تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۱۹
بازدید: ۱۴۳
کد خبر: ۲۵۷۱۸۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد ۴۶ درصدی صادرات گلستان در سال گذشته

‌می‌متالز - سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان گلستان از رشد ۴۶ درصدی صادرات استان در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۹ خبر داد.

به گزارش می‌متالز، درویش‌علی حسن‌زاده در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان گلستان گفت: میزان کل صادرات استان گلستان در سال گذشته ۲۰۳ میلیون دلار بوده و به ۳۳ کشور هدف صادراتی انجام‌شده که نسبت به سال ۱۳۹۹ رشدی ۴۶ درصدی داشته است.

وی افزود: ۵۳.۶ میلیون دلار از کل صادرات استان به کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا انجام‌شده که رشدی ۱۰۰ درصدی داشته است.

حسن‌زاده عنوان کرد: صادرات به کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا ازنظر وزنی نیز با رشدی ۶۷ درصدی به ۶۲ هزار تن رسیده و این نشان‌دهنده اهمیت بالای این کشور‌ها برای توسعه روابط تجاری استان گلستان است و امیدواریم امسال ایران به عضویت دائمی این اتحادیه درآید.

سرپرست اداره کل صمت گلستان یادآور شد: قزاقستان، عراق، ترکمنستان، بلغارستان و افغانستان مهم‌ترین بازار‌های هدف صادراتی استان در سال ۱۴۰۰ بوده‌اند که قزاقستان با ۴۳.۸ میلیون دلار صادرات برای نخستین بار در رتبه نخست کشور‌های هدف صادراتی استان قرارگرفته است.

وی اضافه کرد: جای بسی خرسندی است که کشور اروپایی بلغارستان در جمع پنج مقصد عمده صادراتی استان قرارگرفته است و این نشان می‌دهد که اگر واحد‌های تولیدی محصولات باکیفیت‌تری تولید کنند، می‌توانند به جمع صادرکنندگان استان بپیوندند و کشور‌های هدف استان نیز توسعه می‌یابد که برای ما بسیار مهم است.

حسن‌زاده ادامه داد: پلی استایرن، پنیر، خرما، ید، پسته، سایر لبنیات، لوله آهنی، روغن‌موتور، تخته، رنگ‌ها، مصنوعات پلاستیکی و پلی‌اتیلنی، رب گوجه‌فرنگی، سیمان، صیفی و تره‌بار، کشمش، مفتول مس، قطعات سوله، شوینده‌ها، خوراک آبزیان، میلگرد و مفتول، سیب‌زمینی، پریفرم، میوه‌جات غیر از خرما، تخم‌مرغ و کابل برق اقلام عمده صادراتی استان در سال گذشته بوده‌اند.

به گفته سرپرست اداره کل صمت گلستان، بر اساس گزارش سازمان توسعه تجارت ایران و بر اساس درصد تحقق اهداف صادراتی استان‌ها در سال گذشته، گلستان با تحقق ۱۳۰ درصدی اهداف صادراتی خود رتبه ۹ کشور را از آن خود کرد.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده