تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۴۴
بازدید: ۸۰
کد خبر: ۲۵۶۲۰۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بازتاب کاهش قیمت سنگ آهن در معاملات آتی و سوآپ

‌می‌متالز - قیمت سنگ آهن دریایی در روز سه شنبه (۱۹ آوریل) در واکنش به کاهش قابل توجه قرارداد‌های آتی سنگ آهن و قرارداد‌های ماهانه آتی و در بحبوحه افت میزان معاملات، کاهش یافت.

رخداد‌های مهم بازار سنگ آهن دریایی

به گزارش می‌متالز، پر معامله‌ترین قرارداد آتی سنگ آهن برای ماه سپتامبر در بورس کالای دالیان (DCE)، در نیمه اول روز و قبل از اینکه به شدت کاهش یابد، ۳.۸۰ درصد کمتر نسبت به قیمت معاملات قبلی (۹۲۲ یوان (۱۴۵ دلار)) بسته شد.

این امر به طور مشابه در قرارداد‌های سوآپ ماه آینده در بورس سنگاپور (SGX) منعکس شد و تا ساعت ۱۸:۰۰ به وقت سنگاپور، پرمعامله‌ترین قرارداد مربوط به ماه می ۴.۱۲ دلار در هر تن در مقایسه با قیمت تسویه قبلی ۱۵۴.۸۷ دلار در هر تن کاهش یافت.

هشدار مجدد دولت چین نسبت به سفته بازی و احتکار

در بیانیه‌ای که روز سه شنبه (۱۹ آوریل) منتشر شد، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین (NDRC) اعلام کرد که به کاهش تولید ملی فولاد خام چین در سال ۲۰۲۲ برای رسیدن به اهداف خود برای مهار انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در مناطق کلیدی مانند پکن، تیانجین، هبی و دلتای رودخانه یانگ تسه ادامه خواهد داد.

همچنین، دولت چین خواستار کاهش تولید فولاد در راستای هدف خود برای دستیابی به فولاد بدون تولید کربن تا سال ۲۰۶۰ شد، حال آنکه، صنعت فولادسازی در حال حاضر حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از انتشار کربن این کشور را تشکیل می‌دهد.

کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین، در بیانیه‌ای جداگانه جهت گیری سیاست قبلی خود مبنی بر تثبیت نوسانات قیمت در کالا‌های فیزیکی را تکرار کرد و به فعالان بازار نسبت به سفته بازی و احتکار محصول هشدار داد.

میزان داد و ستد در بازار دریایی نیز نسبتاً پایین و تمایل محدودی از سوی خریداران محموله‌های مربوط به ماه می‌در لایکان وجود داشت و اکثر خریداران در تعهد به معاملات با قیمت‌های موجود مردد بودند.

به گفته یک تاجر مستقر در شاندونگ، برخی از فعالان بازار برای بقیه هفته نوسانات قیمت در بازار دریایی را پیش بینی می‌کنند و یکی از تاجران مستقر در جنوب چین نیز معتقد است قیمت‌های معامله شده در بنادر چین در راستای حرکت قیمت‌ها در بازار آتی اندکی کاهش یافته، اگرچه افزایش تمایل به خرید از برخی کارخانه‌ها که به دنبال جبران سطوح پایین موجودی بودند، حمایتی از قیمت‌های موجود کرد.

این تاجر افزود که اکثر شرکت کنندگان در مورد چشم انداز هفته‌های آینده نسبت به محصولات پایین دستی فولادی در چین نامطمئن هستند، در حالی که این کشور در تلاش برای ایجاد تعادل بین مهار بیماری همه گیر و بهبود اقتصاد است.

ارزیابی قیمت سنگ آهن

بر اساس ارزیابی‌های انجام شده قیمت سنگ آهن فاین ۶۲ درصد، سنگ آهن فاین کم آلومینای ۶۲ درصد و پریمیوم سنگ آهن فاین ۵۸ درصد گرید بالا ۱۴۹.۵۵ دلار، ۱۵۲.۹۲ دلار و ۱۳۱.۵۶ دلار در هر تن Cfr کینگدائو تخمین زده شدند که کاهش ۳.۴۸ دلاری، ۳.۶۸ دلاری و ۳.۲۱ دلاری در هر تن را تجربه نمودند.

همچنین، سنگ آهن فاین ۶۵ درصد مبدا برزیل با ۳.۹۰ دلار کاهش در هر تن ۱۷۵.۲۰ دلار در هر تن Cfr کینگدائو ارزیابی شد.

پریمیوم لامپ سنگ آهن ۶۳ درصد آهن مبدا استرالیا نیز ۰.۳۰۰۰ دلار Cfr کینگدائو به ازای هر واحد متریک بود که تغییر خاصی نداشت.

سنگ آهن مرطوب فاین ۶۲ درصد نیز ۱۰۱۷ یوان به ازای هر تن ارزیابی شد (البته قیمت سنگ آهن خشک ۶۲ درصد در بنادر چین: ۱۴۸.۴۹ دلار به آزاری هر تن محاسبه گردیده است)، که کاهش ۱۶ یوانی در هر تن را تجربه کرد.

شنیده‌ها از بازار

به نقل از منابع خبری، بازار سنگ آهن در چین به دلیل جو متناقض حاکم بین خریداران و فروشندگان در مناطق مختلف که تحت تأثیر اقدامات مهار بیماری همه گیر قرار گرفته اند کاملاً تقسیم شده است.

یکی از تاجران مستقر در شیامن در این زمینه خاطر نشان کرد که، ارتباطات سیاسی در سراسر دولت‌های محلی پیام‌های متفاوتی را در رابطه با موضع کشور در ایجاد تعادل در مبارزه با نوع Omicron در برابر فعالیت‌های اقتصادی منتقل می‌کند.

معاملات و پیشنهادات شنیده شده در بازار

بر اساس داده‌های منتشر شده، مرکز تجارت سنگ آهن پکن (کورکس)، BHP حدود ۹۰۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۶۰.۵ درصد جیمبلبار به ارزشی برابر با میانگین قیمت دو شاخص سنگ آهن ۶۲ درصدی در ماه می‌به اضافه تخفیف ۱۹.۴۵ دلاری در هر تن (برای معاملات ۲۴ می‌تا ۲ ژوئن) را معامله کرد.

در Vale نیز مناقصه ۵۰۰۰۰ تن سنگ آهن ۵۸.۴۲ درصدی بدون غربالگری Guaiba انجام شد که ارزش آن با میانگین شاخص Fastmarkets در ماه می‌برای سنگ آهن فاین ۶۲ درصد Cfr کینگدائو به اضافه تخفیف ۱۲.۸۸ دلار در هر تن برابر بود. لازم به ذکر است بارنامه این محموله برای تاریخ ۱۰ آوریل بوده است.

علاوه بر این BHP مناقصه‌ای ۱۰۰۶۱۰ تنی از سنگ آهن فاین ۵۸.۹۳ درصدی Jingbao را با قیمتی برابر با ارزش میانگین سنگ آهن ۶۲ درصد در ماه می‌به اضافه تخفیف ۲۲.۴۸ دلار در هر تن (قابل معامله در ۱۱ تا ۲۰ آوریل) را معامله خواهد کرد.

در همین حال BHP مناقصه‌ای شامل محموله ۸۳،۶۴۲ تنی از سنگ آهن فاین ۵۸.۹۳ درصدی Jingbao را در روز‌های ۱۱ تا ۲۰ آوریل با قیمتی معادل با قیمت میانگین مربوط به ماه می‌سنگ آهن ۶۲ درصد به اضافه تخفیف ۲۲.۴۸ دلار در هر تن، معامله نمود.

بر اساس داده‌های کورکس ریوتینتو نیز ۱۷۰۰۰۰ تن سنگ آهن فاین مخلوط ۶۱ درصد بندر پیلبارا را در ۲۱ – ۳۰ ماه مه در لایکان به قیمت ۱۴۷.۱۰ دلار در هر تن cfr چین، معامله کرد.

همچنین کورکس شاهد معامله ۱۰۰،۰۰۰ تنی سنگ آهن فاین ۵۷ درصد سیرالئون، به ارزش برابر با قیمت میانگین سنگ آهن ۶۲ درصد به اضافه تخفیف ۳۸ درصد بود که تحویل این محموله در ماه اردیبهشت صورت خواهد گرفت.

ارزیابی شاخص قیمت سنگ آهن

شاخص Fastmarkets برای سنگ آهن فاین درصد به شرح ذیل است: شاخص MBIOI۶۲ بر اساس سنگ آهن ۶۲ درصد نشان می‌دهد سنگ آهن فاین مخلوط بندر پیلبارا، فاین مخلوط برزیل و نیومن به ترتیب به قیمت ۱۴۸.۰۰ – ۱۵۰.۴۳ دلار، ۱۵۱.۰۰ – ۱۵۷.۸۸ دلار و ۱۴۸.۲۸ – ۱۵۲.۲۶ دلار در هر تن Cfr کینگدائو برآورد شدند.

همچنین، بر اساس ارزیابی انجام شده فاین مک و جیملبار به قیمت ۱۴۱.۱۵ – ۱۴۳.۲۷ و ۱۲۹.۱۲ – ۱۲۹.۱۲ دلار در هر تن Cfr کینگدائو تخمین زده شدند.

علاوه بر این، شاخص MBIOI۶۵ بر اساس سنگ آهن ۶۵ درصد نشان می‌دهد قیمت سنگ آهن کاراخاس ۱۷۴.۸۰ – ۱۸۴.۰۰ دلار در هر تن cfr کینگدائو می‌باشد.

ارزیابی قیمت‌های بندری / بورس کالای دالیان

سنگ آهن مرطوب فاین مخلوط بندر پیلبارا در روز سه شنبه در استان شاندونگ و شهر تانگشان ۹۸۰ تا ۱۰۱۵ یوان به ازای هر واحد متریک معامله شد، در حالی که ارزش این محصول در روز دوشنبه ۱۰۰۰ تا ۱۰۲۰ یوان بود و آخرین محدوده قیمت معاملاتی نیز معادل ۱۴۳ – ۱۴۸ دلار در هر تن در بازار دریا می‌باشد.

پرمعامله‌ترین قرارداد آتی سنگ آهن در سپتامبر در روز سه شنبه با ۸۸۷ یوان (۱۴۵ دلار) در هر تن بسته شد که ۳۵ یوان کمتر از قیمت پایانی روز گذشته بود.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده