تاریخ: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۰۳
بازدید: ۱۲۴
کد خبر: ۲۵۶۱۱۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن:

نعمت معدن به نقمت برای مردم استان یزد تبدیل نشود

‌می‌متالز - دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن گفت: باید به نحوی تدبیر و برنامه ریزی شود که نعمت معدن به نقمت برای مردم استان تبدیل نشود.

به گزارش می‌متالز، محمدحسین آیت نیا، یکشنبه شب در مراسم دیدار دانشجویان با استاندار یزد اظهار داشت: اکنون که رهبر معظم انقلاب سال جدید را به نام «تولید؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین» نامگذاری کرده اند، فرصت خوبی است تا مشکلات این حوزه رفع شود.

وی افزود: هم اکنون دانشجویان مشکلات عدیده‌ای در راستای تاسیس شرکت‌های دانش بنیان و ثبت اختراعات دارند تا حدی که بروکراسی‌های موجود سبب فرار مغز‌ها و دلسردی آن‌ها شده است بنابراین ضروری است این موضوع مورد بررسی و بازنگری جدی قرار گیرد.

دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن ادامه داد: از سوی دیگر بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان در مرحله‌ای هستند که برای رشد و شکوفایی نیازمند حمایت مالی دولت هستند.

آیت نیا عنوان کرد: اشتغال فارغ التحصیلان یکی از مهمترین دغدغه دانشجویان است بنابراین درخواست می‌شود با تدابیری زمینه اشتغال دانشجویان فراهم شود، زیرا همانطور که می‌دانید نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در استان یزد بالاتر از میانگین کشوری است.

نماینده بسیج دانشجویی استان یزد تاکید کرد: موضوع دیگری که امروزه همه آحاد مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مشکلات اقتصادی است. اقتصادی که با دست درازی‌ها و سهم خواهی‌های برخی در داخل به وضع موجود رسیده است.

وی اظهار داشت: در استان ما، یزد هم با وجود اینکه رتبه دوم در شهر‌های معدنی ایران را داراست، اما ایراداتی به اقتصاد معدن و گردش مالی کلان آن وارد است. متاسفانه آنچه باید طبق قانون تحت عنوان مسوولیت اجتماعی معادن عاید مردم و توسعه استان بشود، نمی‌شود و عدم شفافیت در معادن غیر مجاز و حتی معادنی که پروانه اکتشاف اخذ کرده اند نیازمند ضمانت اجرایی برای جلوگیری از بهره برداری معادن غیرمجاز و عدم تمدید معادن کاهل در عرصه پرداخت مسوولیت اجتماعی است.

آیت نیا تاکید کرد: به اذعان همه صاحب نظران مساله آب، یکی از اساسی‌ترین معضلات یزد است، که می‌توان با اخذ درآمد حاصل از مسوولیت اجتماعی معادن، برای مشکل آب استان چاره‌ای اندیشید.

وی عنوان کرد: در این راستا شفافیت کامل، بروزرسانی تعداد معادن استان، جمع آوری حساب‌های معادن استان یزد در خود استان، نظارت بر نحوه و محل پرداخت‌های عایدی مسوولیت اجتماعی معادن ضروری است. هرچند بانیان وضع موجود با سهم خواهی‌های خود عرصه را بر توسعه استان تنگ کرده اند و انتظار است در «دولت مردمی برای ایران قوی» کلیدواژه‌های مبارزه با فساد، ناکارآمدی و اشرافیگری تحقق یابد.

آیت نیا ادامه داد: پیشنهاد می‌شود با افتتاح یک حساب واحد در استان عواید مسوولیت‌های اجتماعی در یک حساب متمرکز با شفافیت کامل جمع آوری شود تا به صورت متوازن و با در نظر گرفتن ماده ۱۸ قانون معادن (توسعه مناطق وقوع معادن) برای رشد استان کوشیده شود تا این مسوولیت اجتماعی از خطر دست درازی ها، سهم خواهی‌ها و تعارض منافع‌ها در امان باشد.

وی تاکید کرد: در راستای تبین شعار سال می‌توان گفت که یک عنصر مهم برای حل مشکلات اقتصادی جوانان این مرزو بوم اند که با بها دادن موجب رشد و بالندگی این خاک خواهند شد.

آیت نیا ادامه داد: همچنین دولتمردان وظیفه دارند تا با حمایت از تکمیل زنجیره تولید و جلوگیری از خام فروشی معادن با رعایت اصول محیط زیستی و سند آمایش سرزمینی باعث افزایش تولید و افزایش اشتغال آفرینی شوند و باید کوشید نعمت الهی معدن به نقمت برای مردم این استان تبدیل نشود.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده