تاریخ: ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۳۹
بازدید: ۹۳
کد خبر: ۲۵۴۴۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

فناوری بلاک چین چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

‌می‌متالز - این روز‌ها بازار فروش انواع دوره ارز دیجیتال گرم است. پس شاید خیلی برایتان این سوال پیش بیاید که اصلا ارز دیجیتال چیست و چرا تا این اندازه مردم به یادگیری اصول و فنون این رمز ارز‌ها علاقه‌مند هستند.

به گزارش می‌متالز، ارز دیجیتال در حقیقت یک نوع پول دیجیتال است که در اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد و نمی‌توان در دنیای حقیقی یک معادل خاص برای آن در نظر گرفت.

بیت کوین اولین و اصلی‌ترین رمز ارزی است که توسط فردی به نام ساتوشی ناکاموتو طراحی و تولید شد. قیمت این رمز ارز در بازار ارز‌های دیجیتال روی ارزش ارز‌های دیگر نیز تاثیر می‌گذارد.
در این مطلب قصد داریم به معرفی بیشتر ارز‌های دیجیتال بپردازیم و در مورد فناوری بلاک چین اطلاعات کاملی در اختیار مخاطب قرار دهیم؛ بنابراین تا انتها همراه ما باشید.

معرفی ارز‌های دیجیتال

همان‌طور که در یک دوره جامع ارز دیجیتال به شما گفته خواهد شد، رمز ارز‌ها در حقیقت نوعی پول هستند که به‌صورت غیر متمرکز و در بستر شبکه بلاک چین طراحی شدند. طراحی این رمز ارز‌ها با استفاده از پروتکل‌های رمزگذاری بسیار سخت و پیچیده انجام شده است.
به‌طور کلی ارز‌های دیجیتال با هدف بالا بردن امنیت، جلوگیری از کلاهبرداری در بازار‌های ارزی و آسان‌سازی مبادلات و حذف واسطه‌ها ایجاد شده‌اند. تنوع رمز ارز‌ها در بازار ارز‌های دیجیتال فراوان است، اما از معروف‎ترین آن‌ها می‌توان به بیت‌کوین، اتریوم و بایننس کوین اشاره کرد.

فناوری بلاک چین

بلاک چین در لغت به‌معنای زنجیره بلوک است. بلاک چین را در واقع می‌توان یک پایگاه اطلاعات توزیع‌شده به‌حساب آورد که امکان ثبت اطلاعات در آن فراهم است.
همان‌طور که گفتیم این فناوری از زنجیره‌هایی از بلوک تشکیل شده است که امکان ردیابی آن‌ها وجود دارد، اما قابل دستکاری نیست.
از اصلی‌ترین ویژگی‌های فناوری بلاک چین می‌توان به این مورد اشاره کرد که برای انجام مبادلات نیازی به برقراری اتصال به یک پایگاه خاص وجود ندارد و معامله می‌تواند به‌صورت مستقیم بین خریدار و فروشنده انجام گیرد.

مزایای فناوری بلاک چین

از آن جایی که بلاک چین جزو فناوری‌های نوظهور به‌شمار می‌رود، هنوز به‌طور کامل ظرفیت‌های آن شناسایی نشده است و امکان دارد در سال‌های آینده فهرست مزایای آن طولانی‌تر باشد. اما تعدادی از آن‌ها به شرح زیر هستند.

فناوری غیر متمرکز

ذخیره اطلاعات بلاک چین اغلب در تعداد بی‌شماری دستگاه در گره‌ها انجام می‌گیرد. دستگاه‌ها و اطلاعات در برابر مشکلات فنی و حملات مخرب مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهند.
هر یک از گره‌ها در شبکه بلاک چین قادر است تا یک نمونه از بانک اطلاعاتی را ذخیره‌سازی و تکثیر کند. به‌همین دلیل با بروز مشکل در یکی از گره‌ها، دسترسی یا امنیت کل شبکه تحت‌تاثیر قرار نمی‌گیرد.
پایداری

در هر دوره ارز دیجیتال گفته خواهد شد زمان ثبت اطلاعات در بلوک‌های شبکه بلاک چین، دیگر تغییر یا حذف آن‌ها تقریبا غیرممکن است. از این رو، فناوی بلاک چین برای تراکنش‌های مالی و هر نوع اطلاعاتی که به حسابداری نیاز دارد، یک گزینه عالی به‌شمار می‌رود.
در واقع هر نوع تغییر و حذف در بخش اطلاعات مالی توزیع شده ثبت می‌شود و می‌توان آن‌ها را ردیابی کرد.

فناوری قابل اعتماد با حذف واسطه‌ها

همان‌طور که می‌دانید بیشتر سیستم‌های مالی قدیمی برای انجام معاملات نه تنها به دو طرف معامله، بلکه به یک بانک یا موسسه ارائه‌دهنده خدمات مالی نیاز دارند.
اما در فناوری بلاک چین نیازی به هیچ واسطه‌ای نیست، زیرا به‌دلیل وجود شبکه توزیع‌شده گره‌ها، معاملات از طریق روندی به نام ماینینگ به تایید می‌رسند؛ بنابراین با وجود فناوری بلاک چین علاوه‌بر کاهش نگرانی‌ها و خطرات، دیگر هزینه‌های معاملات و تراکنش‌ها به‌دلیل حذف واسطه‌ها و اشخاص سوم کاهش پیدا می‌کند.

مبادلات کاربر به کاربر (P۲P)

به‌طور کلی داده‌ها در شبکه بلاک چین بین گیرنده و سرویس‌دهنده تبادل می‌شود و ضبط تمام این اطلاعات به‌طور مرتب در سیستم انجام می‌گیرد. با بیشتر شدن تعداد کاربران، این شبکه نیز قدرت بیشتری می‌گیرد. در واقع شبکه P۲P یا همتا به همتا بخش مهم و جدایی ناپذیر از فناوری شبکه بلاک چین به‌حساب می‌آید.
در این شبکه P۲P گره‌ها به سرور اصلی متصل نیستند، از این رو یک گره می‌تواند در یک زمان نقش سرویس‌دهنده و سرویس گیرنده را بازی کند. از مزیت‌های برخورداری از شبکه کاربر به کاربر در فناوری بلاک چین می‌توان به افزایش امنیت، افزایش پایداری و حذف واسطه‌ها اشاره کرد.
در یک دوره جامع ارز دیجیتال آموزش‌های لازم برای شبکه بلاک چین در اختیار شما قرار می‌گیرد و راه‌های ورود به بازار رمزارزها، خرید و فروش برای دریافت سود، ماینینگ یا استخراج و تحلیل بازار را از صفر تا صد یاد می‌گیرید.

معایب فناوری بلاک چین

هر فناوری در کنار مزیت‌ها، عیب‌هایی نیز دارد که در این بخش از مطلب به بیان معایب شبکه بلاک چین می‌پردازیم.

حمله ۵۱ درصدی علیه شبکه بلاک چین

یکی از مهم‌ترین خطراتی که شبکه بلاک چین را تهدید می‌کند، حمله ۵۱ درصدی است. در واقع زمانی که یک نهاد بتواند بیشتر از نصف قدرت هش شبکه را در اختیار داشته باشد، حمله ۵۱ درصدی رخ می‌دهد.
این اتفاق از نظر تئوری امکان‌پذیر بوده، اما تا به‌حال هنوز حمله موفقیت‌آمیزی برای بلاک چین بیت‌کوین صورت نگرفته است.

مشکل ویرایش اطلاعات

یکی از ایراد‌های مهم فناوری بلاک چین عدم امکان اصلاح اطلاعات است. به این صورت که وقتی داده‌ای به شبکه بلاک چین اضافه می‌شود، تقریبا اصلاح آن غیر ممکن است. البته در بالاتر برای بیان مزیت‌های این شبکه به ثبات و پایداری آن اشاره کردیم، اما در شرایطی همین ثبات می‌تواند مشکل‌زا باشد.
برای تغییر اطلاعات یا کد به هاردفورک نیاز است، هاردفورک زمانی رخ می‌دهد که یکی از زنجیره‌ها از زنجیره بلوک‌ها جدا شود و فعالیت مستقل خود را آغاز کند.

کلید خصوصی

شبکه بلاک چین برای شخصی‌سازی ارز‌های دیجیتال برای کاربران از رمزنگاری عمومی یا نامتقارن استفاده می‌کند. از آن طرف هر آدرس در شبکه بلاک چین کلید خصوصی خاص خود را دارد.
امکان به‌اشتراک‌گذاری کلید عمومی وجود دارد، اما کاربرد باید کلید خصوصی را نزد خود نگه دارد و برای دسترسی به سرمایه به آن نیاز خواهد داشت. در این صورت، اگر کاربر کلید خصوصی خود را از دست بدهد، تمام سرمایه او نیز از دست می‌رود.

مشکل فضای ذخیره‌سازی

شبکه بلاکچین می‌تواند با گذشت زمان بزرگ و بزرگتر شود. در حال حاضر شبکه بلاک چین بیت‌کوین به ۲۰۰ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی نیازمند است.
از طرفی با توجه به پیش‌بینی‌ها، رشد فضای ذخیره بلاک چین از میزان رشد ظرفیت درایور‌های سخت‌افزاری بیشتر است، در این شرایط گره‌ها در شبکه بلاک چین از دست می‌رود.

منبع: سیتنا

عناوین برگزیده