تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۴۹
بازدید: ۹۳
کد خبر: ۲۵۷۳۳۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل شرکت صنعت تجارت پردیس آذربایجان:

عرضه و تقاضا در بازار فولاد همخوانی ندارد/ اهمیت صادرات به کشور‌های حاشیه خلیج فارس

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت صنعت تجارت پردیس آذربایجان گفت: عرضه و تقاضای مواد اولیه در بازار متعادل نیست و دولت عرضه مواد اولیه را محدود به بورس کالا کرده، اقدامی که خود به تنهایی موجب متضرر شدن برخی شرکت‌های فولادی شده است.

به گزارش می‌متالز، صمد مهدی عنوان کرد: شرکت صنعت تجارت پردیس آذربایجان در سال ۱۳۹۲ با هدف تولید ۳۰۰ هزار تن بیلت فولادی در سال آغاز به کار کرد. در حال حاضر با ۹۰۰ نفر نیروی انسانی و در سه شیفت کاری به تولید بیلت فولادی با گرید ۵SP در ابعاد ۱۵۰*۱۵۰ میلی‌متر با طول ۱۲ متر می‌پردازیم. خوشبختانه مجموعه ما به این مرحله اکتفا نکرده است و اقدام به راه‌اندازی خط نورد برای تولید مقاطع طویل فولادی نظیر میلگرد کرده‌ایم.

میان عرضه و تقاضا توازن نیست

مدیرعامل شرکت صنعت تجارت پردیس آذربایجان مطرح کرد: ۹۰ درصد آهن اسفنجی و ۱۰ درصد ضایعات آهنی مورد نیاز خود را از طریق بورس کالای ایران تامین می‌کنیم که متاسفانه در تامین این مواد به ویژه آهن اسفنجی با مشکلات متعددی روبه‌رو شده‌ایم؛ به طوری که عرضه و تقاضای آن در بورس با یکدیگر همخوانی ندارد و این محصول متناسب با تقاضای شرکت‌های فولادی در بورس کالای ایران عرضه نمی‌شود. دولت عرضه مواد اولیه را محدود به بورس کالای ایران کرده است و همین مسئله منجر شده شرکت‌های فولادی محصولات خود را به صورت قطره‌چکانی در بورس کالا عرضه کنند. در حقیقت، وضعیت بازار فولاد به حدی نامطلوب است که به ازای هر کیلوگرم، معادل هزار تومان ضرر می‌کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با آگاهی کامل نسبت به موضوعات گریبان‌گیر تولیدکنندگان فولاد، تاکنون اقدام مثبتی در این زمینه انجام نداده است. بعضی سازوکار‌های بی‌ثبات‌کننده وزارت صمت سبب شده است کارخانه‌های دولتی که موظف به عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا هستند، همه محصول تولیدی خود را به بورس نیاورند و این موضوع یکی از عوامل کمبود مواد اولیه در بورس کالای ایران، در مقابل تقاضای زیاد است.

کمبود انرژی، مانع توسعه صنعت فولاد

مهدی، تامین انرژی را دیگر چالش شرکت صنعت تجارت پردیس آذربایجان عنوان کرد و گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ با مشکلات کمبود برق مواجه بودیم؛ به گونه‌ای که قطعی‌های مکرر برق در تابستان طی ۸۲ روز خسارت‌های چشمگیری به مجموعه وارد کرد. ضمن اینکه کمبود گاز، دومین معضل جدی واحد‌های تولیدی در این زمینه است، اما شرکت ملی گاز از ابتدای آذر ماه سال قبل نیز با ارسال نامه‌ای خواستار کاهش مصرف انرژی یا عبارت دیگر، کاهش تولید این شرکت شده بود. در همین حال از وزارت نیرو و سازمان برق منطقه‌ای پیگیر حل بحران ایجاد شده بودیم، اما متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی از جانب دولت صورت نپذیرفته است؛ بنابراین همچنان خواستار حمایت دولت برای تامین برق مورد نیاز شرکت‌های فولادی هستیم.

صادرات به کشور‌های حاشیه خلیج فارس

مدیرعامل شرکت صنعت تجارت پردیس آذربایجان در خصوص عمده مشتریان این مجموعه، اظهار کرد: خوشبختانه شرکت ما به دلیل اینکه تمامی شمش‌های فولادی خود را به محصول نهایی یعنی میلگرد تبدیل می‌کند، نگران جذب مشتری برای فروش محصولات خود نیستیم.

وی به تشریح وضعیت بازار پرداخت و تصریح کرد: در گذشته محصولات خود را به کشور‌هایی نظیر ازبکستان، گرجستان، ارمنستان صادر می‌کردیم، اما با توجه به مسدود شدن تجارت با این کشورها، صادرات بیشتر به شهر‌های اربیل و سلمانیه کشور عراق صورت می‌گیرد.

مهدی اضافه کرد: متاسفانه بازار صادراتی مانند قبل برای تولیدکنندگان ایرانی جذاب نیست؛ به طوری که کشور گرجستان به دلیل تحریم‌های موجود همکاری لازم را نشان نداد و محصولات فولادی مجموعه ما را بازگرداند. معتقد هستیم بهبود ارتباطات تجاری با سایر کشور‌ها به ویژه کشور‌های حاشیه خلیج فارس می‌تواند موجب توسعه صنعت فولاد شود. همچنین با توجه به کمبود انرژی،

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده