تاریخ: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۵۴
بازدید: ۱۱۶
کد خبر: ۲۵۵۸۹۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
عضو هیات مدیره نظام مهندسی معدن استان کرمانشاه:

فرآوری، اشتغال معادن کرمانشاه را ۳ برابر می‌کند

‌می‌متالز - عضو هیات مدیره نظام مهندسی معدن استان کرمانشاه از جای خالی "اطلس سرمایه‌گذاری معدن" در کرمانشاه یاد کرد و گفت: اگر بتوانیم بر فرآوری مواد معدنی با ارزش کرمانشاه تمرکز کنیم، اشتغال این حوزه تا سه برابر قابل افزایش است.

به گزارش می‌متالز، مرتضی عزیزی با بیان اینکه امسال تمرکز بر فرآوری مواد معدنی یکی از اولویت‌های اساسی نظام مهندسی معدن کرمانشاه است، اظهار کرد: متاسفانه هم اکنون در حوزه فرآوری ضعیف هستیم.

وی با اشاره به وجود ۲۵۶ معدن در کرمانشاه که حدود ۲۰۰ مورد آن فعال است، افزود: از این تعداد ۶۰ تا ۷۰ مورد معادن طبقه دو (نیازمند اکتشاف بیشتر) هستند که مواد معدنی با ارزش‌تری دارند و امکان فرآوری آن‌ها نسبت به معادن طبقه یک (عمدتا شن و ماسه و مصالح ساختمانی) بیشتر است.

عضو هیات مدیره نظام مهندسی معدن استان کرمانشاه عمده این معادن را شامل معادن قیرطبیعی، سنگ تزیینی، منگنز، خاک صنعتی و... اعلام کرد.

عزیزی با بیان اینکه هم اکنون عمده تولیدات این معادن به صورت خام فروخته می‌شود، تاکید کرد: این امر باعث می‌شود بدون به دست آوردن ارزش افزوده مناسب، ذخایر معدنی را از دست بدهیم و حجم ذخایر در حال کم شدن است.

وی اضافه کرد: به علاوه وقتی که مواد معدنی به صورت خام فروخته می‌شود، ظرفیت کمتری برای بکارگیری نیروی انسانی در معادن داریم، اما اگر در همین ۶۰، ۷۰ معدن امکان فرآوری تولیدات فراهم شود، می‌توان اشتغال این حوزه را تا سه برابر افزایش داد.

عضو هیات مدیره نظام مهندسی معدن کرمانشاه سپس از دلایل عدم فرآوری مواد معدنی در کرمانشاه یاد کرد و گفت: یکی از مهمترین موانع نبود اطلس سرمایه‌گذاری بخش معدن در کرمانشاه است، بدین معنا که وقتی سرمایه‌گذاری قصد دارد در حوزه معدن پای کار بیاید نمی‌داند به طور دقیق چه اولویت‌ها و مزیت‌هایی در بخش معدن کرمانشاه وجود دارد.

عزیزی خاطرنشان کرد: به علاوه در کرمانشاه طرح جامع معدن و نقشه راه دقیقی هم نداریم که میزان قطعی ذخایر معادن در آن مشخص باشد و آمار و ارقام دقیقی برای اینکه سرمایه‌گذار بتواند بر اساس آن برنامه‌ریزی کند، موجود نیست.

وی موانع حقوقی و قانونی و خصوصا وجود معارضین از جمله دستگاه‌هایی مانند محیط زیست و منابع طبیعی و معارضین محلی را نیز از دیگر دلایل عدم ورود سرمایه‌گذاران به بخش معدن دانست.

عضو هیات مدیره نظام مهندسی معدن کرمانشاه از ریسک بالای سرمایه‌گذاری در بخش معدن هم یاد کرد که نزدیک به ۷۰ درصد است و باعث می‌شود بسیاری از سرمایه‌گذاران این حوزه را انتخاب نکنند و تاکید کرد: در کنار این ریسک، حمایت چندانی هم از سرمایه‌گذاران بخش معدن صورت نمی‌گیرد.

عزیزی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم امسال با تمرکز بر این موارد، حوزه فرآوری مواد معدنی را تقویت کنیم که البته در این زمینه نیازمند همراهی سایر دستگاه‌های مربوطه هم هستیم.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده