تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۵۹
بازدید: ۱۴۷
کد خبر: ۲۵۷۲۴۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

سرمایه گذاری ۲۰۰۰ میلیارد تومانی در کردستان/ چرخه تولید فولاد استان تکمیل می‌شود

‌می‌متالز - شرکت ذوب آهن اصفهان بدون استفاده از تسهیلات دولتی، بیش از دو هزار میلیارد تومان در صنعت فولاد کردستان و تکمیل چرخه تولید آن سرمایه گذاری می‌کند.

به گزارش می‌متالز، با امضای تفاهم نامه همکاری بین استانداری کردستان و شرکت ذوب آهن اصفهان، سرمایه گذاری بیش از دو هزار میلیارد تومانی در پروسه زمانی سه ساله در راستای تکمیل چرخه تولید فولاد اجرایی می‌شود.

خام فروشی یکی از معضلات و مشکلات کردستان برای بهره مندی از ظرفیت‌های معدنی است و طی سال‌های اخیر و علیرغم وعده‌های مختلف اقدامی در راستای رفع این معضل صورت نگرفته است.

حجم اولیه ذخیره معادن سنگ آهن کردستان حدود ۸۰ میلیون تن برآورد شده است و البته بر اساس اعلام رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان احتمال افزایش این میزان از ذخایر سنگ آهن وجود دارد.

بختیار خلیقی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه یکی از اولویت‌های استاندار کردستان تلاش در راستای جلوگیری از خام فروشی است، افزود: در همین راستا پیگیری‌های زیادی در راستای جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی برای حضور در این بخش صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه با پیگیری‌های استاندار کردستان بالاخره شرکت ذوب آهن اصفهان وارد سرمایه گذاری در این بخش شده است، عنوان کرد: خوشبختانه با امضای تفاهم نامه همکاری زمینه برای بهره مندی از ظرفیت‌های این بخش در راستای کمک به رونق تولید و ایجاد اشتغال فراهم می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: با اجرایی کردن این مهم ضمن جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی این استان، زمینه برای شکل گیری صنایع پایین دست نیز فراهم شده و در نهایت این مهم اشتغال قابل توجهی برای کردستان به دنبال خواهد داشت.

حمایت از طرح‌های پیشران اقتصادی اولویت اصلی در کردستان

استاندار کردستان در خصوص امضای این تفاهم نامه همکاری و حضور این شرکت بزرگ در این استان، گفت: سرمایه‌گذاری ذوب‌آهن اصفهان در کنار دیگر سرمایه‌گذاری‌ها و اشتغالی که در دامنه بخش‌های مختلف اقتصادی مثل کشاورزی، خدمات و ... در حوزه صنعت و معدن انجام می‌شود به عنوان پروژه‌ای پیشران زمینه جهش استان را فراهم کند.

اسماعیل زارعی کوشا ادامه داد: این تفاهم‌نامه اقدامی مؤثر در راستای صنعتی شدن استان است و با هماهنگی سازمان زمین‌شناسی کشور از ۱۷ مردادماه امسال عملیات ژئوفیزیک هوایی در پهنه دیواندره آغاز می‌شود و تا عمق ۴۵۰ متر زمین ذخایر معدنی کلاً شناسایی خواهد شد.

وی همچنین اظهار کرد: کردستان دارای ظرفیت‌های متنوعی در حوزه‌های مختلف است که با تمرکز بهتر و برنامه‌ریزی اصولی در این زمینه‌ها بی‌شک پسوند محرومیت از روی این استان برای همیشه حذف خواهد شد.

وی داشتن ۲۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، وجود مرز‌های رسمی سیرانبند بانه و باشماق مریوان، منطقه ویژه اقتصادی بانه و منطقه آزاد بانه – مریوان از مهمترین مزیت‌های این استان به ویژه در حوزه سرمایه‌گذاری دانست و گفت: تاکنون ۱۸ نوع ماده معدنی در این استان شناسایی شده است.

هزار و ۵۰۰ نفر در کردستان صاحب شغل می‌شوند

سرپرست مدیریت شرکت ذوب آهن اصفهان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای حضور در استان کردستان، بیان کرد: این شرکت بیش از ۲ هزار میلیارد تومان در کردستان سرمایه گذاری خواهد داشت.

ایرج رخصتی اظهار کرد: کردستان جز عرصه‌های غنی معدنی است و مطمئن هستیم که سرمایه‌گذاری ذوب‌آهن اصفهان در کردستان به سلامت مسیر خود را تا انتها طی می‌کند.

رخصتی امنیت پایدار حاکم در کردستان را از دیگر دلایل انعقاد تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری شرکت ذوب آهن با استان کردستان عنوان کرد و گفت: وجود انسان‌های پای کار که امروز سکان مدیریتی استان را در دست دارند سرمایه‌های بزرگی برای موفقیت ما در این پروژه است.

وی وی با اشاره به اینکه این سرمایه‌گذاری در سه فاز، استخراج، فرآوری و دانه‌بندی، تبدیل به کنسانتره و گندله و نهایتاً تبدیل به محصول است، گفت: پیش‌بینی ما این است که این پروژه نهایتاً تا دو یا سه سال آینده به نقطه انتها و نتیجه برسد.

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان با بیان اینکه با این سرمایه‌گذاری بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر در استان کردستان مشغول به کار می‌شوند، گفت: هدف و برنامه اصلی شرکت ذوب آهن استفاده از نیرو‌های بومی است مگر در صورتی که به لحاظ تخصصی نیاز به آوردن نیرو احساس شود.

وی ضمن تقدیر از حمایت‌های مدیران و مسوولان استان کردستان برای سرمایه گذاری شرکت ذوب آهن، یادآور شد: انتظار داریم که این حمایت و همراهی تا زمان به نتیجه رسیدن این پروژه مهم همچنان ادامه داشته باشد.

حضور و ورود یکی از شرکت‌های بزرگ صنعت فولاد کشور در استان کردستان می‌تواند نه تنها زمینه برای جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی در این استان را فراهم کند که در کنار آن، این مهم یک اقدام تاریخی در راستای توسعه صنعتی کردستان به شمار می‌رود.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده