تاریخ: ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۴۳
بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۲۵۵۸۷۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ثبات قیمت سنگ آهن دریایی چین نسبت به هفته گذشته

‌می‌متالز - با توجه به افزایش بسیار ناچیز در معاملات آتی سنگ آهن و کاهش علاقه به خرید، قیمت سنگ آهن دریایی چین نسبت به هفته قبل تقریبا ثابت بود.

قیمت سنگ آهن دریایی چین

به گزارش می‌متالز، قیمت سنگ آهن دریایی چین در روز دوشنبه (۱۸ آوریل) در کنار افزایش اندک در معاملات آتی سنگ آهن و قرارداد‌های ماهانه، در میان علاقه محدود به خرید، ثابت ماند.

عوامل کلیدی موثر بر قیمت سنگ آهن دریایی چین

معامله گران اعلام کردند بیشترین قرارداد معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه سپتامبر در بورس کالای دالیان (DCE) در روز معاملاتی دوشنبه (۱۸ آوریل) با قیمت بالا بسته شد.

به نقل از منابع خبری قیمت پایانی سنگ آهن در بورس کالای دالیان در روز دوشنبه نسبت به قیمت پایانی روز جمعه که در محدوده ۹۱۵.۵۰ یوان (۱۴۴ دلار) در هر تن بود، افزایش ۰.۷۱ درصدی را تجربه کرده است.

فعالان بازار گزارش دادند این روند در قرارداد‌های سوآپ ماه آینده در بورس سنگاپور نیز منعکس شد.

طبق تحلیل منابع بازار تا ساعت ۵:۴۴ بعدازظهر روز دوشنبه به وقت سنگاپور بیشترین معاملات سنگ آهن مربوط به ماه می‌نسبت به روز جمعه که برابر ۱۵۴.۴۰ دلار در هر تن بود، حدود ۰.۵ دلار در هر تن افزایش یافته است.

یک تاجر مستقر در شانگ‌های در مورد فعالیت تجاری در بازار دریایی اظهار کرد: فعالیت تجاری محدودی در بازار سنگ آهن دریایی چین مشاهده شده است. فقط چندین پیشنهاد قیمت ثابت در بازار در برابر علاقه خرید محدود شنیده شده است.

این تاجر در ادامه تصریح کرد: تقاضای داخلی برای محصولات فولادی پایین دستی همچنان نسبتاً کم بوده و اکثر پروژه‌های تولیدی و ساختمانی در سرتاسر شانگ‌های و مناطق اطراف آن همچنان به دلیل بیماری همه گیر کووید ۱۹ تحت تعلیق هستند.

یک منبع تاجر مستقر در شاندونگ در مورد عملیات حمل و نقل گفت: عملیات حمل و نقل در تانگشان به دنبال کاهش محدودیت‌های حمل و نقل با کامیون شروع به کاهش کرده است و گزارش شده است که چندین کارخانه شروع به ذخیره مجدد موجودی مواد خام کرده اند.

وی در ادامه تصریح کرد: با این وجود، عملیات حمل و نقل در بیشتر بخش‌های شرق و شمال چین به دلیل محدودیت‌های موجود همچنان با مشکل مواجه است و اکثر کارخانه‌ها در حمل و نقل مواد خام دچار مشکل شده اند.

یک منبع کارخانه مستقر در استان هبی در مورد فعالیت تجاری در بنادر اظهار کرد: فعالیت تجاری در بنادر چین در مقایسه با هفته گذشته تقویت شده و کارخانه‌های بیشتری از تانگشان محموله‌های سنگ آهن دریایی را تهیه کردند تا سطح موجودی پایین را تامین کنند.

شاخص قیمت سنگ آهن

ارزیابی فست مارکت برای سنگ آهن دریایی چین به صورت زیر است: قیمت سنگ آهن فاین ۶۲٪ در روز دوشنبه (۱۸ آوریل) حدود ۱۵۳.۰۳ دلار در هر تن cfr چینگدائو بود. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به روز قبل افزایش ۰.۷۸ دلار در هر تن را تجربه کرده است.

همچنین سنگ آهن فاین کم آلومینا ۶۲٪ در روز دوشنبه حدود ۱۵۶.۶ دلار در هر تن cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل با افزایش ۰.۶۷ دلار در هر تن روبرو بوده است.

قیمت پرمیوم سنگ آهن ۵۸٪ درجه بالا در تاریخ ۱۸ آوریل در حدود ۱۳۴.۷۷ دلار در هر تن cfr چینگدائو شنیده شد. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به روز قبل حدود ۱.۰۳ دلار در هر تن افزایش یافته است.

سنگ آهن فاین ۶۵٪ با مبدا برزیل در روز دوشنبه در حدود ۱۷۹.۱۰ دلار در هر تن cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز‌های قبل با افزایش ۳.۱ دلار در هر تن همراه بود.

همچنین در تاریخ ۱۸ آوریل پرمیوم سنگ آهن لامپ ۶۳٪ با مبدا استرالیا حدود ۰.۳۰۰۰ دلار در هر تن متریک خشک (dmtu) cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل بدون تغییر بود.

قیمت سنگ آهن فاین ۶۲٪ نیز در روز دوشنبه حدود ۱۰۳۳ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب fot چینگدائو بود. باید توجه داشت که این قیمت معادل ۱۵۰.۸ دلار به ازای هر تن متریک خشک برای سنگ آهن فاین ۶۲ درصد با مبدا چین می‌باشد. این در حالی است که قیمت اعلام شده نسبت به روز‌های قبل با افزایش ۲۰ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب همراه بوده است.

شنیده‌ها از بازار

یک منبع خریدار مستقر در شمال چین در مورد محدودیت‌ها در بازار سنگ آهن اظهار کرد: محدودیت‌های موجود در بازار سنگ آهن دریایی چین در حال حاضر چیز جدیدی نیست. کارخانه‌ها قبلاً مجوز‌های مناسبی برای زنجیره لجستیکی خود به منظور ادامه فعالیت دریافت کرده اند؛ بنابراین تأثیر محدودیت‌های Covid-۱۹ در تانگشان محدود می‌باشد. با این حال، اکثر دولت‌های استانی در حال برنامه ریزی برای ادامه نظارت دقیق بر مناطق دارای موارد مثبت کووید ۱۹ در حال ظهور و پیروی از سیاست سختگیرانه و بدون مسامحه نسبت به ویروس پس از گزارش مرگ و میر مرتبط با ویروس در شانگ‌های هستند.

معاملات سنگ آهن انجام شده در بازار

به نقل از فعالان بازار شرکت معدنی Vale در بستر تجاری Globalore، حدود ۱۹۰۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۶۵٪ نوع کاراجاس را در تاریخ ۱۸ آوریل با قیمت ۱۷۹.۱۰ دلار در هر تن cfr چین مورد معامله قرار داد. زمان بارگیری این محموله ۱۷ آوریل می‌باشد.

همچنین شرکت معدنی Vale مناقصه دیگری برای سنگ آهن فاین ۵۶.۹۴٪ نوع Sinter Fines Guaiba انجام داد و این محصول را با قیمت ۱۲۰.۵ دلار در هر تن cfr چین (بر اساس آهن ۶۲ درصد) معامله کرد. زمان ارسال بارنامه برای این محموله مورخ ۱۰ آوریل بوده است.

به نقل از معامله گران در ریوتینتو که مرکز تجارت سنگ آهن پکن می‌باشد حدود ۱۷۰۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۵۸.۸٪ نوع SP۱۰ در تاریخ ۱۸ آوریل با میانگین سنگ آهن فاین ۶۲٪ مربوط به ماه می‌به اضافه یک تخفیف ۱۹.۵ دلاری در هر تن معامله شد. زمان تحویل این محموله ۸ تا ۱۷ می‌تعیین شده است.

همچنین در ریوتینتو و در بستر تجاری Globalore، حدود ۱۷۰۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۶۲٪ نوع Pilbara Blend در تاریخ ۱۸ آوریل با قیمت ۱۵۳.۹ دلار در هر تن معامله شد. تاریخ تحویل این محموله مربوط به ۷ تا ۱۶ می‌است.

شاخص فعالان بازار برای انواع مختلف سنگ آهن

قرارداد‌های فعالان بازار برای سنگ آهن فاین ۶۲٪:

برآورد قیمتی انجام شده توسط متال بولتن نشان داد سنگ آهن فاین نوع Pilbara Blend در روز دوشنبه (۱۸ آوریل) در محدوده قیمت ۱۵۱.۸۴ تا ۱۵۳.۵ دلار به ازای هر تن cfr چینگدائو چین معامله شد.

به نقل از منابع خبری سنگ آهن فاین نوع Brazilian Blend در روز دوشنبه در محدوده قیمت ۱۵۴ تا ۱۶۱.۳۷ دلار به ازای هر تن cfr چین معامله شد.

برای سنگ آهن فاین نوع نیومن، فعالان بازار گزارش دادند که در تاریخ ۱۸ آوریل شاخص در حدود قیمت ۱۵.۲۷ تا ۱۵۵.۲۵ دلار به ازای هر تن cfr چین شنیده شد.

بررسی‌ها نشان داد قیمت سنگ آهن فاین نوع Mac در روز دوشنبه در محدوده ۱۴۴.۶۴ تا ۱۴۵.۸۲ دلار در هر تن cfr چینگدائو تعیین شد.

طبق برآورد‌های قیمتی انجام شده، سنگ آهن فاین نوع Jimblebar در روز دوشنبه حدود ۱۳۲.۲ تا ۱۳۵.۲۷ دلار به ازای هر تن cfr چین معامله شد.

قرارداد‌های فعالان بازار برای سنگ آهن فاین ۶۵٪ با مبدا برزیل:

با توجه به ارزیابی قیمتی انجام شده توسط متال بولتن، سنگ آهن فاین نوع کاراجاس در روز دوشنبه (۱۸ آوریل) در محدوده قیمت ۱۷۷ تا ۱۷۹.۵ دلار به ازای هر تن cfr چینگدائو معامله شد.

قیمت محموله‌های سنگ آهن در بنادر

تحلیل گران بازار اعلام کردند سنگ آهن فاین نوع Pilbara Blend در روز دوشنبه (۱۸ آوریل) در استان شاندونگ با قیمت ۱۰۰۰– ۱۰۲۰ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب خرید و فروش شد. این در حالی است که در روز پنج شنبه این نوع سنگ آهن با قیمت ۹۷۰ – ۱۰۰۵ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب معامله شد.

متال بولتن گزارش داده است آخرین محدوده معادل برای سنگ آهن فاین در روز دوشنبه در محدوده ۱۴۶ تا ۱۴۹ دلار در هر تن در بازار دریایی می‌باشد.

بورس کالای دالیان

قرارداد بیشترین معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه می‌در تاریخ ۱۸ آوریل با قیمت ۹۲۲ یوان (۱۴۵ دلار) در هر تن بسته شد. این در حالی است که قیمت این محصول ۶.۵ یوان در هر تن نسبت به قیمت بسته شده در روز جمعه افزایش داشته است.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده