تاریخ: ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۱۵
بازدید: ۱۲۴
کد خبر: ۲۵۴۸۵۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

اجرای طرح عرضه لوازم‌یدکی خودرو با ارائه شناسه و کد رهگیری کالا در خراسان‌شمالی

‌می‌متالز - معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صمت خراسان‌شمالی گفت: طرح عرضه لوازم‌یدکی خودرو با ارائه شناسه و کد رهگیری کالا در این استان آغازشده است و بر این اساس در اولویت اول، فروش و نصب باطری و کمک‌فنر خودرو بدون این مشخصات تخلف محسوب می‌شود.

به گزارش می‌متالز، علی وفاخواه افزود: یکی از راهکار‌های حمایت از تولید داخل و عرضه کالا‌های باکیفیت بالا، مبارزه با قاچاق کالا و عرضه محصولات باکیفیت پایین و تقلبی است.

وی یادآور شد: مهم‌ترین اقلامی که به علت حساسیتی که در بحث تلفات مالی و جانی برای مردم‌دارند و مرتبط با خودرو است، استفاده از قطعات بی‌کیفیت و تقلبی لوازم‌یدکی در خودرو‌ها همچنین استفاده از لوازم‌یدکی قاچاق است.

وفاخواه عنوان کرد: به علت حساسیت این موضوع، اولویت طرح مبارزه با قاچاق لوازم‌یدکی و جلوگیری از عرضه لوازم‌یدکی تقلبی خودرو است و در حوزه لوازم‌یدکی نیز با توجه به آغاز اجرای طرح، اولویت به ۲ محصول باطری و کمک‌فنر خودرو داده‌شده است.

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صمت خراسان‌شمالی ادامه داد: در این طرح تمامی کارخانه‌های تولید لوازم‌یدکی باطری و کمک‌فنر خوردو مکلف هستند به ازای هر نوع کالای تولیدی خود، یک شناسه کالا از سامانه جامع تجارت دریافت کرده و برای محصولاتی که در طول سال تولید می‌کنند کد رهگیری دریافت کنند.

وی افزود: در زمان فروش محصولات نیز درج شناسه کالا و کد رهگیری بر روی محصول الزامی است و پس از مدتی که تولیدات قبلی در سطح بازار به اتمام می‌رسد، نباید به‌هیچ‌عنوان باطری خودرو یا کمک فنر خودرویی که فاقد شناسه کالا و کد رهگیری است مشاهده شود.

وفاخواه تأکید کرد: مسئولیت نصب هر نوع کمک‌فنر خودرو و باطری فاقد شناسه بر روی خودرو‌های مشتریان بر عهده تعمیرکار و مکانیک خواهد بود و درصورتی‌که اتفاقی برای خودرو و صاحب آن بیفتد و تلفات جانی و مالی رخ دهد، بخشی از مسئولیت آن با نصب کنندگان کالا‌های یدکی غیراستاندارد است و با پیگیری‌های قضایی‌ای از سوی آسیب دیدگان، آن‌ها باید پاسخگو باشند.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده