تاریخ: ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۱۶
بازدید: ۱۴۱
کد خبر: ۲۵۳۷۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

جذاب شدن سرمایه گذاری در ETF ها، با اعمال رای غیردولتی‌ها

‌می‌متالز - یک کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: صندوق‌های ETF فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری هستند و تصمیمات جدید سازمان بورس در مورد این صندوق‌ها به‌ویژه ایجاد امکان رأی غیردولتی‌ها جذابیت سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش می‌متالز، امیر سیدی درباره وضعیت صندوق‌های پالایش یکم و دارا یکم در بازار سرمایه و تاثیر تصمیمات اتخاذ شده از سوی سازمان بورس بر این صندوق‌ها بیان کرد: اگر بخواهیم از نظر سرمایه‌گذاری به این موضوع نگاه کنیم کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار را دارند یکی از بهترین دارایی‌ها، همین صندوق‌های پالایش و دارا یکم هستند.

وی ادامه داد: این صندوق‌ها بخشی هستند، یکی از این صندوق‌ها سه بانک و دیگری پالایشگاه‌ها را پوشش می‌دهد، مزیت دیگری که دارند این است که با کارمزد پایین و بدون مالیات خرید و فروش می‌شوند و با تخفیف قابل خریداری هستند یعنی صندوق‌ها ۳۰ تا ۴۰ درصد پایین‌تر از قیمت و ارزش ذاتی دارایی، سهام آن را در اختیار خریداران قرار می‌دهند. از نگاه سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها جذاب هستند.

سیدی با اشاره به مشکلاتی که این صندوق‌ها با آن مواجه بوده‌اند، افزود: اگر صندوق‌ها بخشی فعال شوند کمک می‌کند تا صدور و ابطال یونیت‌ها و بازارگردانی تقویت شود که موضوع بسیار مهمی است.

بازارگردان می‌تواند به صورت فعال صدور و ابطال کند و قیمت ETF را به قیمت ارزش روز دارایی‌ها برساند و آن را حفظ کند که البته این اقدام در این دو صندوق انجام نشده بود.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه تاکید کرد: وقتی این دو صندوق به صندوق‌های بخشی فعال تبدیل شوند تا یونیت‌ها را کم و زیاد کند خودبه‌خود میل به سمت ارزش ذاتی خواهد کرد و این اتفاق بسیار خوبی است.

وی در پاسخ به این پرسش که اقدامات سازمان بورس چقدر موثر در بهبود عملکرد این صندوق‌ها می‌دانید، گفت: به هر صورت این صندوق‌ها مثل صندوق پالایش اگر از سال گذشته در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری می‌کرد نسبت به عمده بازار نوسان محدودتری داشت و ضمن اینکه سود هم می‌کرد، چون هم سود نقدی تقسیم شد و هم رشد قیمت داشت.

سیدی اضافه کرد: شاید این صندوق‌ها برای کسانی که پذیره نویسی کردند آورده خوبی داشته است. یکی از موضوعاتی که در مورد این صندوق‌ها وجود داشته، این بوده که بازارگردان نداشتند، ولی از این بعد که دارایی این صندوق‌ها در بازار خرید و فروش می‌شود سهامدار ارزشی اگر خرید کند، به هرحال بازدهی خواهد داشت.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در پایان و در پاسخ به این پرسش که اقدام سازمان بورس برای اعمال نظر غیردولتی‌های دارای سهم در این صندوق‌ها چه اثری در ایجاد جذابیت سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها دارد؛ گفت: به هر حال هر اقدامی‌برای توسعه خصوصی سازی و کاهش حضور دولت می‌تواند به بهبود عملکرد این صندوق‌ها منجر شود و اقدام سازمان بورس برای حضور بخش خصوصی در مجامع و اعمال نظر در مجامع جذابیت سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها را افزایش می‌دهد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده