تاریخ: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۱۸
بازدید: ۱۷۳
کد خبر: ۲۵۷۸۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نامه انتقادی خانه کارگر کرمان به رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: از سبد معیشت و خط فقر ۱۲ میلیون تومانی خبر دارید؟

‌می‌متالز - در متن این نامه که توسط عباس کاربخش (دبیر اجرایی خانه کارگر کرمان) امضا شده خطاب به پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس آمده است:من نمی‌توانم این مطلب را درک کنم چگونه است که چشمان اقتصاددانان کشور رقم کوچک حقوق و دستمزد کارگر و بازنشسته سه برابر زیر خط فقر را مشاهده می‌کنند و می‌بندد، اما برج‌های سر به فلک کشیده شمال لواسانات و شمال شهر‌های دیگر کشور از برج اول گرفته تا برج آخر که به ثروت ثروتمندان هر ساعت و هر دقیقه و هر ثانیه به طرز شگفت‌انگیزی می‌افزاید آن را نمی‌بینند.

به گزارش می‌متالز، خانه کارگر کرمان در نامه‌ای خطاب به پورابراهیمی (نماینده مردم کرمان در مجلس) به سوگیری‌های این نماینده علیه افزایش حداقل دستمزد اعتراض کرد.

در متن این نامه که توسط عباس کاربخش (دبیر اجرایی خانه کارگر کرمان) امضا شده، آمده است:

جناب آقای دکتر پورابراهیمی

نماینده محترم مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی

با تقدیم سلام

احتراماً عطف به مواضع حضرتعالی در خصوص تمایل نیروی کار و حقوق و دستمزد کارگران بر اساس درخواست آن جناب تشکیل جلسه با سران سه قوه و وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشته‌اید که موضوع را در جلسه بزرگداشت هفته کارگر که در سالن اجتماعات شهید مرتضوی کرمان برگزار شد، عنوان نمودید و در ادامه مباحث مطروحه از سوی حضرتعالی که منجر به اعتراضات شدید کارگران استان کرمان و همچنین بسیاری از نقاط کشور در این خصوص شده است، لازم دانستم مطالبی هرچند کوتاه و مختصر در این مورد به عرض جنابعالی برسانم.

۱- جناب پورابراهیمی این اولین بار نیست که حضرتعالی در خصوص حقوق کارگران، دستمزد و مزایای آنان و حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی موضع‌گیری فرموده‌اید – از ابتدای ورودتان به مجلس شورای اسلامی در زمان تصدی وزرای پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی نقطه نظرات خود را نیز اعلام و در قبال جامعه کارگری کشور مواضعی داشته‌اید.

۲- آیا تاکنون با اعمال سیاست‌های اقتصادی که عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی کشور را هم دارا می‌باشید، چه ره‌آوردی از آن به عمل آورده‌اید؟ کدامیک از سیاست‌های شما موجب کاهش تورم و نرخ بهره بانکی و کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از گران‌فروشی شده است؟ اگر یک مورد را سراغ دارید بفرمایید تا از آن به عنوان یک جشن اقتصادی تحلیل نمایم.

۳- آیا شما سبد معیشت کارگری را مورد بررسی قرار داده‌اید و به عنوان شخصی که در رأس مسائل اقتصادی کشور قرار دارد حتی می‌دانید معنی و مفهوم سبد معیشت چیست و از چند قلم کالا تشکیل می‌شود و برای آن چه مبلغی نیاز است تا کارگری که هیچ مهارتی ندارد و هیچ مدرک تحصیلی هم ندارد به عنوان کارگر ساده در جایی مشغول است مثلا دفتر حضرتعالی را نظافت می‌کند به ازای ۴۴ ساعت کار در هفته چه تعداد کالایی به چه قیمتی نیاز دارد تا بتواند یک زندگی ساده با حداقل نیاز‌ها را داشته باشد. قطعا شما به این مورد هم تسلط کافی و وافی دارید.

۴- درعین حال جهت یادآوری خط فقری که خودتان (مجموعه تصمیم‌گیری و آماری کشور) اعلام فرمودید ۹ میلیون تومان در ماه است برای کارگر ساده و بدون مهارت اگرچه این رقم هم مورد اعتراض شدید نمایندگان کارگری در شورای عالی کار و سایر مجامع قانونی است که مرز خط فقر را با همه فاکتور‌های مربوطه بیش از ۱۲ میلیون در ماه برآورد نمودند را یادآور می‌شوم.

۵- جناب دکتر پورابراهیمی همچنان که شما دغدغه سرمایه‌داران را برای سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال دارید، کارگران و فقرای کشور هم دغدغه امنیت شغلی و تامین هزینه زندگی خود در شرایط بسیار دشوار اقتصادی کشور را دارند؛ لذا انتظار دارد در مواضع خود تجدیدنظر نموده و وضعیت بسیار دشوار کارگران و بازنشستگان را مورد تجدیدنظر قرار دهید.‌ای آن که خاک را به نظر کیمیا کنید

آیا شود که گوشه چشمی به ما کنید

۶- آیا برای ارضای خاطر بخش سرمایه و پول کشور در فرآیند تولید کالا یا خدمات عوامل موثر در تعیین قیمت واحد کالا یا خدمات تنها حقوق کارگر و دستمزد نیروی کار موثر است یا عوامل دیگر هم وجود دارد قطعا از تبعیض‌های ناروا بی‌عدالتی‌ها تشریفات زائد اداری و مالی و... از این حقیر بهتر خبر دارید آیا راهی وجود ندارد قطعا به راه‌های دیگری هم می‌توانید دست یابید که در آن صورت هم مشکل کارگران و هم مشکل کارفرمایان حل خواهد شد لذا انتظار داریم به آنانکه بر طبل تعدیل نیروی کار و تعطیلی کارخانه‌ها می‌کوبند بفرمایید (این تذهبون)

۷- من نمی‌توانم این مطلب را درک کنم چگونه است که چشمان اقتصاددانان کشور رقم کوچک حقوق و دستمزد کارگر و بازنشسته سه برابر زیر خط فقر را مشاهده می‌کنند و می‌بندد، اما برج‌های سر به فلک کشیده شمال لواسانات و شمال شهر‌های دیگر کشور از برج اول گرفته تا برج آخر که به ثروت ثروتمندان هر ساعت و هر دقیقه و هر ثانیه به طرز شگفت‌انگیزی می‌افزاید آن را نمی‌بینند.

ما درون را بنگریم و حال را
نی برون را بنگریم و قال را

۸- جناب دکتر پورابراهیمی شما حتی از منابع مالی و درآمد‌های کلان کشور شامل نفت، گاز معادن و... اطلاعات کامل و دقیقی دارید این حقیر هم وقتی در استان پهناور کرمان با وجود منابع بسیار زیاد می‌نگرم در بخش‌های مختلف صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات وجود دارد اطلاعات جسته و گریخته‌ای دارم و مدت‌هاست می‌گویند معادن مس سرچشمه کرمان قادر است به تنهایی هزینه‌های کشور را تامین کند یا ۲۵۰ هزار تن خرمای بم و دویست هزار تن پسته کرمان و ۱۰ هزار تن گردوی بافت در کنار ده‌ها معادن بزرگ و کوچک گل‌گهر- گوهر زمین – کرومیت ذعال سنگ و سنگ آهن و خلاصه آنکه می‌گویند ۲۵ درصد صادرات غیرنفتی از استان کرمان است و همگان خوشحالند که نماینده کرمان رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی است.

آیا شما چه احساسی دارید وقتی هزاران کپرنشین بی خانمان را از مرکز استان گرفته تا جنوب شهر‌های استان سه میلیون نفر نفر که اکثر زیر خط فقر زندگی می‌کنند مشاهده می‌کنید گا‌ها برای امور تبلیغاتی به نقاط مختلف این دیار تشریف فرما می‌شوید حتما شما فقر و فلاکت و بیکاری ونابرابری‌ها را ملاحظه می‌فرمایید، ولی نمی‌دانم چه احساسی دارید.

۹- حتما شما از حضور اتباع بیگانه در استان کرمان مطلعید در استانی که صد‌ها هزار نفر بیکار وجود دارد در سامانه ادارت کار شهرستان‌ها ثبت نام نموده‌اند. اطلاع کافی و وافی دارید آیا تاکنون برای جلوگیری از این امر مهم که نه تنها امنیت شغلی را در مخاطره انداخته‌اند بلکه امنیت اجتماعی را هم مورد هدف قرار داده است فکر اندیشه‌ای و یا طرح و لایه‌ای سراغ دارید.

من از بیگانگان هرگز ننالم

که بر ما هر چه کرد آن آشنا کرد.

۱۰- جناب پورابراهیمی این حقیر برخی از مسایل را مطرح نمودم و یک بار هم در نامه‌ای که به مجالس قبلی ارسال داشتم مدت‌ها با وجدان خود کلنجار رفتم که حرفی نزم فریادی در نیاورم، اما می‌بینیم کارگران و فقرایی که دل به این فریاد‌ها بسته‌اند تا شاید از خانه‌شان که خانه کارگر نام دارد صدایی بلند شود تا غم و اندوه جانسوز آنان را به گوش بزرگان کشور به خصوص مسئولان اقتصادی کشور که اقتصاد خانواده را به این روز رسانده‌اند برسانم لذا بالاجبار اقدام به نگارش مجدد نمودم امیدوارم که موثر واقع شود.

التماس تفکر و دعای خیر

منبع: پایگاه اطلاع رسانی جماران (جی پلاس)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده