خوزستان مشغول به فعالیت بوده است. این احتمال نیز وجود دارد تا در آینده نزدیک شرکت فولاد اکسین بار دیگر به بدنه فولاد خوزستان بازگردد. که این اقدام دست فولاد خوزستان را برای تولید محصولات نهایی بیش از پیش باز خواهد کرد. شرکت فولاد خوزستان توانسته است تا بیش از 3.7 میلیون تن محصولات نیمه نهایی فولاد را تولید کرده و در کشورهای بسیاری به فروش برساند. پر واضح است این اقدام به سودآوری بسیار بالای برای کشور منتهی شده است.

در ضمن باید توجه داشت که دستابی به تولید 55 میلیون تن فولاد در افق 1404 نیازمند توسعه هر چه بیشتر شرکت‌های صنعتی بزرگ فعال در حوزه فولاد است، تا چشم‌اندازهای در نظر گرفته شده در زمان مطلوب خود، به‌خوبی محقق شوند.

عناوین برگزیده