تاریخ: ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۱۹
بازدید: ۱۷۵
کد خبر: ۲۴۶۷۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صادرات امسال خراسان شمالی از مبدا گمرک استان به ۴۴ میلیون دلار رسید

‌می‌متالز - مدیر گمرک خراسان شمالی گفت: از ابتدای سال تاکنون صادرات این خطه که از مبدا گمرک استان انجام شد به ۴۴ میلیون دلار رسیده است که از لحاظ ارزش ۶ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش دارد.

به گزارش می‌متالز، جواد جعفری روز چهارشنبه در جلسه‌ای که به مناسبت روز جهانی گمرک برگزار شد اظهار داشت: در عین حال وزن صادرات استان از ۱۵۱ هزار تن به ۴۹ هزار تن رسیده است که کاهشی ۶۶درصدی را نشان می‌دهد.

وی یکی از علل افزایش ارزش صادرات را صادرات شمش آلومینیم به استان بیان کرد و گفت: تا قبل از این پودر آلومینیا با قیمت تنی ۶۴۰ دلار صادر می‌شد که هم اکنون پودر آلومینا به صورت شمش صادر می‌شود.

جعفری گفت: قیمت شمش آلومینیوم در هر تن دو هزار و ۶۲۰ دلار است و ارزش افزوده آن بالا رفته و به همین دلیل ارزش صادرات استان افزایش یافته است.

وی با بیان این که صادرات محصولات پتروشیمی به بازار‌های هدف کم شده است، اظهار داشت: همین امر وزن صادرات را کاهش داده است.

مدیر گمرک خراسان شمالی خاطرنشان کرد: امسال ارزش واردات استان ۴۱ میلیون دلار بود که به نسبت مدت مشابه سال قبل۲۳ درصد افزایش دارد

جعفری گفت: محصولات پتروشیمی، مقاطع فولادی، پودر کریستال ملامین، ورقه‌های اسفنجی، محصولات پلاستیکی، رب گوجه فرنگی، بلوک بتنی، اسید سیتریک خوراکی، هیدروکسید سدیم، زعفران، محصولات کشاورزی (خربزه، گل کلم، کلم پیچ، کرفس) از کالا‌های صادراتی خراسان شمالی به خارج از کشور است.

وی کشور‌های افغانستان، آذربایجان، گرجستان، ایتالیا، عراق و اتریش را از جمله مقاصد صادراتی عنوان کرد و گفت: بیشترین مراودات اقتصادی خراسان شمالی در این بازه زمانی با افغانستان بوده است.

وی بیشتر کالا‌های وارداتی به گمرک خراسان شمالی را برنج، ماشین آلات و خط تولید بیان کرد و افزود: این واردات از کشور‌های چین، ترکیه، پاکستان، هند، عمان و آلمان انجام شده است.

خراسان شمالی با دارا بودن ۳۱۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان فاقد معبر باز گمرکی است. این استان ۸۶۳ هزار نفری در شمال شرق کشور قرار دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی استان خراسان شمالی (ایرنا)

عناوین برگزیده