تاریخ: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۵۱
بازدید: ۱۱۹
کد خبر: ۲۵۸۳۴۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افزایش قیمت کنسانتره و پلت سنگ آهن دریایی چین

‌می‌متالز - با توجه به افزایش قیمت سنگ آهن فاین و تقاضای ضعیف برای مواد خام، سطح موجودی و قیمت کنسانتره و پلت سنگ آهن دریایی چین افزایش یافت.

بازار کنسانتره و پلت سنگ آهن دریایی چین

به گزارش می‌متالز، در روز جمعه (۶ ماه می) قیمت کنسانتره و پلت سنگ آهن دریایی چین اندکی افزایش یافت و روند صعودی بخش سنگ آهن فاین را دنبال کرد.

عوامل کلیدی مؤثر بر قیمت کنسانتره و پلت سنگ آهن

اکثر فعالان بازار بر این باورند که افزایش جزئی در بخش سنگ آهن فاین باعث حمایت از قیمت کنسانتره و پلت سنگ آهن دریایی شده است.

به عنوان مثال، ارزیابی هفتگی نشان داد قیمت سنگ آهن فاین ۶۵ درصد با مبدا برزیل در هفته منتهی به روز جمعه (۶ ماه می) به طور متوسط در محدوده ​​۱۶۷.۳۳ دلار در هر تن Cfr چینگدائو بود. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به هفته قبل که در محدوده ۱۶۵.۷۶ دلار در هر تن بود، حدود ۱.۵۷ دلار در هر تن (۰.۹ درصد) افزایش یافته است.

یک تحلیلگر مستقر در شانگ‌های در مورد تقاضا در بازار اظهار کرد: با این حال تقاضا برای کنسانتره سنگ آهن دریایی محدود باقی مانده است، زیرا تصور می‌شود اکثر فولادسازان چینی محموله‌هایی را از تامین کنندگان داخلی تهیه می‌کنند.

همین تحلیلگر در ادامه تصریح کرد: سطح موجودی هفتگی بندر چین برای کنسانتره سنگ آهن نسبت به هفته قبل اندکی افزایش یافته است که بیشتر حاکی از تقاضای ضعیف برای مواد خام بوده است.

منابع خبری اعلام کردند که در هفته گذشته پیشنهادات بیشتری برای پلت سنگ آهن در بازار وجود داشت، اما معاملات پراکنده بود، زیرا علاقه خرید برای مواد خام با شارژ مستقیم بسیار محدود بوده است.

یک خریدار مستقر در چین در مورد عملیات سینترینگ گفت: فولادسازان هیچ محدودیتی برای سینترینگ بر روی عملیات خود ندارند، بنابراین اکثر کارخانه‌ها بر روی محدود نگه داشتن تولید فولاد متمرکز بودند و ترجیح می‌دادند ترکیبی از سنگ آهن با عیار پایین و بالا را مصرف کنند تا هزینه‌های تولید در میان کاهش حاشیه سود کارخانه‌ها پایین بماند.

یک تاجر مستقر در هنگ کنگ بیان کرد: تقاضا برای سنگ آهن به طور کلی محدود بوده است، زیرا کارخانه‌ها از چشم انداز تقاضا برای محصولات فولادی پایین دستی با محدودیت‌های مداوم ناشی از موارد در حال ظهور کووید- ۱۹ در شهر‌های بزرگ چین نامطمئن بودند.

شاخص قیمت کنسانتره و پلت سنگ آهن

ارزیابی قیمت فست مارکت برای کنسانتره و پلت سنگ آهن دریایی چین به صورت ذیل می‌باشد: قیمت کنسانتره سنگ آهن فاین ۶۶٪ در روز جمعه (۶ ماه می) حدود ۱۷۵.۹ دلار در هر تن cfr چینگدائو بود. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به روز قبل افزایش ۱.۳۴ دلار در هر تن را تجربه کرده است.

پلت کوره بلند سنگ آهن فاین ۶۵٪ در روز جمعه حدود ۲۱۷.۸۶ دلار در هر تن cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل با افزایش ۱.۱۰ دلار در هر تن رو به رو بوده است.

قیمت پرمیوم پلت سنگ آهن ۶۵٪ در تاریخ ۶ ماه می‌در حدود ۵۱.۶ دلار در هر تن cfr چینگدائو شنیده شد. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به روز قبل حدود ۱.۳ دلار در هر تن کاهش یافته است.

شنیده‌ها از بازار

یک تاجر مستقر در پکن اظهار کرد: کاهش ارزش یوان چین در برابر دلار آمریکا همچنان به کاهش سطح فعلی علاقه خرید کنسانتره سنگ آهن در بازار‌های خارج از کشور ادامه می‌دهد. با توجه به تقاضای اندک برای سنگ آهن با عیار بالا در بازار داخلی چین، پیشنهادات وارد کنندگان چینی احتمالاً نمی‌توانند با پیشنهادات موجود در بازار مطابقت داشته باشند.

معاملات کنسانتره و پلت سنگ آهن انجام شده در بازار

کنسانتره سنگ آهن

به نقل از معامله گران در بازار اسپات، در روز جمعه (۶ ماه می) پلت مگنتیت SMIS سنگ آهن فاین ۶۴.۷۲ درصد با میانگین شاخص سنگ آهن ۶۵ درصد مربوط به ماه ژوئن به اضافه پرمیوم ۹ دلار در هر تن معامله شد. زمان تحویل این محموله ماه ژوئن می‌باشد.

پلت سنگ آهن

در بازار اسپات در روز جمعه حدود ۵۰۰۰۰ تن پلت سنگ آهن ۶۳ درصدی نوع Rashmi، با قیمت ۱۶۵ دلار در هر تن cfr چین معامله شد. این محموله در ابتدای ماه می‌بارگیری شده است.

همچنین در روز جمعه (۶ ماه می) محموله دیگری که شامل ۵۵۰۰۰ تن پلت سنگ آهن فاین ۶۲.۵ درصد نوع AMNS بود در بازار اسپات با میانگین شاخص آهن ۶۲ درصد به اضافه پرمیوم ۲۴ دلاری در هر تن مورد معامله قرار گرفت. این محموله در ماه آوریل بارگیری شده است.

در بازار اسپات در روز جمعه حدود ۵۰۰۰۰ تن پلت سنگ آهن فاین ۶۳ درصدی نوع Rashmi، با میانگین شاخص آهن ۶۲ درصد مربوط به ماه می‌به اضافه پرمیوم ۲۱ دلاری در هر تن مورد معامله قرار گرفت. این محموله در ماه می‌بارگیری می‌شود.

یک محموله دیگر که شامل ۵۵۰۰۰ تن پلت سنگ آهن فاین ۶۳ درصدی نوع BRPL بود، با میانگین شاخص آهن ۶۳ درصد به اضافه پرمیوم ۲ دلاری در هر تن مورد معامله قرار گرفت. این محموله در ماه آوریل بارگیری شده است.

همچنین در بازار اسپات در روز جمعه حدود ۷۵۰۰۰۰ تن پلت سنگ آهن فاین ۶۳ درصدی نوع BRPL، با میانگین شاخص آهن ۶۲ درصد مربوط به ماه ژوئن به اضافه پرمیوم ۲۶ دلاری در هر تن مورد معامله قرار گرفت. این محموله در ماه می‌بارگیری می‌شود.

به نقل از منابع خبری یک محموله دیگر که شامل ۵۵۰۰۰ تن پلت سنگ آهن فاین ۶۳.۵ درصدی نوع Amalgam بود، با میانگین شاخص آهن ۶۲ درصد به اضافه پرمیوم ۲۸ تا ۳۱ دلار در هر تن مورد معامله قرار گرفت. این محموله مربوط به لایکان ۲۵ آوریل تا ۵ می‌بوده است.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده