تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۹:۵۲
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۲۵۵۸۵۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

عبور حجم مبادلات گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه از مرز۶۰۰ میلیون دلار

‌می‌متالز - مدیر گمرکات منطقه ویژه اقتصادی کاوه از عبور حجم مبادلات تجاری این منطقه از مرز ۶۰۰ میلیون دلار در سال گذشته خبر داد.

به گزارش می‌متالز، فرامرز امیدی گفت: این گمرک در سال جاری که توسط رهبر معظم انقلاب به عنوان سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها نامگذاری شده است همانند سنوات گذشته در کنار واحد‌های تولیدی و صنعتی خواهد بود تا در عرصه تامین مواد اولیه جهت تولید محصولات خود با مشکلی روبرو نشوند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۵۵۰ هزار تن انواع کالا از این منطقه صادرات شده است، گفت: ارزش این کالا‌ها به بیش از ۲۳۳ میلیون دلار رسیده که به ۶۲ کشور توسط ۱۳۷ فعال تجاری در حوزه صادرات غیر نفتی، صادر شده که نسبت به سال گذشته ٢١ درصد از نظر ارزشس افزایش داشته است.

امیدی خاطرنشان کرد: عمده کالا‌های صادر شده از این گمرک طی این مدت هیدروکربن سبک و فرآورده‌های نفتی، قوطی آلومینیومی و درب آسان بازشو، آبگرمکن و قطعات، آبمیوه و رانی، انواع شیشه و مصنوعات شیشه‌ای، روغن مصرف شده پخت و پز، کاشی و سرامیک، رول گالوانیزه، رول دستمال کاغذی، کاغذ کارتن سازی و. بوده که کشور‌هایی نظیر افغانستان، عراق، پاکستان، ایتالیا، ترکیه، سوریه، ترکمنستان، آذربایجان، بلغارستان، ارمنستان، قطر و رومانی عمده خریداران کالا‌های ایرانی از طریق این گمرک بوده اند.

مدیر گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه با اشاره به کالا‌های ترخیصی از گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه افزود: واردات این گمرک طی این مدت مقدار ١٢٤ هزار تن انواع کالا به ارزش تقریبی ٣٧١ میلیون دلار بوده که واردات موقت مواد اولیه این گمرک طی این مدت مقدار ٢٤ هزار تن انواع کالا به ارزش تقریبی ٢٠ میلیون دلار برآورد شده است.

وی افزود: مقدار ۱۰۰ هزار تن انواع کالا به ارزش تقریبی ۳۵۱ میلیون دلار واردات قطعی بوده که توسط ۱۲۸ فعال تجاری از ۴۶ کشور جهان وارد گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه شده که پس از ترخیص وارد کشور شده است.

امیدی عمده کالای وارداتی را اقلام سرمایه ای، واسطه‌ای و مواد اولیه مورد نیاز واحد‌های تولیدی مستقر در شهرصنعتی کاوه، استان‌ها و شهرستان‌های همجوار ساوه اعلام کرد.

وی اضافه کرد: کویل آلومینیوم، مواد اولیه تولید، مواد اولیه پوشک، پاکت آبمیوه و درب پاکت، کنستانتره و پوره میوه، اجزاء و قطعات تیوولی، مواد اولیه بهداشتی، ماشین آلات و اجزاء و قطعات، اجزاء و قطعات یخچال، مواد اولیه خوراکی و کامیون کشنده بخش اعظم کالا‌های وارداتی بوده اند که عمدتا از کشور‌های امارات متحده عربی، هند، چین، ترکیه، کره، تایلند، آلمان، ایتالیا، اتریش و چک از طریق این گمرک به کشور وارد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن ترخیص شده‌اند.

به گفته این مقام مسوول در این مدت مقدار ۱۳۸ هزار تن انواع کالا به ارزش ۶۴۸ میلیون دلار به صورت ترانزیت خارجی وارد منطقه ویژه اقتصادی کاوه شده است.

وی افزود: این گمرک در راستای حمایت واقعی و عملی جهت تحقق شعار سال سعی و تلاش نموده که با استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی و مقرراتی، اعمال بسته‌های حمایتی گمرک ایران در رویه‌های صادرات و واردات کالا و بازدید‌های میدانی از واحد‌های تولیدی در کنار واحد‌های تولیدی و صنعتی باشد تا شرکت‌های تولیدی بتوانند در این عرصه سخت با وجود تحریم‌های ظالمانه از بابت ترخیص مواد اولیه خارجی و ماشین آلات خط تولید وارده به گمرک دغدغه خاطری نداشته و تنها در اندیشه رونق تولید، ایجاد و افزایش اشتغال پایدار باشند.

منبع: خبرگزاری فارس استان مرکزی

عناوین برگزیده