تاریخ: ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۰۷
بازدید: ۱۲۸
کد خبر: ۲۹۷۱۱۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در سال ۱۴۰۱؛

حجم مبادلات تجاری گمرک کاوه از مرز یک میلیارد و یکصد میلیون دلار گذشت

‌می‌متالز - مدیر گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه گفت: حجم مبادلات تجاری (واردات و صادرت) این گمرک در سال ۱۴۰۱ از مرز یک میلیارد و یکصد میلیون دلار گذشت.

به گزارش می‌متالز، فرامرز امیدی اظهار کرد: در سال گذشته ۶۳۲ هزار تن انواع کالا‌های صادراتی به ارزش ۳۰۶ میلیون دلار از گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه به ۶۲ کشور توسط ۱۶۶ فعال تجاری در حوزه صادرات غیر نفتی صادر شده است که در مقایسه با سال۱۴۰۰ حدود ۳۱ درصد از نظر ارزشی و ۱۵ درصد از نظر وزنی افزایش داشته است.

وی گفت: عمده کالا‌های صادر شده از این گمرک طی این مدت هیدروکربن سبک و فرآورده‌های نفتی، قوطی آلومینیومی و درب آسان بازشو، آبمیوه، انواع شیشه و مصنوعات شیشه‌ای (بلورجات)، آبگرمکن و قطعات آن، کاشی، رول گالوانیزه، رول دستمال کاغذی، مفتول مسی و. بوده است و طی این مدت کشور‌های افغانستان، عراق، ترکیه، پاکستان، آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان، امارات، سوریه، ایتالیا و … عمده خریداران کالا‌های ایرانی از طریق این گمرک بوده اند.

وی با اشاره به کالا‌های ورودی به گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه اظهار کرد: در این مدت ۱۹۲ هزار تن انواع کالا به ارزش ۸۰۲ میلیون دلار به صورت ترانزیت خارجی وارد گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه شده که از نظر ارزشی ۲۴ درصد و از نظر وزنی ۳۸ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است.

امیدی گفت: میزان واردات قطعی و ورود موقت این گمرک طی این مدت ۱۷۲ هزار تن انواع کالا به ارزش ۵۲۲ میلیون دلار بوده که از این مقدار ۱۴۶ هزار تن انواع کالا به ارزش تقریبی ۵۰۰ میلیون دلار واردات قطعی بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۴۰ درصد افزایش داشته است. ابن اقلام توسط ۱۳۲ فعال تجاری از ۴۷ کشور جهان وارد گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه شده که پس از انجام تشریفات قطعی گمرکی، ترخیص و وارد کشور شده اند و مقدار ۲۶ هزار و ۵۰۰ تن مواد اولیه واحد‌های تولیدی به ارزش ۲۲ میلیون دلار نیز ورود موقت شده است.

وی افزود: عمده کالای وارداتی، اقلام سرمایه ای، واسطه‌ای و مواد اولیه مورد نیاز واحد‌های تولیدی مستقر در شهر صنعتی کاوه و استان‌ها و شهرستان‌های همجوار ساوه از قبیل کویل آلومینیوم، مواد اولیه پوشک، ماشین آلات و اجزا و قطعات خط تولید، پاکت آبمیوه و درب پاکت، کنستانتره و پوره میوه، اجزا و قطعات تیوولی، مواد اولیه بهداشتی، مغز تخمه و بادام زمینی، خمیر آلیاف، قطعات یخچال و ... بوده اند که عمدتا از کشور‌های امارات متحده عربی، ترکیه، چین، هند، قطر، کره، عراق، آلمان، ایتالیا، تایلند، چک، برزیل و ... ازطریق این گمرک به کشورمان وارد شده اند.

مدیر گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه گفت: این گمرک در راستای حمایت واقعی و عملی جهت تحقق شعار سال جاری تلاش خواهد کرد با استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی و مقرراتی، اعمال بسته‌های حمایتی گمرک ایران در رویه‌های صادرات و واردات کالا، بازدید‌های میدانی از واحد‌های تولیدی، ترخیص نسیه و درصدی کالا‌های وارداتی، پذیرش ضمانتنامه‌های بانکی بابت حقوق ورودی و با همکاری و مساعدت‌های سایر دستگاه‌های همجوار استانی و شهرستانی جهت رفع مشکلات واحد‌های تولیدی و صنعتی تلاش کند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده