تاریخ: ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۳۰
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۲۵۴۶۷۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

بازار فولاد بازیچه‌ای در دست مافیای قیمت‌ساز/ قیمت میلگرد واقعی نیست

‌می‌متالز - رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران نوسان چند روز اخیر قیمت میلگرد و دیگر محصولات فولادی را غیر واقعی خواند و گفت: در حال حاضر برخی افراد با استفاده از ایجاد تقاضای کاذب در بازار به دنبال بازار سازی و ایجاد قیمت‌های غیر واقعی هستند.

به گزارش می‌متالز، «حمید رستگارپور» رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران پیرامون افزایش قیمت محصولات فولادی مورد نیاز برای صنعت ساختمان سازی در طول روز‌های اخیر اظهار کرد: نقطه‌ی آغاز گرانی آهن و فولاد در واقع به اواخر سال ۱۴۰۰ یعنی به دو هفته اسفند کاه باز می‌گردد که در این موقع همزمان افزایش قیمت مواد اولیه تولید شمش فولاد در بورس کالا قیمت محصولات آهنی و فولادی در بازار افزایش یافت.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران افزود: به هر حال طی یک ماه ونیم اخیر بازار آهن و فولاد متاثر از جنگ روسیه و اوکراین (به عنوان دو کشور مهم تولیدکننده فولاد) دستخوش نوسانات متعددی شده است، ولی با این حال نمی‌توان رشد اخیر این محصولات را منطقی دانست چرا که این گزاره در حالی قابل اجرا شدن است که یا مصرف در بازار افزایش یافته و یا این که در تامین برخی از اقلام کمبودی وجود داشته باشد، اما با این وجود هیچ یک از این دو حالت تاکنون در بازار مشاهده نشده است.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه افزایش قیمت اخیر میلیکرد متاثر از دلایل مختلفی است که البته از منظر اعضای اتحادیه، هیچ توجیه منطقی و در عین اقتصادی ندارد. زمانی که صحبت از افزایش دستمزد و یا رشد کرایه حمل و نقل صحبت می‌شود، بر اساس آن می‌توان به نحوی رشد قیمت کالا‌های فولادی را توجیه کرد، اما در چنین مواقعی متاسفانه ریشه این افزایش قیمت‌ها در برخی از اتاق‌ها و یا دست‌های پشت پرده جستو و جو کرد.

رستگار‌پور خاطر نشان کرد: در حال حاضر تنظیم‌گری بازار فولاد در دست متولیان اصلی بازار قرار ندارد بلکه این امر در اختیار دست‌های پشت پرده‌ای است که به دنبال آنند که با افزایش قیمت برخی از مواد اولیه استراتژیک در ساخت مسکن، سیاست دولت در تولید یک میلیون مسکن را به چالش بکشانند.

این فعال اقتصادی توضیح داد: مطمئنا همزمان با این که قیمت مصالح ساختمانی مهمی همچون میلیگرد، تیر آهن و یا حتی سیمان افزایش پیدا کند به تبع آن هزینه تولید برای احداث مسکن نیز به همان میزان بالا می‌رود، به همین خاطر دولت نه برای کنترل بازار بلکه حداقل برای اجرای هر چه بهتر سیاست‌های کلان خود دست مافیا را از این بازار کوتاه کند.

وی تشریح کرد: قیمت هر کیلو آهن در بهمن سال ۱۴۰۰ رقمی بالغ بر ۱۶ هزار تومان بوده است، اما اکنون و با گذشت کمتر از یک ماه از سال ۱۴۰۱ هر کیلو آهن با افزایش قیمت ۲ هزار تومانی به کیلویی ۱۸ هزار تومان رسیده است این درحالی است که نمی‌توان دلیل منطقی و یا اقتصادی را برای این اتفاق معرفی کرد.

رستگار پور تاکید کرد: در حال حاضر تولیدکنندگان فولاد به منظور افزایش صادرات این محصول در سال ۱۴۰۱ معتقدند که قیمت‌گذاری آن باید بر اساس قیمت‌های جهانی انجام شود برخلاف ایشان، توزیع‌کنندگان آهن و فولاد معتقدند که در ابتدا امر به جای افزایش صادرات باید نیاز بازار داخلی تامین شود سپس تولیدکننده ظرفیت خود را بر روی صادرات متمرکز سازد.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران متذکر شد: در کنار تامین نیاز بازار داخل، همچنین قیمت محصولات باید بر اساس ریال تنظیم شود نه دلار چرا که تمامی مراحل هزینه تولید و توزیع آن بر اساس ریال انجام می‌شود.

وی در ادامه درباره آخرین وضعیت تقاضا محصولات فولادی در آستانه فصل افزایش ساخت و ساز مسکن گفت: در حال حاضر رقمی بالغ بر ۱۰ تا ۱۲ میلیون تن محصولات فولادی بیش از مصارف بازار داخلی تولید می‌شود لذا این حجم از تولید می‌تواند در روند صادرات تاثیر مثبتی داشته باشد؛ با توجه به این مسئله کمبودی در بخش عرضه در بازار آهن و فولاد حس نمی‌شود، اما با این وجود ما شاهد افزایش قیمت این محصولات هستیم

رستگارپور در پایان تاکید کرد: در کنار عرضه، میزان تقاض برای خرید میلگرد و دیگر نحصولات آهنی و فولادی هم در شرایط مناسب و تعادلی قرار دارد در نتیجه اگر هم تقاضای اضافه‌ای در بازار وجود داشته باشد، آن تقاضا کاذب است. متاسفانه عده‌ای با استفاده از همین تقاضای کاذب در حال بازار‌سازی و قیمت‌گذاری هستند به همین خاطر دولت ویا به بیانی دیگر وزارت صمت برای کنترل بازار باید از بروز چنین اقداماتی جلوگیری کند.

منبع: بازارنیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده