تاریخ: ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۲۶
بازدید: ۲۲۶
کد خبر: ۲۵۵۲۲۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در مراسم تکریم و معارفه مدیریت گمرک خراسان شمالی اعلام شد:

افزایش ۵۲ درصدی صادرات کالا از گمرک خراسان شمالی/ پیش بینی ۱۰۰ میلیون دلاری صادرات کالا از استان در سال جاری

‌می‌متالز - امروز در مراسم تکریم و معارفه مدیریت گمرک خراسان شمالی از افزایش ۵۲ درصدی صادرات کالا از گمرک خراسان شمالی در سال ۱۴۰۰ همچنین پیش بینی ۱۰۰ میلیون دلاری صادرات کالا از استان به بازار‌های هدف در سال جدید خبر داده شد.

به گزارش می‌متالز، امروز در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل گمرک خراسان شمالی، جواد جعفری، مدیرکل پیشین گمرک خراسان شمالی، تکریم و برای مسوولیت مدیر گمرک شهرستان مشهد همچنین ناظر گمرکات خراسان رضوی معرفی شد.

جعفری در این مراسم اظهار کرد: پس از ایجاد و آغاز به کار گمرک خراسان شمالی اقدامات لازم در راستای ارائه خدمات گمرکی هر چه بهتر به بازرگانان و تولیدکنندگان خراسان شمالی در زمینه انجام صادرات و واردات کالا از این گمرک انجام شده است.

وی تصریح کرد: با اقدامات انجام شده نیازی نیست که بازرگانان و تولیدکنندگان خراسان شمالی برای دریافت خدمات گمرکی به سایر استان‌ها مراجعه کنند.

مدیرکل پیشین گمرک خراسان شمالی همچنین عنوان کرد: در حال حاضر گمرک خراسان شمالی چندین دفتر در واحد‌های تولیدی صادرات گرا در استان فعال کرده است که خدمات گمرکی با سرعت بیشتر به متقاضیان برای صادرات کالا ارائه شود.

وی همچنین عنوان کرد: خراسان شمالی از ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه صادرات برخوردار است که باید مسئولان اجرایی استان برای فرآوری و صادرات آن‌ها اقدام کنند تا این ظرفیت‌ها بالفعل و صادرات گرا شوند.

در عین حال، جعفری اعلام کرد: در سال ۱۴۰۰ در مجموع به ارزش ۱۲۵ میلیون دلار کالا از خراسان شمالی، صادر و به خراسان شمالی وارد شد.

وی افزود: ۶۸ میلیون دلار آن، صادرات کالا و ۵۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار آن، واردات کالا بوده اند.

مدیرکل پیشین گمرک خراسان شمالی خاطرنشان کردک در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۹۹ صادرات کالا از خراسان شمالی به لحاظ ارزشی ۵۲ درصد و واردات کالا به خراسان شمالی به لحاظ ارزشی ۲۲ درصد افزایش داشته است.

وی همچنین گفت: در سال ۱۴۰۰ به وزن ۷۶ هزار تن کالا از خراسان شمالی، صادر و به وزن ۳۰ هزار تن کالا به خراسان شمالی وارد شد.

جعفری یادآور شد: در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۹۹ به لحاظ وزنی صادرات کالا از خراسان شمالی تا ۵۷ درصد منفی بود.

وی در ادامه درباره کالا‌های صادر شده و وارد شده طی سال ۱۴۰۰ نیز اظهار کرد: بیشترین کالا‌هایی که از خراسان شمالی به بازار‌های هدف صادر می‌شوند شامل کود اوره، شمش آلومینیوم، محصولات فولادی، رب گوجه فرنگی ماکارونی و زعفران هستند.

مدیرکل پیشین گمرک خراسان شمالی افزود: آنچه که موجب شده است که در خراسان شمالی صادرات کالا را به لحاظ وزنی کاهش و به لحاظ ارزش صادراتی افزایش دهد جایگزینی صادرات شمش آلومینیوم بجای صادرات پودر آلومینا در استان بوده است که ارزش افزوده صادرات را از استان بیشتر کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ بیشترین کالا‌های وارداتی به استان نیز شامل مواد اولیه واحد‌های تولیدی، ماشین آلات و برنج بوده اند.

در عین حال، جعفری اعلام کرد: پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۰۱ سقف ارزش صادرات کالا از خراسان شمالی به ۱۰۰ میلیون دلار برسد.

مدیرکل پیشین گمرک خراسان شمالی گفت: با توجه به اینکه مجتمع فولاد اسفراین برنامه توسعه‌ای در دستور کار دارد همچنین مجتمع آلومینای جاجرم نیز برای تولیدات شمش آلومینیوم خود بازاریابی‌های جدیدی را انجام داده است، بنابراین پیش بینی می‌شود که در سال ۱۴۰۱ ارزش صادرات کالا از خراسان شمالی به ۱۰۰ میلیون دلار برسد.

در این مراسم، زبیدی، معاون حقوقی و نظارت گمرک ایران نیز اظهار کرد: از عباس باقری، سرپرست مدیریت گمرک خراسان شمالی انتظار است که مسیر توسعه‌ای مدیر پیشین را ادامه دهد.

زبیدی افزود: در عین حال، از رویکرد و نظرات کارشناسان در حوزه گمرک نیز بهره برداری کنند.

معاون حقوقی و نظارت گمرک ایران خواستار شد: انتظار است که تقاضا‌های مردم خراسان شمالی در زمینه دریافت خدمات گمرکی در داخل استان پاسخ داده شود تا مردم مجبور نشوند که برای حل مسائل خود به گمرک استان مراجعه کنند.

امروز، طی مراسمی جواد جعفری، مدیرکل پیشین گمرک خراسان شمالی تکریم و به عنوان مدیر گمرک شهرستان مشهد همچنین ناظر گمرکات خراسان رضوی معرفی شد.

همچنین عباس باقری نیز به عنوان سرپرست مدیریت گمرک خراسان شمالی معرفی شد.

منبع: عصر اترک

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده