تاریخ: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۱:۴۸
بازدید: ۲۲۱
کد خبر: ۲۵۷۶۹۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس جهاد کشاورزی:

اثرات مثبت حذف ارز باید در معیشت مردم دیده شود

‌می‌متالز - جبلی، کارشناس کشاورزی گلستان گفت: اثراث مثبت حذف ارز ترجیحی باید در معیشت اقشار کم درآمد جامعه و رفاه عمومی جامعه دیده شود.

به گزارش می‌متالز، علی جبلی اظهار کرد: اگر حذف ارز ترجیحی منجر به حذف رانت‌های شود که در بازار وجود دارد و عواید ناشی آن برای خدمات عمومی و رفاه مردم هزینه شود اتفاق خوبی خواهد بود. امروزه این مسئله در بیشتر کشور‌های توسعه یافته محقق شده است و نتیجه خوبی نیز به همراه داشت است.

کارشناس کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه در حال حاضر حذف ارز از روی حمایت‌های بخش کشاورزی تا حدودی محقق شده است، گفت: متاسفانه در بخش کشاورزی رانت معکوس وجود داشت مثلا نهاده کشاورزی را با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی بیشتر از نیاز کشور وارد می‌کردند، اما به دست کشاورز نمی‌رسید و بعد آن را با قیمت چند برابر به کشور‌های همسایه می‌فروختند.

وی ادامه داد: با برداشته شدن حذف ارز ترجیحی از روی صنعت کشاورزی مانند سم، کود، تکنیکال و ادوات کشاورزی در مدت یک سال گذشته تقریبا ۲۰۰ تا ۴۰۰ درصد افزایش قیمت در نهاده‌های کشاورزی داریم و این کاملا در بازار ملموس است.

جبلی با بیان اینکه حذف ارز به مثابه یک جراحی اقتصادی می‌مانند، خاطرنشان کرد: باید قبول کنیم این سیاست در کنار همه خوبی‌های که دارد عوارضی نیز خواهد داشت که متاسفانه قشر ضعیف جامعه تاوان آن را پس خواهند داد.

این کارشناس کشاورزی در خاتمه افزود: بر اساس نوسانات دلار، قیمت‌ها در بازار بالا می‌رود و دولت نیز تلاش کرده با خرید تضمینی محصولات کشاورزی مقداری از این افزایش هزینه را پوشش دهد.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده