تاریخ: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۰:۱۰
بازدید: ۸۳
کد خبر: ۲۵۶۲۸۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
رکود عمیقی بر بازار آهن‏‏‌آلات سایه افکنده است

زنجیر نامرئی به پای تقاضای فولاد

‌می‌متالز - عزم دولت برای کنترل نرخ فولاد در بازار داخل به دلیل وجود ناهماهنگی میان نهاد‌های اثرگذار بر قیمت‌ها تنها به تعمیق رکود در معاملات این بخش منجر شد. به این ترتیب در حالی که زمان سنتی رونق بازار آهن و فولاد کشور شروع شده و انتظار می‌رفت این زمان، فرصت مناسبی برای خروج این حوزه از رکود سنگین مصرفی و سرمایه‌ای باشد، تولیدکنندگان حلقه‌های مختلف زنجیره آهن و فولاد با تعمیق رکود مواجه شدند.

به گزارش می‌متالز، تلاطم قیمتی فولاد در بازار جهانی و احتمال کسری تولید فولاد در بازار داخل ظرف هفته‌های پیش رو به دلیل قطعی برق، سیاستگذار را برآن داشته است تا به دنبال علاجی پیش از واقعه باشد و وضع عوارض صادراتی را به عنوان راهکاری برای جلوگیری از صعود سرسام آور قیمت در بازار داخل اخذ کند. البته وضع عوارض صادراتی برای کنترل نرخ آهن و فولاد در بازار داخل مخالفان سرسختی دارد که اخذ این رویه را تحمیل ضرری دوچندان به تولیدکنندگانی می‌دانند که به‌زودی با افت اجباری تولید روبه‌رو می‌شوند.

موافقان طرح عوارض نیز به چگونگی اجرای این طرح و ناهماهنگی وزارت صمت و بورس‌کالا معترضند و معتقدند، نا‌هماهنگی و تناقض در تصمیمات این دو نهاد باعث شده است تا در عین حال که بازار آهن و فولاد با کاهش صادرات روبه رو شده، بازار داخل نیز با رکودی سنگین مواجه شود و به این ترتیب به دلیل کاهش حجم فروش، تولیدکنندگان داخلی در معرض تعطیلی باشند.

تناقض در تصمیمات به کاهش حجم معامله شمش فولاد انجامید

رکود معاملات شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران طی آخرین هفته فروردین‌ماه امسال نیز ادامه دار شد؛ به نحوی که از ۲۵۷‌هزار تن شمش فولاد عرضه‌شده در این بازار، حدود ۷۰‌هزار تن بیلت مورد معامله قرار گرفت که این رقم تنها ۲۷‌درصد حجم کل عرضه شمش در این بازار بود. وضع عوارض ۱۷ درصدی بر صادرات شمش فولاد باعث شده است تا متقاضیان در انتظار کاهش قیمت این محصول باشند؛ اما نرخ پایه عرضه شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران طی هفته جاری همچنان افزایشی بود و در مسیر رکوردشکنی مستمر قیمتی قدم برداشت. به این ترتیب در حالی که متقاضیان در انتظار کاهش قیمت هستند، افزایش نرخ پایه باعث شد تا رینگ صنعتی شمش فولاد در زمان سنتی رونق بازار با رکود مواجه شود.

وضع عوارض صادراتی بر محصولات مختلف معدن و صنایع معدنی کشور با هدف جلوگیری از تسری رشد نرخ جهانی بر بازار داخل اخذ شده؛ اما افزایش هفتگی قیمت‌های پایه با این سیاست در تناقض است. رشد نرخ پایه در بازار داخل متاثر از سیگنال رشد نرخ ارز نیمایی و افزایش قیمت جهانی مطابق با دستورالعمل‌های قبلی تعیین قیمت پایه است؛ اما با سیاست وضع عوارض صادراتی مطابقت ندارد و به این ترتیب تناقض این دو سیاست باعث شده است تا بازار فولاد با رکود روبه رو شود. به این ترتیب، فولادسازان در شرایطی که عوارض مانع صادرات شده، با رکود در بازار داخل نیز مواجه‌اند و سودآوری این شرکت‌ها در نتیجه هم زمانی افت تولید داخلی و صادراتی کاهش یافته است.

در این شرایط، اگر سیاستگذار به اجرای مصوبه عوارض صادراتی اصرار داشته باشد، باید این مصوبه را هماهنگ با بورس‌کالا و تغییر در تعیین قیمت پایه اجرایی کند تا از دعوت بازار به رکود جلوگیری شود.

قیمت‌های پایه تعدیل می‌شود؟

شنیده‌ها از عزم دولت برای کاهش قیمت پایه محصولات زنجیره آهن و فولاد مطابق با عوارض صادراتی حکایت دارد. در این شرایط باید دید بورس‌کالا چه موضعی در این زمینه اتخاذ می‌کند. از سویی کاهش نرخ پایه به شکل دستوری، مغایر با اصول بورس کالاست و از طرف دیگر عزم دولت برای جلوگیری از ادامه روند رو به رشد قیمت فولاد جدی است.

عزم دولت برای اخذ عوارض جدی است

در حالی که حدود ۱۰ روز از ابلاغ مصوبه عوارض صادراتی می‌گذرد، فعالان بخش‌های مختلف زنجیره آهن و فولاد کشور به دنبال راهی برای لغو این مصوبه هستند و اجرایی شدن آن را عامل زیان کل زنجیره آهن و فولاد می‌دانند. با این حال، شنیده‌ها از توقف محموله‌های صادراتی محصولات مختلف زنجیره آهن و فولاد کشور در مبادی صادراتی کشور به منظور اخذ تعهد عوارض صادراتی حکایت دارد.

میلگرد ارزان‌تر از شمش هم فروش نرفت

در هفته پایانی فروردین‌ماه حدود ۷۰‌هزار تن شمش فولاد با میانگین نرخ ۱۵‌هزار و ۴۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت. با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس میانگین نرخ فروش هر کیلوگرم شمش فولاد برای خریدار برابر ۱۶‌هزار و ۸۰۰ تومان تمام خواهد شد. این در حالی است که این هفته میلگرد در بازار فیزیکی بورس کالای ایران با نرخی در بازه ۱۵‌هزار و ۸۰۰ تومان تا ۱۶‌هزار و ۹۰۰ تومان عرضه شد که این نرخ کمتر از قیمت تمام‌شده شمش فولاد برای نوردکار بود. به این ترتیب باید اذعان کرد که نرخ شمش فولاد با واقعیت‌های بازار مقاطع طویل فولاد تطابق ندارد.

با در نظر گرفتن هزینه هزار و ۵۰۰ تومانی برای حمل و تبدیل هر کیلوگرم شمش به میلگرد، قیمت تمام‌شده تولید میلگرد از شمش فروش‌رفته در رینگ هفته جاری به ۱۸‌هزار و ۳۰۰ تومان خواهد رسید که این رقم از نرخ فعلی فروش میلگرد در بازار آزاد نیز بالاتر است.

انباشت محصول، مانع رشد قیمت می‌شود

نرخ عرضه میلگرد در بازار فیزیکی بورس‌کالا کمتر از قیمت تمام‌شده فروش شمش بود؛ اما این موضوع نیز به رونق رینگ مقاطع طویل فولادی در بازار فیزیکی بورس‌کالا منجر نشد. ظرف روز‌های پایانی فروردین‌ماه هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران با نرخی در محدوده ۱۷‌هزار و ۶۵۰ تومان مورد معامله قرار گرفت؛ این در حالی بود که روز چهارشنبه ۳۱ فروردین‌ماه میانگین نرخ فروش هر کیلوگرم میلگرد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران نرخی برابر ۱۶‌هزار و ۳۰۰ تومان داشت که با احتساب مالیات ارزش‌افزوده، قیمت تمام‌شده آن به ۱۷‌هزار و ۹۰۰ تومان رسید که این رقم بالاتر از نرخ فروش در بازار آزاد است و همین تفاوت قیمت عاملی در جهت تعمیق رکود معاملات میلگرد در بازار فیزیکی بورس کالای ایران بود.

انباشت محصول ارزان در انبار‌های تجار باعث شده است تا در شرایط کنونی مقاطع طویل فولادی با نرخی کمتر از قیمت بورس‌کالا در بازار وجود داشته باشد. البته به گفته فعالان بازار با وجود تفاوت قیمت میان نرخ مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد و رینگ صنعتی بورس‌کالا همچنان خبری از تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای در بازار آزاد نیست.

اگرچه قیمت‌ها در بازار آزاد نسبت به نرخ در رینگ صنعتی بورس‌کالا و قیمت شمش فولاد ارزنده است، سطوح فعلی قیمت برای مصرف‌کننده رقمی بالا تلقی می‌شود، بنابراین با وجود شروع زمان سنتی رونق در بخش آهن و فولاد کشور و شروع کاهش عرضه برق صنایع همچنان بازار با رکود سنگینی در بخش تقاضا روبه روست.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده