تاریخ: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۸:۲۹
بازدید: ۴۶
کد خبر: ۳۱۲۶۵۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

عبور حجم مبادلات تجاری گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه از مرز۳۰۰ میلیون دلار

‌می‌متالز - مدیر گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه از عبور حجم مبادلات واردات و صادرات این گمرک از سیصد میلیون دلار در چهار ماهه ابتدایی سال جاری خبر داد.

به گزارش می‌متالز، فرامرز امیدی صبح امروز گفت: در چهار ماهه سال ۱۴۰۲ حدود ۱۶۳ هزار تن انواع کالا‌های صادراتی به ارزش بیش از ۷۴.۵ میلیون دلار از گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه به ۵۴ کشور توسط ۱۰۰ فعال تجاری در حوزه صادرات غیر نفتی صادر شده است.

وی افزود: عمده کالا‌های صادر شده از این گمرک طی این مدت هیدروکربن سبک و فراورده‌های نفتی، شیشه و مصنوعات شیشه‌ای (بلورجات)، قوطی آلومینیومی و درب آسان بازشو، رول دستمال کاغذی، آبمیوه و رانی، شمش فولادی، کاشی یا سرامیک، آبگرمکن و قطعات، کیک، روغن صنعتی برای مصارف عمومی، کولرآبی و. بوده است.

به گفته وی کشور‌های عراق، افغانستان، ترکیه، پاکستان، آذربایجان، هلند، ایتالیا، ترکمنستان، ارمنستان و امارت عمده خریداران کالا‌های ایرانی از طریق این گمرک بوده اند.

امیدی در ادامه با اشاره به حجم کالا‌های ترخیصی از گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه نیز گفت: میزان واردات قطعی و موقت این گمرک طی این مدت مقدار ۷۰.۵ هزارتن انواع کالا به ارزش تقریبی ۲۲۷.۵ میلیون دلار بوده که توسط ۱۰۳ فعال تجاری از ۳۸ کشور جهان وارد گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه شده است.

مدیر گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه با بیان اینکه کالا‌های وارداتی پس از طی روال قانونی و ترخیص وارد کشور گردیده اند اضافه کرد: عمده کالای وارداتی اقلام سرمایه ای، واسطه‌ای و مواد اولیه مورد نیاز واحد‌های تولیدی مستقر در شهرصنعتی کاوه و استان‌ها و شهرستان‌های همجوار ساوه از قبیل فویل آلومینیومی، ماشین آلات و اجزاء و قطعات، پاکت آبمیوه و درب پاکت، مواد اولیه تولید، مواد اولیه پوشک، خمیرالیاف، مغزتخمه و بادام زمینی، پوره و تکه میوه، کنسانتره، طعم دهنده‌ها، اجزاء و قطعات یخچال، مواد اولیه تولید سیگار، مواد اولیه دارویی و... بوده است

به گفته وی عمده کالا‌های وارداتی از کشور‌های امارات متحده عربی، چین، ترکیه، عراق، هند، آلمان، اتریش، انگلستان، تایلند، سوئیس، کره، یونان و .. از طریق این گمرک به کشورمان وارد گردیده است.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه فرآیند ترخیص در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت می‌گیرد گفت: در بحث واردات از نظر ارزش ۸۰ درصد و از نظر وزنی ۹۲ درصد نسبت به چهار ماهه سال ۱۴۰۱ افزایش را شاهد بودیم.

امیدی گفت: همچنین در این مدت مقدار ۷۸ هزار تن انواع کالا به ارزش ۲۸۴ میلیون دلار به صورت ترانزیت خارجی وارد منطقه ویژه اقتصادی کاوه گردیده است که از نظر ارزش ۳۴ درصد و از نظر وزنی ۵۰ درصد نسبت به چهار ماهه اول سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است.

مدیر گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه گفت: این گمرک در راستای حمایت واقعی و عملی جهت تحقق شعار سال جاری از طرف مقام معظم رهبری یعنی مهار تورم و رشد تولید، سعی نموده با استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی و مقرراتی، اعمال بسته‌های حمایتی گمرک ایران در رویه‌های صادرات و واردات کالا و بازدید‌های میدانی از واحد‌های تولیدی، ترخیص نسیه کالا، ترخیص درصدی کالا، اخذ ضمانت نامه بانکی، همکاری و مساعدت سازمان‌های همجوار شهرستانی و استانی، فرآیند ترخیص و تامین مواد اولیه و ماشین آلات واحد‌های تولیدی و صنعتی را تسریع و تسهیل نمایند.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده