تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۲۶
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۲۵۶۲۶۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

دادخواهی نافرجام صنعت سرب

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت تولیدی ریخته‌گری آذر سرب انگوران گفت: سرب، از اهمیت بالایی در میان صنایع مختلف برخوردار است و امکان توسعه این صنعت در کشور وجود دارد، اما به دنبال حمایت نکردن دولت شاهد نابودی آن طی ماه‌های اخیر هستیم.

به گزارش می‌متالز، محرمعلی شیخ‌محمدی فرد عنوان کرد: پروانه بهره‌برداری شرکت تولیدی ریخته‌گری آذر سرب انگوران در سال ۱۳۸۸ صادر شد و ما فعالیت خود را در زمینه تولید شمش سرب از سال ۱۳۹۲ در شهرک صنعتی انگوران واقع در استان زنجان آغاز کردیم. شمش سرب با استفاده از مواد خام و بازیافتی در خطوط جداگانه تولید می‌‍شود و میزان ظرفیت تولید این کارخانه، روزانه پنج تا ۱۰ تن است که بستگی به تامین ماده اولیه مورد نیاز دارد. در حال حاضر، ۳۰ نفر در مجموعه مشغول به فعالیت هستند که اگر شرایط تولید سرب در کشور بهبود پیدا نکند، ناچار به تعدیل بخشی از نیروی انسانی شاغل در شرکت خواهیم بود.

وی در خصوص نحوه تامین مواد اولیه، مطرح کرد: باتری فرسوده، عمده ماده اولیه مورد استفاده است که ما آن را از کارخانه‌های باتری‌سازی تهیه می‌کنیم. همچنین بخشی از ماده اولیه از معادن سرب و روی که دارای خاک اکسیدی و سولفیدی هستند، تامین می‌شود که ما بیشتر از خاک اکسیدی در تولید شمش سرب استفاده می‌کنیم.

با کمبود مواد اولیه مواجه هستیم

مدیرعامل شرکت تولیدی ریخته‌گری آذر سرب انگوران در ادامه به چالش‌های موجود در صنعت سرب کشور اشاره کرد و گفت: معضلات فراوانی در صنعت سرب کشور وجود دارد که متاسفانه باعث شده است ما ناچار به تعدیل نیروی انسانی و کاهش ظرفیت تولید شویم. کمبود ماده اولیه، مهم‌ترین چالشی است که گریبان‌گیر بیشتر فعالان این صنعت شده است و مشخص نیست تکلیف باتری‌های فرسوده فراوانی که در داخل کشور وجود دارد، چه می‌شود که در نهایت دست تولیدکنندگان واقعی شمش سرب از آن‌ها کوتاه است. از سوی دیگر، در حالی که تولیدکنندگان داخلی نیازمند خاک معدنی مرغوب برای تولید شمش سرب هستند، این محصول به کشور‌های همسایه و حوزه خیلج فارس صادر می‌شود.

شیخ‌محمدی فرد ضمن انتقاد از افزایش قیمت بی‌رویه حامل‌های انرژی طی سالیان اخیر، اظهار کرد: افزایش قیمت حامل‌های انرژی، از دیگر مشکلاتی است که طی ماه‌های اخیر با آن روبه‌رو شده‌ایم. بهای گاز مصرفی ماهیانه مجموعه در سال ۱۳۹۹ مبلغ ۲۰ میلیون تومان بوده و این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. یک واحد تولیدکننده کوچک شمش سرب که با چالش‌های فراوانی نیز در فرایند تولید مواجه است، چگونه می‌تواند چنین هزینه هنگفتی را تنها برای گاز پرداخت کند؟ گویا مسوولان مبنای محاسبه میزان گاز مصرفی واحد‌های کوچک صنعتی را برابر با شرکت‌های فعال در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی قرار داده‌اند که این امر اصلا منصفانه نیست و نهایتا منجر به تعطیلی و نابودی تولیدکنندگان شمش سرب خواهد شد. همچنین با نزدیک شدن به روز‌های گرم سال، به زودی شاهد قطعی برق خواهیم بود که این چالش نیز ضربه شدیدی به تولیدکنندگان وارد خواهد کرد و نیاز است تا اقدامات لازم در راستای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی انجام شود.

دریافت مالیات از هیچ!

وی در ارتباط با همکاری نداشتن مسوولان سازمان امور مالیاتی کشور با واحد‌های کوچک صنعتی، اذعان کرد: متولیان امور مالیاتی در کشور، تولیدکننده را به هر شکلی که دلخواه آن‌ها است، مجبور به پرداخت مالیات می‌کنند. زمانی که یک شرکت نه فاکتور رسمی خرید و فروش دارد و نه محصولی را برای مشتری ارسال کرده است، چرا باید مشمول پرداخت مالیات شود؟ اگر یک تولیدکننده به میزان مواد اولیه مورد نیاز خود دست پیدا کند و خرید و فروش انجام دهد، باید فاکتور رسمی صادر کند و مالیات آن را پرداخت کند که این امر، مستلزم بررسی‌های کارشناسانه‌تر اداره مالیات است. مالیات بر ارزش افزوده مجموعه ما طی سه سال گذشته، ۳۰۰ میلیون تومان برآورد شده و مشخص نیست بر چه پایه و مبنایی این محاسبه انجام شده است. متاسفانه مسئولان ذی‌ربط هیچ توجهی به شرایط تولیدکننده نمی‌کنند و تنها به دنبال دریافت مالیات، جریمه دیرکرد و... هستند.

این فعال صنعت سرب در خصوص معضلات زیست‌محیطی این فلز، خاطرنشان کرد: تمام واحد‌های صنعتی مستقر در شهرک صنعتی انگوران، تولیدکنندگان شمش سرب و روی هستند و در حالت کلی، فرایند تولید شمش دودزا است. اگر قرار بود تولید این محصولات در مکان دیگری انجام شود، به چه علت این محدوده را به عنوان شهرک صنعتی در نظر گرفته‌اند و با عنایت به اینکه تمام واحد‌های تولیدی مستندات لازم جهت فعالیت قانونی در این محدوده را در اختیار دارند، بنابراین مشخص نیست به چه علت مسئولان سازمان محیط زیست چوب لای چرخ تولیدکنندگان شمش سرب می‌گذارند. اگرچه ما با تعبیه فیلتر‌های مخصوصی در خط تولید، تمام تلاش خود را در راستای کاهش هرچه بیشتر آلودگی‌های زیست‌محیطی و در صورتی که تخلفی نیز در این زمینه صورت پذیرد، همکاری‌های لازم را با سازمان محیط زیست استان خواهیم داشت.

بیمه به دنبال تضییع حقوق کارگران

شیخ‌محمدی فرد در ادامه به انتقاد از عملکرد سازمان تامین اجتماعی کشور پرداخت و گفت: حقوق دریافتی یک کارگر با سابقه کاری ۲۰ ساله در شرایط سخت و در حالی که حق بیمه خود را طی این سال‌ها به صورت منظم واریز و در حال حاضر درخواست بازنشستگی کرده است، ۱۵ میلیون تومان در ماه است، اما مسوولان سازمان تامین اجتماعی ضمن جریمه مجموعه ما و پس از بررسی فراوان، حقوق این فرد را به ۶ میلیون تومان کاهش داده‌اند. این در حالی است که چنین فردی هزینه‌های بیمه، مالیات و... را پرداخت کرده است و با توجه به موقعیت شغلی خود در مجموعه، چنین حقوق دریافتی داشته است.

وی اضافه کرد: به دنبال ایجاد رانت در توزیع مواد اولیه، بسیاری از واحد‌های تولیدکننده کوچک شمش سرب تعطیل شده‌اند و یا در حال ورشکستگی هستند. این در حالی است که معدن سرب و روی انگوران در ۳۰ کیلومتری شهرک صنعتی واقع شده و جای تعجب است که چرا امکان دسترسی آسان و قانونمند تولیدکنندگان سرب به ماده اولیه مورد نیاز وجود ندارد. قیمت سرب طی این سال‌ها تغییر چندانی نداشته و در حدود ۶۰ هزار تومان متغیر بوده است. در حالی که هزینه‌های تولید، چند برابر افزایش داشته است و در چنین شرایطی اگر تولیدکننده نقدینگی لازم جهت ادامه فعالیت را نداشته باشد، ناچار به تعطیلی مجموعه خود خواهد بود.

استفاده از کوره دوار در تولید شمش سرب

مدیرعامل شرکت تولیدی ریخته‌گری آذر سرب انگوران در ارتباط با تکنولوژی تولید و ماشین‌آلات مورد استفاده در این مجموعه، اذعان کرد: برای تولید شمش سرب از کوره‌های دوار استفاده می‌کینم و تمام ماشین‌آلات و تجهیزات مورد استفاده در خط تولید، داخلی هستند. اگرچه ما به دنبال بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا در فرایند تولید هستیم، اما متاسفانه اعمال تحریم‌های خارجی، این فرصت را از ما سلب کرده است.

شیخ‌محمدی فرد در پایان ضمن اشاره به حمایت دولت نکردن از تولیدکنندگان شمش سرب، یادآور شد: صنعت سرب و روی از اهمیت فراوانی در بین صنایع دیگر برخوردار است که امکان توسعه آن در داخل کشور وجود دارد، اما متاسفانه مسئولان از دیرباز توجه چندانی به این صنعت مهم نداشته‌اند که در نهایت، بسیاری از واحد‌های تولیدی کوچک تعطیل شده‌اند. ما در طرح توسعه خود به دنبال افزایش خط تولید شمش سرب بودیم، اما با وجود چنین شرایطی، نه توانستیم این طرح را اجرا کنیم و نه قادر به ادامه فعالیت هستیم. تنها امیدوار به بهبود نسبی شرایط طی ماه‌های آینده خواهیم ماند.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده